مدیرکل محیط زیست استان:با پیگیری نماینده اردکان ، طرح جامع کاهش آلودگی یزد به تایید سازمان محیط زیست رسیده است

نماینده مردم اردکان در جلسه بررسی روند صدور مجوز واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: از همه کارآفرینان و دست اندرکاران بخش تولید حمایت می شود ولی هرگاه بدلیل سهل انگاری ونادیده گرفتن قوانین، سلامت مردم در معرض آسیب باشد باید دستگاه های اجرایی و نظارتی بدون اغماض وارد عمل شوند.

"محمدرضا تابش" با تاکید بر هماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی و پیگیری وظایف قانونی از بدو صدور مجوز تا بعد از بهره برداری از واحدهای تولیدی گفت: حتی اگر بپذیریم این دستگاه ها بطور مجزا عملکرد مناسبی داشته اند، ولی در ترکیب و تعامل با یکدیگر ، خروجی مناسبی را شاهد نیستیم.

نماینده مردم اردکان عنوان نمود: چرا صلاحیت فنی در صدور مجوزها ملاک عمل قرار نمی گیرد و یک نفر چند مجوز کاغذی می گیرد و به میلیونها تومان خرید و فروش می کند؟ قطعا در این موارد باید دستگاه های نظارتی به مسئولیت خود عمل کنند و حتی دادستان می توانند بعنوان مدعی العموم برای کارخانه هایی که به سلامت مردم لطمه می زند وارد عمل شود.

وی با اشاره به اینکه روند صدور مجوزه و نظارت برواحدهای صنعتی و تولیدی نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد  تصریح کرد: تبدیل مجوز واحدهای کاشی به فولاد،تعجیل در صدور مجوز ها و دادن چند مجوز به یک نفر و فروش مجوزهای کاغذی از مواردی است که باید سریعا بررسی و چنانچه خطایی صورت گرفته برخورد شود.

"محمدرضا تابش"  در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جهت کاهش خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر و تکمیل چرخه تولید، سه چهار واحد فولادی پیگیری شده است اضافه نمود: ولی در فاصله زمانی خاص، 12 مجوز فولاد که اغلب از تکنولوژی پایینی برخوردار است صادر شده است که  برخی واحد ها در کمیته فنی رد شده ولی دوباره مجوز می گیرند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مسئولان ذیربط باید در این خصوص رسیدگی و اقدام عاجلی کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس اظهار با تاکید بر اینکه تعهدات واحدهای صنعتی از قبیل تصفیه پساب صنعتی،ایجاد فضای سبز و غیره باید به طور کامل عملی شود و اگر کوتاهی شده است دستگاه های اجرایی ،نظارتی و دادستانی وارد عمل شوند تصریح نمود: طبق تعهد واحدهای تولیدی و صنعتی          می بایست  حدود 2400 هکتار فضای سبز ایجاد شود که این مقدار در حال حاضر کمتر از 800 هکتار است که عمده آن نیز متعلق به مجتمع گندله سازی است.

معاون عمرانی استاندار یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه محیط زیست باید به شدت بر روی صنایع آلاینده استان و بخصوص شهرستان صنعتی اردکان حساس باشد گفت: کارگروهی راه اندازی شده که کلیه مجوزهای صادر شده بعد از انقلاب را رصد و بررسی می کند و چنانچه تعهدات لازم را انجام نداده باشند، مجوز مربوطه باطل خواهد شد.    

"سیدمحمدرضا سیدحسینی" با بیان اینکه اردکان جاذبه زیادی برای سرمایه گذاری دارد افزود: به شدت با دلال بازی و خرید و فروش مجوز صنایع برخورد می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اشاره به این موضوع که تمام واحدها قبل از بهره برداری باید مجوز محیط زیست دریافت کنند گفت:به تازگی بخشنامه ای ابلاغ شده که برای واحدهای صنعتی همچون خودرو،فولاد،کشتی سازی و غیره مجوزی صادر نشود.

"محمدمهدی زارع" از تصمیم کمیسیون آمایش برای جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده در دشت یزد-اردکان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز با بیان اینکه در حال حاضر آبی   برای تخصیص موجود نیست گفت: صنایعی در گذشته مجوز آب گرفته اند که اکنون در حال ساخت و بهره برداری هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست نیز با ارائه گزارشی از وضعیت آلایندگی صنایع و پایش های صورت گرفته است گفت: خوشبختانه با پیگیری و مکاتبه نماینده مردم اردکان، طرح جامع کاهش آلودگی یزد به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده و برای تامین اعتبار به معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری ارسال شده است.

وکیلی و پیله ور مدیران منابع طبیعی و گاز استان نیز درخصوص تعهدات صنایع و اقدامات صورت گرفته در حوزه کاری خود گزارشی ارائه دادند.

در پایان مقرر شد اقداماتی همچون تشکیل جلسه برای خلع ید برخی زمین های واحدهایی که اقدامی انجام نداده اند،بررسی مجوزهای صادره، پیش بینی سایتی جهت جلوگیری از پراکندگی واحدهای تولیدی در بخش خرانق ، تشکیل کارگروهی جهت ملزم نمودن واحدهای صنعتی اردکان به اجرای تعهدات خود و... انجام شود.



این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا