جوابیه سازمان میراث فرهنگی استان یزد به خبر یزدفردا در مورد    روز یزد  و جوابیه یزدفردا

یزدفردا :یزدفردا :در پی انتشار خبر :قابل توجه مسئولین استان :روز هفتم مهر ماه بعنوان روز یزد از طرف سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری نام گزاری شد ! در یزدفردا روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد جوابیه ای را به یزدفردا ارسال نموده اند که در ان بر قرار گرفتن روز 12 دی ماه به عنوان روز یزد تاکید شده است  وعینا منتشر می شود .

مسئول محترم سایت یزد فردا
سلام علیکم

با توجه به درج خبر کد 11407 در خصوص روز استان به استحضار می رساند که در جلسه کار گروه گردشگری استان روز هفتم مهر ماه به عنوان روز استان یزد تصویب اولیه گردید و تصویب نهایی منوط به تایید آن از سوی نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی شد

 که با نظر مسئولین موضوع در جلسه شورای فرهنگ عمومی به بحث گذاشته شد و با توجه به سفر مقام معظم رهبری به استان یزد، سالروز و روز معظم له یعنی روز 12 دی از سوی شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز استان تصویب گردید و مراتب نیز به سازمان های ذی ربط اعلام گردیده است.


توضیح یزدفردا :البته که خبر های اشاره شده سازمان محترم  را با عناوین درشورای فرهنگ عمومی استان یزد مصوب شد : 12 دی ماه به عنوان روز یزد وروز سفر مقام معظم رهبري به يزد روز استان يزد نام گرفت  در یزدفردا هم منتشر شده است  اما متاسفانه دو روز قبل ملك‌زاده، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري طی مصاحبه ای با رسانه ها عدم هماهنگی مسئولین میراث فرهنگی استان یزد را به جهانیان مخابره نمود

در تاریخ 3/4/87به گزارش ميراث خبر،ملك‌زاده، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد : اين نامگذاري براي همه استانها انجام گرفته است. روز 7 تير ماه با شعر قنات، قنوت و قناعت روز ملي استان يزد
روزنامه ایران در تاریخ 4/4/87باعنوان معاون سازمان ميراث فرهنگى وگردشگرى خبر داد :هر يك از ۳۰ استان و ۳ منطقه آزاد كشور صاحب «روز» و «شعار» ويژه شد.
و حال چه کسی پاسخگوی این بی برنامگی مسئولین میراث فرهنگی استان خواهد بود و جهانیان و گردشگران با چه دیدی به استان یزد و این بی برنامگی ها نگاه خواهند نمود و شاهد ادعای یزدفردا هم خبر های زیر است که نمی دانیم دوستان میراث فرهنگی استان به شورای فرهنگ عمومی استان چه پاسخی خواهند داد و آیا جوابی مثل جوابیه به یزدفردا برای شورای فرهنگ عمومی استان قانع کننده خواهد بود :
 
و این در حالی است که خبر تاریخ 10/8/86 سازمان میراث فرهنگی به صورت قطعی این خبر را اعلام نموده و هنوز هم بر روی سایت این اداره موجود می باشد که اینگونه اطلاع رسانی نموده اند و در ان خبر به شرطی بودن این مصوبه اشاره نشده است و به صورت قطعی اعلام شده است  :هفتم مهر ماه به عنوان روز گردشگری استان یزد
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد: در کمیته فنی کار گروه گردشگری استان هفتم مهر ماه ( روز تشکیل و تاسیس استان و تبدیل فرمانداری به استانداری و یکی از ایام هفته گردشگری "5 الی 11 مهر" ) به عنوان روز گردشگری استان به تصویب رسید.
گفتنی است هر استانی می تواند با توجه به یکی از رویداد های تاریخی ، فرهنگی استان خود یک روز را با نام روزاستان در کار گروه گردشگری مصوب تا در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت برسد.

هدف از انتخاب این روز ، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی عمومی در زمینه گردشگری اعلام شد.

همچنین با توجه به شعارهای پیشنهادی « قنات، قنوت و قناعت» به عنوان شعار ویژه گردشگری در جلسه کارگروه مصوب گردید.

لازم به ذکر است : استان یزد دارای قناتهای زیادی است که در دید و نگرش گردشگران این قناتها نماد صبوری و بردباری انسانهایی است که با دستان پینه بسته خود این آثار ارزشمند تاریخی را به جا گذاشته اند.

در این استان 3141 قنات وجود دارد که قدیمی ترین آن قنات فیروزآباد میبد است و قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد.

قنات از لحاظ فرهنگی و تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است و مظهر سخت کوشی است و ریشه در اعتقادات فرهنگی و اجتماعی مردم یزد دارد . در بسیاری از سفرنامه ها و کتابهای تاریخ ایران و جهان نیز قناتها مورد توجه خاص گردشگران بوده است.

از طرفی مردم یزد مردمانی پاک اندیش و سخت کوش هستند. مردم این استان اکثر آداب و رسوم باستان را حفظ کرده اند . بیشتر مراسم ملی و مذهبی خود را به روش اصیل ایرانی انجام می دهند.
 
در پایان امید واریم  ضمن تشکر از روابط عمومی محترم میراث درخواست داریم برای قانع نمودن افکار عمومی پاسخی قانع کننده  ارائه نمایند
یزدفردا
 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا