به گزارش روابط عمومي فرمانداري شهرستان ميبد : با حضور فلاح فرماندار ميبد و جمعي از مسئولان و اساتيد دانشگاه و حوزه علميه ميبد مراسم ياد و خاطره شهيد دكتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه  در محل بيت امام جمعه شهرستان ميبد گرامي داشته شد .

امام جمعه میبد در جمع شورای مراکز آموزش عالی که به مناسبت سالروز شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش در بیت آیت الله اعرافی برگزار شد ؛ یکی از مهمترین وظایف حوزه و دانشگاه را تلاش برای تحقق اسناد کلان و سیاست های علم و فناوری کشور دانست و گفت : اگر در دانشگاه های ما همین سیاست های علمی و فناوری نصب العین اساتید و گروهها و اعضای هیئت علمی باشد قطعا قدمهای بزرگی را می توان در این عرصه به جلو برداشت

به نقل از میبد آدینه ، آیت الله اعرافی در ادامه به تشریح تمدن اسلام در جهان پرداخت و با بیان اینکه اسلام دین تمدنی است که بیش از ۲۰ شاخص و مولفه دارد که در اندیشه قرآنی و نگاه دینی ما جمع است گفت : اسلام دینی است که به قلمروها و حیطه های گوناگون زندگی بشر ناظر است و می تواند به همه نیازها به شکل منطقی و عقلانی پاسخ دهد و در گذر زمان هم باقی بماند.

آیت الله علیرضا اعرافی با تحلیل بر اینکه این نگاه تمدنی اسلام در قطعاتی از زمان در صحنه ای از واقعیت پیاده شده است و ما دارای یک نسخه تمدنی جامع و فراگیر در تئوری و نظریه هستیم که در متن قرآن و منابع دینی ما نهفته است افزود : در قرنهای متمادی جهان اسلام ، با همان رویکرد تمدنی و الهی پیشگام فکر فرهنگ ، معرفت ، علم ، دانش و اندیشه در همه جهان بوده است که هیچ کس نمی تواند این تجربه فاخر جهان اسلام را اینکار کند.

وی خاطرنشان کرد : با وجود همه انحرافاتی که در مسیر جهان اسلام ناب پیدا شد اما همان اسلام نه به شکل کامل در صحنه عمل محقق شد و چند قرن که اروپا و تمدنهای دیگر در خواب بودند ؛ موج فرهنگ و ادب و اخلاق و علم و دانش از جهان اسلام منتشر می شد و اسلام و جهان اسلام تمدنی قوی و حاضر در صحنه و الهام بخش برای همه جهان بود .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد : اما این تجربه به دلایل درونی و بیرونی با یک انحطاط و افت مواجه شد و حمله مغول ، جنگهای صلیبی ، فروپاشی عثمانی ، ضعف ایران و عصر رنسانس ، موج های استعماری را پدید آمد و آفریقا و آسیا و جهان اسلام را در برگرفت.

امام جمعه میبد در ادامه با اشاره به اینکه دویست سال است که متفکران جهان اسلام و جهان عرب و ترک و شبه قاره و مناطق مختلف جهان با این سوال مواجه بودند که چگونه می شود جهان اسلام را از رکود چند قرن بیرون آورد ؟ افزود : کلیدی ترین سوالی که باید دغدغه هر نخبه هوشیار و دلسوز جامعه حوزوی و دانشگاهی ما باشد این سوال بود که انقلاب اسلامی و تئوری امام در این باره این بود که ما امروز بازگشت به آن مجد و عظمت متناسب با دنیای امروز را که احیای تمدن نوین اسلامی در جهان شرق است را داریم .

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تا کنون در ۲۰۰ سال گذشته جاده غرب و شرق جهان اسلام و غرب از لحاظ علم و دانش و فناوری یک طرفه بوده است و این ارتباط مواد اولیه خام در برابر علم و فناوری از جهان غرب بوده است  تصریح کرد:  چگونه می توانیم از این معادله و از این جریان یک طرفه علم و دانش و فناوری بیرون بیاییم ؟

رئیس جامعه المصطفی العامیه گفت : جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر ، برخورداری از بیش از ۷۰ درصد ذخائر نفت و گاز دنیا ، معادن غنی ، نیروی جوان و کار عظیم از لحاظ ضریب هوشی و استعدادی دارای رتبه های بالای جهانی ، مناطق حساس سوق الجیشی و استراتژیک در خاورمیانه و جهان اسلام ، دارای  بازار اقتصادی و مصرف بزرگ و دومین دین جهان را از عظمت منطقه و جهان اسلام در جهان برشمرد و گفت: چگونه ممکن است با این همه سرمایه عظیم قدرتهای دنیا در فاصله کوتاهی کشورهای اسلامی را تحت اشغال خود درآورند و اسرائیل را برخلاف هر منطق بین المللی در منطقه حفظ و صیانت کنند ؟

وی بازگشت به هویت اصیل اسلامی و نگاه تیز و هوشمندانه و بهره گیری از همه تجارب دنیا را مستلزم نگاه انقلاب اسلامی دانست و گفت : کسی جز نخبگان در حوزه و دانشگاه نمی توانند این بازگشت را در جهان اسلام و ایران اسلامی تحقق بخشند و حوزه و دانشگاه باید این افق را ارزیابی کنند در افق اینکه ما یک آرمان بزرگ داریم و تمدن نوینی را باید پایه ریزی کنیم تا از این غم تاریخی بیرون بیاییم و آینده روشنی را رقم بزنیم چرا که این افقی است که انقلاب اسلامی تصویر می کند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید به اینکه مخالفت هایی که در دنیا علیه انقلاب اسلامی می شود برای هراس از این نگاه است که به صورت عقلانی و منطقی در جهان اسلام انتشار پیدا کند خاطرنشان کرد : بنابراین دشمنان به دنبال تحریک گروه های تندرو و مخدوش کردن چهره اسلام در بیرون و مشغول کردن اسلام در درون هستند .

امام جمعه میبد با اشاره به دهها شبکه ماهواره ای و تلاش آنها در تولید اندیشه های تکفیری علیه اسلام از سوی آمریکا و انگلیس و دولت های غرب زده منطقه گفت : این تلاش ها که با اجازه امریکایی ها و توسط عربستان سعودی در تولید افکار و اندیشه های تند در دانشگاه هایی مثل ام القرا ، المدینه و ریاض تولید می شود و موج هایی در عالم منتشر می شود لطمه بزرگی به تشیع و اسلام وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد : آنچه که می تواند ما را از این شرایط بیرون بیاورد ؛ علم و دانش و حوزه و دانشگاه است که باید دانشگاه و حوزه به آن بپردازد و ما را  از این جاده یکطر فه بیرون بیاورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تلاش بر دستیابی به مرجعیت علمی و فناوری در جهان با الویت منطقه ، بهینه سازی نظام عملکردی و تحقیقاتی کشور ، حاکمیت مبانی اخلاقی و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی و تحقق دانشگاه اسلامی ، عزم ملی نسبت به ارتقاء علمی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت علمی یعنی فرهنگ علم و تحقیق ، ایجاد تحول در ارتباط نظام آموزش عالی با صنعت و بخشهای دیگر جامعه و ارتباطات علمی فعال با جهان و کشورهای دیگر را ۶ محور مهم توسعه کشور خواند و افزود : این نسخه بسیار مهمی در جلوی روی دانشگاه های کشور است که بر اساس همین سیاست های علمی و فناوری و فکر جمعی به دست آمده است که اگر دانشگاه های ما آن را نصب العین و در پیش روی خود قرار دهند می توانند قدمهای بزرگی را بردارند .

آیت الله اعرافی همچنین چشم انداز کشور تا ۱۴۰۴ را خاطرنشان کرد و افزود : یکی از سیاست های کشور در سند چشم انداز این است که تا ۱۴۰۴  به سرآمدی در حوزه علم و فناوری در منطقه برسیم .

وی با اشاره به تخصیص ۲درصدی تولید ناخالص کشور به امر تحقیق و پژوهش هم گفت : این میزان باید تا سال ۱۴۰۴ به ۴ درصد برسد که به عزم بخش خصوصی و دولتی بستگی دارد .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به دستیابی ایران به علومی نظیر علم انرژی هسته ای ، صنایع موشکی ، نانو ، هوافضا از سوی دانشمندان جوان بر حمایت از نخبگان تاکید کرد و گفت : راه دانش به روی نخبگان باز است و مهم اتصال دانشگاه با صنعت و واقعیت های نظام جامع اداری و برنامه ریزی کشور است که تا حدی از آن فاصله گرفته ایم .

وی شبکه ای شدن علم با بازار و اتصال به آن را از سیاست های مهم دانست و با تاکید بر آن گفت : نگاه علمی و دانشگاه ما باید فرهنگ سازی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی باشد .

امام جمعه میبد ، تبدیل علم به فناوری و ثروت و قدرت را از تاکیدات رهبر معظم انقلاب بیان کرد و افزود : برای رسیدن به اهداف و راهبردهای کلان باید به اصلاح دائم ساختارها دست بزنیم و باید دانشگاه و حوزه فرهنگ این نوع تولید علم و دانش و تخلق به احکام الهی را در دانشگاهها نهادینه کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از بیانات خود با اشاره به اینکه استان یزد جایگاه ممتازی به لحاظ نخبگی و دانشگاهی علمی دارد و می تواند فراتر از وضعیت موجود به آینده های بزرگتری بیاندیشد تصریح کرد : این ایدهای بزرگ و افق های بلند هم باید از خود دانشگاه و حوزه بجوشد چرا که با ضریب هوشی در بخش های مختلف و هماهنگی با یکدیگر می توانیم به قطب های بزرگ علمی مبدل شویم .

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برای رسیدن به افق های بلند باید زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه های را ارتقاء داد گفت : ارتقاء زیرساخت های علمی ، ایجاد بسترهای آزمایشگاهی ، دسترسی به منابع تولید مقاله و جذب نخبگان تنها راه نجات استان از روند رکود در مراکز علمی است .

وی با اشاره به موج غیربومی کارگران در استان بویژه شهرستان های میبد و اردکان علاوه بر آسیب های اجتماعی ، آسیب های ذخائر ژنتیکی منطقه راه خاطرنشان کرد و افزود : از لحاظ منابع انسانی آینده استان در بحث ذخائر ژنتیکی و سطح استعدادی و اصالت های ایمانی و علمی آینده خطرناکی خواهد بود که راه حل اش نگاه جامعه خط توسعه حوزه ها و دانشگاهها است که در جایگاهی برتر قرار دارند .

امام جمعه میبد در ادامه با بیان اینکه سنت های پژوهشی بسیار مهم است و در دنیای جدید روش تحقیق سنت های پژوهش کار شده که باید نهادینه شود ، بر فرهنگ تحقیق و پژوهش در دانشگاهها تاکید کرد و گفت : زیرساخت های نرم افزار و سخت افزار و رشته تحصیلات تکمیلی و رویه های سنت های پژوهشی باید در دانشگاه ها نهادینه شود .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از بیانات خود در حوزه اهمتام به ادبیات در آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزه ها تاکید کرد و افزود : از افتخارات ایران ، ادبیات فاخر آمیخته با اخلاق ادب و دین است و باید نسل امروز را با این میراث که به آنها ذوق ادبی می دهد و معنویت و عرفان را در آنها تقویت می کند آشنا کرد .

امام جمعه میبد در بخشی دیگر از بیانات خود با اشاره به اجتماع بزرگ مسلمانان در اربعین حسینی در کربلای معلی و راهپیمایی عظیم عاشورایی گفت : این گردهمایی ۲۰ میلیونی مسلمانان در کربلا در این شرایط خطرناکی که دشمنان اسلام و جریانات تکفیری و بی منطق مانند داعش نقشه های خطرناکی را در سر می پروراندند حقیقتا ستایش برانگیز و مایه غرور جهان اسلام و به ویژه عالم تشیع است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا