به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا"بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها گروه تروریستی داعش با برعهده گرفتن مسئولیت حملات و انفجارهای عصر جمعه در پاریس اعلام کرد که این انفجارها "انتقام به خاطر سوریه و 11 سپتامبر فرانسه" است.

هم‌زمان بنا به گزارش پلیس فرانسه تعداد قربانیان حملات تروریستی پاریس دست‌کم 128 کشته و 180 زخمی است که حال بسیاری وخیم گزارش شده است و رئیس جمهوری فرانسه نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به دنبال حملات چندگانه در پاریس پایتخت فرانسه، دولت این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و مرزهای این کشور را بست.

نزدیک به ۱۰۰ نفر از قربانیان در سالن کنسرت باتاکلان، جایی که حمله کنندگان صدها نفر را به گروگان گرفتند، کشته شدند.

مردان مسلح پیش از آنکه از سوی پلیس، خلع سلاح شوند ده‌ها گروگان را کشتند.

دیگر افراد جان باخته در انفجارهای انتحاری در نزدیک استادیوم ملی فرانسه و حملات مسلحانه در مرکز شهر پاریس کشته شده‌اند.

پلیس فرانسه پیش از این تعداد تلفات را 150 کشته و بیش از 200 زخمی اعلام کرده بود.

در همین حال دفتر دادستانی کل فرانسه اعلام کرد هشت افراط ‌گرا در حملات پاریس کشته شدند که هفت تن از آنها عاملان انتحاری بودند.

گروه تروریستی داعش با قبول مسئولیت این حملات در سایت "دابق" به زبان فرانسوی اعلام کرد فرانسه جنگنده‌های خود را به سوریه فرستاده تا کودکان و افراد مسن را هدف قرار دهد و امروز از همان جام زهر خود می‌نوشد. داعش در سایت این مجله اینترنتی خود آورده است که بعد از پاریس نوبت رم، لندن و واشنگتن است. گروه داعش هم‌چنین با انتشار یک نوار ویدئویی فرانسه را تهدید کرد که اگر این کشور به بمباران مواضع این گروه ادامه دهد همچنان هدف قرار خواهد گرفت. یک شبه‌نظامی در این ویدئو گفت: تا زمانی که نیروهای ائتلاف به بمباران مواضع داعش ادامه دهند در صلح زندگی نخواهند کرد. وی افزود: مردم در نهایت به جایی می‌رسند که از خرید رفتن هم بترسند.

گروه داعش با انتشار یک نوار ویدئویی فرانسه را تهدید کرد که اگر این کشور به بمباران مواضع این گروه ادامه دهد همچنان هدف قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری آرتی، این ویدئو ساعتی پس از حملات مردان مسلح و عاملان انتحاری در پاریس که بیش از 120 کشته بر جای گذاشت منتشر شد.

یک شبه‌نظامی در این ویدئو گفت: تا زمانی که نیروهای ائتلاف به بمباران مواضع داعش ادامه دهند در صلح زندگی نخواهند کرد.

وی افزود: مردم در نهایت به جایی می‌رسند که از خرید رفتن هم بترسند.

این نوار ویدئویی که تاریخی ندارد امروز شنبه منتشر شد.

داعش همچنین از حامیانش در فرانسه خواسته کسانی که نمی‌توانند برای جنگ به سوریه بروند برای انجام حملات مرگبار در خود فرانسه دست به کار شوند.

آنها از حامیانش در فرانسه خواستند تا با "کافران" بجنگند.

گروه تکفیری صهیونیستی داعش روز شنبه با انتشار بیانیه ای در اینترنت مسئولیت حملات پاریس با دست کم 128 کشته را به عهده گرفت و اعلام کرد فرانسه هدف اصلی حملات این گروه افراطی خواهد بود.


در این بیانیه که به دو زبان عربی و فرانسوی منتشر شد، آمده است: « هشت برادر که حامل کمربندهای انفجاری بودند مراکزی را که در قلب پاریس با موشکافی انتخاب شده بودند هدف قرار دادند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، این سازمان تروریستی افزود: « این حملات با این هدف صورت گرفت که فرانسوی ها و کسانی که در راه آنها گام بر می دارند متوجه باشند هدف اصلی حملات دولت اسلامی خواهند بود .»

بر اساس این بیانیه، حملات پاریس پاسخی بود به « هدف قرار دادن مسلمانان در سرزمین های خلافت (اسلامی) »، عبارتی که به صورت کلی برای مناطق تحت کنترل داعش در عراق و سوریه تلقی می شود.

فرانسه در ائتلاف بین المللی عضویت دارد که مواضع تکفیری های عضو داعش را در عراق و سوریه هدف قرار می دهد.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه کمی قبل داعش را متهم کرد در پاریس « اقدام جنگی » مرتکب شده است.

حملات و انفجارهای پاریس دستکم 130 کشته برجای گذاشته است

در سلسله انفجارها و تیراندازی های تروریستی شنبه شب در پاریس، پایتخت فرانسه، دست کم 130 نفر کشته شدند.

در حالی که تیراندازی و انفجار در نزدیکی استادیومی در پایتخت فرانسه دست‎کم 30 کشته برجای گذاشته است، گروگان‌گیری در یک سالن کنسرت در پاریس نیز با کشته شدن دست‌کم 100 گروگان پایان یافت.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های امنیتی این کشور گزارش داده است که بیش از ۲۰۰ نفر در حملات مسلحانه و انفجار بمب در پاریس زخمی شده‌اند که حال ۸۰ نفر از آنها وخیم است.

انتظار می رود آمار کشته های این حادثه افزایش یابد.

در این حملات که همزمان به چند نقطه پاریس صورت گرفت، چندین رستوران، فروشگاه البسه، محل برگزاری یک کنسرت و همچنین استادیوم ملی فرانسه، محل برگزاری بازی دوستانه فرانسه و آلمان، مورد حمله قرار گرفتند.

انفجارهای استادیوم

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان هنگام برگزاری مسابقه دوستانه فوتبال بین تیم‌های ملی دو کشور در استادیوم حضور داشتند و پس از شنیدن صدای انفجار، فورا از استادیوم خارج شدند.

به گفته یکی از شاهدان، گروگانگیران درسالن کنسرت «باتاکلان» چند مرد جوان بودند که لباس سر تا سر سیاه به تن داشتند و به مدت 10 دقیقه با فریاد اقدام به تیراندازی در داخل سالن کردند.

نقش داعش در حملات

گزارش‌ها حاکی است، گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت حملات و تیراندازی‌های جمعه شب در پاریس را برعهده گرفته است. همچنین طرفداران گروه تروریستی داعش با ایجاد هشتگ «پاریس در آتش»، از انجام این حملات تروریستی ابراز خوشحالی کردند.

داعش در شبکه توییتر عبارت «پاریس در آتش» را درج نموده که این جمله داعش به نوعی می تواند نشان دهنده نقش این گروه تروریستی در این انفجارها باشد.

این گروه تروریستی همچنین با انتشار ویدئویی فرانسه را به عملیات تروریستی بیشتری تهدید کرد.

وضعیت شهر پاریس در حال حاضر بحرانی است و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در این کشور آماده‌باش نظامی اعلام کرده است.

اولاند این حملات تروریستی را «غیرمنتظره» خواند.

اولاند در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت دو تصمیم مهم اتخاذ شده و اعضای کابینه برای نشستی فوق العاده فراخوانده شده‌اند.

مرزهای فرانسه مسدود شدند

وی در این رابطه گفت: «حالت فوق العاده اعلام شده است و اقدام دوم بسته شدن مرزهای کشور است.»
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه

    وی خاطر نشان کرد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ کس وارد کشور نمی‌شود تا اقداماتی این چنین انجام دهد و در همین حال اطمینان حاصل کنیم که عاملان این جنایات در صورت تلاش برای فرار از کشور بازداشت شوند.»

اولاند همچنین سفر برنامه ریزی شده خود برای حضور در نشست گروه بیست در ترکیه را که قرار است در روزهای 15 و 16 نوامبر در ترکیه برگزار شود، لغو کرد.

عزای عمومی

رئیس جمهور فرانسه همچنین با مسئول دانستن داعش، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد.

وی همچنین تعداد کشته های این حملات را 127 نفر اعلام کرد.

شهرداری پاریس به مردم این شهر توصیه کرده است که برای حفظ جان‌شان در خانه‌های خود بمانند.

به گفته مقامات امنیتی فرانسه، در خلال حملات پاریس دستکم 8 تروریست کشته شدند؛ هفت نفر از این تروریست‌ها پس از انفجار مواد منفجره همراه خود و یک تروریست نیز در تیراندازی نیروهای پلیس کشته شدند.

بر اساس گزارش منابع دولتی فرانسه برخی از خطوط متروی پاریس پس انفجار و بدلیل اقدامات امنیتی تعطیل شده است. همچنین وزارت کشور فرانسه ازاعزام هزار و 500 نیروی امنیتی به پاریس خبر داد.

در پی این حملات مقامات فرانسوی تمامی مسابقات و بازیهای ورزشی را تا اطلاع ثانوی لغو کردند.

همچنین مدارس، دانشگاهها، موزه ها، کتابخانه ها، استادیوم‎های ورزشی و مراکز خرید در پاریس تعطیل شدند.

آتش سوزی در اردوگاه پناهندگان

اردوگاه پناهجویان «جنگل کاله» (Calais Jungle) در شمال فرانسه نیز ساعاتی پس از انفجارهای پاریس دچار حریق شد.

بنا به گزارش راشاتودی روسیه هنوز مقامات محلی علت آتش سوزی را اعلام نکرده اند، اما رسانه های محلی از عمدی بودن این حادثه خبر داده اند.

شایان ذکر است حدود 6 هزار پناهجو که اغلب آنان تبعه سوریه هستند در این اردوگاه به سر می‎برند.

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا