رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: شبکه خبر با پخش تصاویری از صحن علنی مجلس نشان داد که آرامش جریان دارد. این امر باعث می‌شود که میان مردم رعب و وحشت ایجاد نشود و من فکر می‌کنم رسانه ملی تاکتیک درستی به کار گرفته است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی فرقانی با اشاره به عملکرد صداوسیما در پخش تصاویر و اخبار حادثه تیراندازی مجلس و حرم امام خمینی (ره) بیان کرد: «رسانه ملی صرف نظر از اینکه اخبار چقدر جدید و دقیق است آخرین اطلاعات را زیرنویس می‌کرد و همچنین در برنامه خبری ساعت ۱۳ آخرین اخبار را درباره این حادثه اعلام کرد. شبکه خبر با پخش تصاویری از صحن علنی مجلس نشان داد که علیرغم اینکه ممکن است در طبقه بالا تروریست‌ها در محاصره باشند اما آرامش جریان دارد. این امر باعث می‌شود که میان مردم رعب و وحشت ایجاد نشود و من فکر می‌کنم تاکتیک درستی به کار گرفته شد.»

او ادامه داد: «صداوسیما در عین حال که خبرها را به مردم رساند اجازه نداد که مردم برآشفته و عصبی شوند.»

این روزنامه‌نگار حادثه تروریستی روز گذشته را در حوزه روزنامه‌نگاری بحران قرار داد و بیان کرد: «این حادثه در حوزه روزنامه‌نگاری بحران است و در این راستا روزنامه‌نگاران وظیفه دشواری دارند، زیرا از یک طرف باید به نیاز خبری مردم پاسخ دهند و از طرف دیگر به دستگاه‌های مسئول کمک کنند تا بحران مدیریت شود و افکار عمومی بی‌جهت دچار تنش و وحشت نشود.»

فرقانی افزود: «سه وظیفه وجود دارد؛ اول اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، دوم مدیریت بحران به وسیله دولت و سوم آرام نگه داشتن فضای عمومی جامعه که ترکیبی از مدیریت بحران و عملکرد رسانه‌ای است. رسانه‌ها هستند که با مدیریت اقتضایی خود باید تشخیص دهند چه عملکردی داشته باشند. اینکه اخبار را پنهان کنیم و تأخیر در انتشار اخبار داشته باشیم با توجه به امکانات فضای مجازی مشکلی را حل نمی‌کند.»

رییس دانشکده علوم ارتباطات با بیان اینکه باید اخبار درست را منتشر کنیم، گفت: «باید مراقب باشیم خبر نسنجیده منتشر نشود. به همین دلیل باید به عطش خبری مردم درست پاسخ داد.»

فرقانی با اشاره به عملکرد صداوسیما در حوادث مشابه پیشین ادامه داد: «به نظرم صداوسیما نسبت به اتفاقات مشابه گذشته بهتر عمل کرد. برای مثال حادثه پلاسکو از بُعد انسانی و عاطفی احساسات مردم را جریحه‌دار کرد اما در این حادثه جنبه امنیت ملی دخیل است و باید مورد ملاحظه قرار بگیرد؛ بنابراین نمی‌توان عملکرد رسانه ملی در این اتفاقات را مانند هم دانست. در واقع تفاوت ماهیت این رویدادها باید در نظر گرفته شود.»

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا