سمیع الله حسینی مکارم عصر روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کهن دژ نارین قلعه میبد گفت:از این صدهزار محوطه حدود 37 هزار و 200 محوطه و بنا به ثبت ملی رسیده است .

وی افزود:یکی از ماموریت های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حفظ بافت های ارزشمند تاریخی است.

حسینی مکارم با بیان اینکه طبعا یکی از راههای حفاظت از میراث فرهنگی ثبت آثار است افزود: اگر آثار تاریخی به ثبت برسد علاوه بر اینکه کسی نمی تواند به این آثار تعرض کند بلکه منابع مالی هم برای بهسازی و حفظ آن اختصاص می یابد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد:بنابراین راهکار اصلی ما برای حفاظت این است که در کنار شناسایی و ثبت آثار در فهرست ملی از مشارکت مردم و علاقه مندان هم استفاده کنیم.

دکتر حسینی مکارم در ادامه با بیان اینکه کشور ما در بحث صنایع دستی از کشورهایی است که بیشترین صنایع دستی را به خود اختصاص داده افزود:این صنعت که یکی از ابعاد میراث فرهنگی ما و در واقع صنعت و هنر است طی سالیان گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است .

وی با اشاره به سیاست های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از صنایع دستی تصریح کرد:استراتژی ما حمایت از صنایع دستی است و اساسا معتقدیم مردم و بخش خصوصی باید خودشان حضور داشته باشند و ما زمینه های حمایتی را فراهم کنیم.

حسینی گفت:اراده سازمان میراث فرهنگی بر حمایت از صنایع دستی و بومی است و در این راستا با تفاهمی که با بعضی از بانک های قرض الحسنه داریم در تلاش برای رونق صنایع دستی ،پویایی کارگاهها و ایجاد بازارچه های مصرف و هفتگی هستیم.

وی در ادامه بر مطالعه بیشتر بر روی زیلوی شهرستان میبد تاکید کرد و گفت:میراث فرهنگی استان باید پژوهشی را در خصوص مصارف جدید زیلو انجام دهد تا با راهکارهای مصارف جدید از این محصول بتوانیم بر احیا و رونق زیلو کمک کنیم .

مدیرکل میراث فرهنگی استان هم در حاشیه بازدید از کارگاه زیلو در میبد  با بیان اینکه بافت های تاریخی و خشتی استان یزد و شهرستانهای میبد ،اردکان ،ابرکوه و حتی روستاها منحصر به فرد است و برنامه ریزی خاصی را می طلبد گفت:بیشترین تلاش ما شناساندن این ارزشهاست.

محمد مهدی شرافت افزود:خوشبختانه امروز در استان یزد همه مسئولین همت مضاعفی را درجهت حفظ ارزشهای میراث فرهنگی به کار گرفته اند .

وی دریافت جایزه یونسکو درخصوص بازسازی ارگ سریزد را از افتخارات میراث فرهنگی نام برد و افزود:وظیفه ستادی ما معرفی ویژگی های استان در مجامع جهانی است و درتلاش هستیم بافت تاریخی یزد را به ثبت جهانی برسانیم .

شرافت خاطرنشان کرد:خوشبختانه با همتی که مردم و مسئولین داشتند در جذب جهانگرد خارجی رتبه دوم را به خودمان اختصاص دادیم و می توانیم این را حفظ و ارتقا دهیم .

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه با اشاره به پتانسیل های استان در حوزه صنایع دستی هم گفت:استان یزد بعنوان قطب صنایع نساجی و منسوجات سنتی معرفی شده است و تلاش ما احیا صنایع دستی اصیل از جمله بافت زیلو به صورت دستی، بافت پارچه ،زری بافی و ترمه دستی و درکنار اینها توجه به کار روی مس و چرم است .

وی با بیان اینکه باید از کارگاههای خوبی که در این زمینه فعالیت دارند حمایت کرد از تفاهم نامه میراث با صندوق مهر رضا خبرداد و افزود:در تلاش هستیم افرادی که در زمینه صنایع دستی به صورت فردی کار می کنند و همچنین کارگاههای که فعال هستند برای گسترش این فعالیت ها زمینه تسهیلات را فراهم کنیم .

شرافت ناآگاهی به ارزشها را بیشترین چالش درحوزه صنایع دستی عنوان کرد و گفت:بزرگترین چالش در حوزه صنایع دستی آموزش مجدد هنرمندان و بازاریابی و پشتیبانی در زمینه تامین مواد اولیه و استاندارد کردن محصولات است

در این برنامه فرماندار میبد، مدیرکل و معاونین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و ...میهمانان را همراهی می کردند و از موزه فرهنگ، نارین قلعه، کارگاه سفال سازی، خانه زیلو و کارگاه زیلو بافی بازدید به عمل آمد و کارگاه چلنگری نیز توسط معاونت توسعه مدیریت سازمان افتتاح گردید.

تصاویری که مشاهده می کنید به برنامه این بازدید مربوط است:










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا