همسو بودن دولت و مجلس از چند بعد قابل بررسی است. یکی از فلسفه‌های تفکیک قوا جلوگیری از تک‌صدایی و خودرایی است؛ در این راستا باید تاکید کرد هر قوه‌ای باید بر قوای دیگر نظارت کند تا در چارچوب قانون و حیطه وظایف عمل کند تا در نهایت هر سه قوه، قوایی قانونمدار باشند.
این مسئله به خودی خود بسیار مطلوب است اما از سوی دیگر تنش‌ها نباید مانع خدمت رسانی به مردم شود. از این بعد اگر نگاه شود همسو بودن مجلس با دولت نه به معنای دست نشاندگی بلکه به معنای همکاری برای پیشرفت و اعتلای کشور می‌تواند بسیار مفید باشد؛ درواقع مادامی که سخن از همسو بودن به میان می‌آید منظور این است که هر سه قوه دست به دست یکدیگر داده و در راستای پیشرفت کشور گام بردارند؛ در چنین شرایطی در عین حال که قوای سه‌گانه همسو هستند هر کدام وظیفه مشخص به خود دارند و می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند و در صورت خطا، قصور و کوتاهی دیگر قوا می‌توانند آن کوتاهی یا خطا را بازتاب دهند و با آن برخورد کنند بنابراین در این راستا باید درکشور هم شاهد رشد آزادی و دموکراسی باشیم و هم به واسطه همسویی قوا نسبت به تنگناها و مشکلات مردم و کشور کمر همت بسته شود.آنچه مهم است اینکه چه معنایی از همسو بودن مدنظر قرار دارد؛ اگر منظور از همسویی تابع بودن است قطع به یقین این مسئله نه تنها سودمند نخواهد بود بلکه مفاسد بسیاری را به وجود خواهد آورد اما مواضعی هم که امروز قوه مقننه نسبت به قوه مجریه در پیش گرفته تداعی‌کننده نوعی عدم‌همراهی است که این مسئله را می‌توان به شرایط شکل گیری مجلس مربوط دانست؛
به عبارت دیگر زمانی که انتخابات مجلس نهم برگزار شد جوی که بر قوه مجریه حاکم بود شرایط را به سمتی سوق داد که جریان فکری خاص با عقایدی خاص روی کار آمد اما قریب به دوسال بعد زمانی که انتخابات ریاست جمهوری درسال 92 برگزار شد با شعارهایی حول محور آزادی‌های مشروع و فعالیت نهادهای مدنی و همچنین لزوم تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی موجی ایجاد شد که به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید منجر شد. بنابراین ریشه‌های شکل‌گیری دولت‌ یازدهم و مجلس نهم با یکدیگر متفاوت است و همین تفاوت باعث شد تا اختلافاتی جدی میان این دو قوه وجود داشته باشد. بنابراین مجلسی که در شرایطی دیگر، با نگاهی دیگر، شکل گرفته هرچند حسن‌نیت در آن وجود دارد اما گاه بسترساز اختلاف است؛ به عبارت دیگر برخی نمایندگان مجلس دارای نگاهی متفاوت با نگاه دولتند که در برخی مواقع با چاشنی جریانی و جناحی نیز همراه می‌شود. درواقع  گروهی که به مدت 8 سال هر دو قوه را در اختیار داشتند و با توجه به عملکرد گذشته‌شان امروز بیشتر از آنکه حرفی برای گفتن داشته باشند دست به فرافکنی می‌زنند از دست دادن قوه مجریه را برنمی‌تابند.
بنابراین نوع برخورد این دست نمایندگان در برابر دولت بیشتر شبیه سنگ اندازی و گاهی اوقات تخریب است لذا در شرایط کنونی حتی نیاز به همسویی نیست بلکه نقد منصفانه و داشتن انصاف می‌تواند در پیشبرد امور بسیار موثر باشد.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا