بر اساس آخرین رتبه‌بندی «تامسون رویترز» امسال، برای نخستین بار از شروع این رتبه‌بندی، آسیا با پیشی گرفتن از آمریکای شمالی، رهبری نوآوری در جهان را به دست گرفت.


به اذعان تمام صاحبنظران عرصه علم، فناوری و نوآوری، امروزه نوآوری به عنوان پیشران اصلی اقتصاد شناخته می‌شود و سیاستگذاران کشورهای مختلف پیکان سیاست‌های خود را به سوی نوآوری قرار داده‌اند. نوآوری در زمینه اقتصادی به تبدیل ایده‌های خوب به دارایی ملموس و به عبارتی ایجاد شغل و رفاه از تفکر خلاق اشاره دارد. محافظت افکار و ایده‌ها که معمولا توسط پروانه‌های ثبت اختراع صورت می‌گیرد، با فراهم آوردن فضایی مناسب در این مسیر، برای این منظور عنصری اساسی محسوب می‌شود.

کرامت‌فر، کارشناس ارشد علم‌سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری ایسنا، با اشاره به این که «تامسون رویترز» بیش از چند دهه است که به نمایه‌سازی انواع منابع علمی می‌پردازد، گفت: پروانه‌های ثبت اختراع یکی از انواع منابع علمی است که این شرکت تحت عنوان پایگاه دی‌دبلیوپی‌آی نمایه می‌کند. با استفاده از همین نمایه و چندین معیار مبتنی بر آن، تامسون رویترز از سال ۲۰۱۱ به رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت نوآور برتر دنیا می‌پردازد.

وی در ادامه به پنج شرکت برتر در زمینه نوآوری در دنیا بر مبنای رتبه‌بندی ۲۰۱۴ تامسون رویترز اشاره کرد که سهم ایالات متحده از این تعداد، سه شرکت، سوئیس یک شرکت و ژاپن یک شرکت است.
پنج شرکت‌ برتر نوآوری در دنیا

 

 

 

 

شرکت حوزه کشور
3M Company شیمی ایالات متحده آمریکا
ABB صنعت سوییس
Abbott Laboratories داروسازی ایالات متحده آمریکا
Advanced Micro Bevices الکترونیک و نیمه هادی ایالات متحده آمریکا
Aisin Seiki اتومبیل ژاپن

 

 

وی افزود: نگاهی به نتایج این رتبه‌بندی تامسون رویترز همچنین حاکیست که ژاپن با 11 درصد رشد در نوآوری از سهم 28 درصدی در سال 2013 به 39 درصد در سال 2014 ارتقا یافته و کره جنوبی و تایوان نیز حضور خود را بهبود داده‌اند. در مقابل آمریکا و فرانسه به ترتیب از 45 به 35 و 12 به 7 افت داشته‌اند.

 

کرامت‌فر تاکید کرد: رشد ژاپن و کل آسیا برخاسته از استراتژی‌های نوآوری در این کشورها و درصد تولید ناخالص داخلی است که به تحقیق و توسعه اختصاص داده‌اند. این مقادیر برای ژاپن و کره‌جنوبی به ترتیب 3.6 و 3.4 بوده است. چین اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه خود را برای شرکت‌هایی که در زمینه‌های کلیدی فناوری (زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر فناوری‌های برتر) و نیز سایر حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کنند توسعه داده‌ است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا