دفاع از حق در برابر ظلم و فساد امری به معروف و سکوت در برابر آن منکری نهی شده است  که در دستورات دینی واجب دانسته می شود. عمل به این فریضه ، از شهادت (چون ریختن خون سیدالشهدا) تا ترور شخصیتی(چون شهید بهشتی) دارای لطماتی است که در طول تاریخ بر سینه حق جویان توسط ظالمان وارد آمده است . به گفته دکتر محمد رضا اولیا که نگارنده افتخار شاگردی در محضر ایشان را داشته است" دفاع فی نفسه امری مقدس شمرده می شود."
دفاع با توجه به زمانه در زمینه ای مشترک به گونه های مختلفی در قبال" احقاق حقی شکل می گیرد که در حال از بین رفتن"است.
مجاهدتهایی که ازقبل پیروزی تا شکل گیری انقلاب اسلامی صورت می گرفت به منظور دفاع اعتقادات و ارزشهای  دینی و انسانی در برابر حاکمیت فارغ ،بی قید و سر سپرده وقت بود .پس از پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی در طول 8سال در پشت سنگرها مسئله دفاع از مرزهای جغرافیایی توام با پاسداری از نوامیس و مواریث ادیان و اقوام ایرانی، حلقه اتصال مردم ایران گردید .در دهه اخیر دفاع از حقوق مسلم ملت ایران در بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای  بعدی دیگر از دفاع محسوب می شود که  نه تنها وظیفه مردم ایران دفاع از این حق است، بلکه این وظیفه تمام بشریت در قبال ملتی است که قصد رسیدن به حق خود را دارند این امر به خوبی در دولت تدبیر در حال پیگیری است.
به نظر نگارنده بخشی از تهاجم فرهنگی که رهبر انقلاب به آن بار ها اشاره داشته دارند را می توان به دو بخش تفسیر نمود :
اول- فرهنگ مهاجم و وارداتی که در عرصه های متنوع اجتماعی به شیوه ای کاملا زیرکانه ،رسوخ و بسیاری را مسموم کرده است به گونه ای که بخشی از جامعه غافل کنونی ایران مصداق" در هوا سم و من حواسم نیست " هستند.
دوم – از بین بردن بخش وسیعی از فرهنگ سنتی ادیان و اقوام مختلف ایرانی است، که به القاب و عناوینی چون تجدد و نوآوری   توسط جاهلان فرهنگی تیشه به ریشه می زنند و فکر میکنند که یک ضربه به نعل و یک ضربه به میخ میزنند.
فرهنگ سنتی دارای اراتباطی عمیقی است با اعتقادات دینی و تولید که مظهر اعتلای اقتصاد است . دولت تدبیر و امید که با شعار توجه به  فرهنگ و اقتصاد پا به عرصه سیاست و مدیریت کشور گذاشته است به نحوه مناسبی با توجه به شرایط وجود سعی در بهبود آن داشته است. و این خود گونه ای دیگر از دفاع است که امری مقدس محسوب میشود.
نگارنده در حیطه تخصصی خود که مرتبط با میراث فرهنگی ، ابنیه و بافت تاریخی است از بیانات دکتر محمد رضا اولیا در بازدیدی که ایشان از روستای تاریخی رکن آباد میبد در روز چهارشنبه ،دوم مهرماه 1393 داشته اند نقل به مضمون میکند، که حفاظت از میراث فرهنگی را به مثابه دفاع مقدس از فرهنگ و اعتقادات شکل دهنده آن است. لذا پاسداری از مواریث فرهنگی وظیفه همه مردم میباشد و متعلق به قشر ،سازمان و جناح خاصی نبوده و نیست . دفاع از مواریث فرهنگی چه انهایی که غیر ملموس هستند  و میراث معنوی را شامل میشوند نظیر گویش، آیین ها و چه انهایی که جز میراث ملموس هستند مانند منظرهای فرهنگی – تاریخی، بافت وابنیه جزیی از مرزهای فرهنگی کشور محسوب میشوند که باید در برابر سلاخان و داعشیان فرهنگی زمانه دفاع و پاسداری شوند.
چون امر دفاع در زمانی معنا پیدا می کند که حقیقتی وحقی در حال پایمالی است، لذا بی توجهی مسولین در مقابل تخریب هایی که با عنوان  اجرای طرح هادی روستایی رکن آباد میبد در این بافت تاریخی صورت میگیرد سوالهای را در ذهن اهالی فرهنگ مطرح میکند که آیا این طرح مصوب سازمان میراث فرهنگی و دیگر ارگانهای ذی ربط بوده است یا اجرای  طرح به گونه ای نامناسب در حال صورت گرفتن است به قول نیک گذشتگان " آو کج است یا نو"(آب کج میرود یا ناودان کج اجرا شده است) .
"طرح هادی "روستای رکن آباد که در حال اجراست در واقع باید "طرح گمراهی" نام نهاده شود. لذا در صورتی که متولیان فرهنگی در زمان وقوع  این اتفاقات ضد فرهنگی به پا نخیزند ممکن است حکایت نادمان تاریخ را پیدا کنند که دیگر پشیمانی مرهم مناسبی بر این داغ نخواهد بود.   
نویسنده مسئول: مهندس علی محمد صفایی ، کارشناس ارشد معماری اسلامی از دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، استاد دانشگاه، عضو هیئت مدیره انجمن یاوران یادگارهای فرهنگی میبد، عضو اسبق پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد و کمیته فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان میبد










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا