استاندار یزد با اشاره به بحث اختصاص تسهیلات جهت توسعه و بهبود صنايع استان افزود: صندوق توسعه ملي سقفي براي اختصاص تسهیلات به امر صنعت در نظر نگرفته و مراحل اخذ تسهیلات از این صندوق نیز تا حدودي كاهش پيدا كرده و پيچ و خم هايي كه علاقه مندان به سرمايه گذاري در امر صنعت و معدن و صنايع داشتند کمتر شده است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" در مراسم جشن خانه صنعت و معدن که در آستانه روز ملی صنعت و معدن در یزد برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اعضاء خانه صنعت و معدن ، اتاق بازرگاني و صنعت و تجارت و كشاورزي استان که به عنوان یک مجموعه هماهنگ ، همدل و همراه فعالیت می کنند خاطر نشان نمود: اين مجموعه نشان از جامعيت در كار صنعت استان دارد و نماد بسيار ارزشمندي است از هم افزايي و كامل بودن حلقه ها و چرخه هاي صنعتي استان است که از همكاري و هم انديشي در این زمینه خبر می دهد و امیدوارم تا با محوریت چنین مجموعه هایی، ضعفهاي صنعت استان گام به گام برطرف شود و قفل هاي پيشرفت و توسعه باز گردد.
استاندار یزد با اشاره به برگزیدگان این مراسم، احساس نزديكي و برادري مدیران و کارگران در واحدهای صنعتی استان را موجب پیشرفت و بازدهی بالای این واحدها ذکر کرد و همچنین نقش آفرینی حاميان دانشگاهي صنعت و معدن در استان را نشان دهنده ضرورت حضور علم و دانش در فعاليتهاي صنعتي و معدني دانست و انعقاد تفاهم نامه فی ما بين خانه صنعت و معدن و پارك علم و فناوري استان را نشان از تزريق علم به همه فعاليتهاي صنعتي و معدني و افزایش ارزش افزوده محصولات صنعتي و فراورده هاي مختلف در استان ذکر کرد .
وی در ادامه به سیاستهای دولت تدبير و اميد براي گشودن فضاي مناسب توسعه و پيشرفت اشاره نمود و گفت: دولت فضا را براي بخش خصوصي گسترش داده است.
میرمحمدی خاطر نشان نمود: يكي از مسائلي كه به بهبود صنعت كمك مي كند بحث توسعه فعاليتهاي تحقيقاتي، پژوهشي و فناوري است و در همین راستا در جلسه اي كه اخیراً با معاون تحقيق و فناوري ریاست محترم جمهور داشتيم، اين آمادگي از سوی وی اعلام شد كه پارك علم و فناوري یزد، هر طرح پژوهشي كه ارائه نماید اعتبار مورد نظر تامین خواهد شد و در پایان همان نشست، مبلغ 11 میلیارد ریال به پارك علم و فناوری یزد اختصاص یافت.
وی سپس به بحث اختصاص تسهیلات جهت توسعه و بهبود صنايع استان اشاره نمود و افزود: صندوق توسعه ملي سقفي براي اختصاص تسهیلات به امر صنعت در نظر نگرفته و مراحل اخذ تسهیلات از این صندوق نیز تا حدودي كاهش پيدا كرده و پيچ و خم هايي كه علاقه مندان به سرمايه گذاري در امر صنعت و معدن و صنايع داشتند کمتر شده است.
استاندار یزد با اشاره به این موضوع که جهت استفاده استان، تا سقف 520 ميليون دلار فاينانس تخصيص داده شده گفت: يكي از مسائلي كه در استان با آن مواجهیم این است که برخی از طرحها بدليل كمبود نقدينگي به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در آمده که در این رابطه نیز با مديرعامل صندوق توسعه ملي مذاكراتی صورت گرفته تا از سرمايه گذاريهاي موجود حداكثر بهره وري را داشته باشيم.
وی افزود: بعضاً مشاهده مي شود که واحدي با 500 میلیارد ريال سرمايه گذاري تکمیل نشده و برای راه اندازی و بهره برداری نیازمند چند میلیارد ریال تسهیلات و منابع مالی است و اين نقدينگي اگر تأمين نشود هزينه كارگر بر سرمايه گذار تحميل شده و جرائم و بهره بانكي نیز به بدهي هاي وی افزوده مي شود. بنابراین باید جلوی بروز چنین مشكلاتی را گرفت تا سرمايه گذاری كه با آورده خود و استفاده از تسهيلات، سرمايه گذاري نموده و کار را به جلو هدایت کرده است و برای تکمیل و بهره برداری نهایی به مبالغی دیگر نیاز دارد، مساعدت شود تا هم بتواند حقوق كارگران واحد صنعتی و تولیدی خود را پرداخت کند و هم به مرحله تولید برسد و از طرفی بتواند اقساط خود را بازپردخت نماید.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس به طرح اين موضوع در هيات مديره صندوق توسعه ملی و در میان نهادن آن با معاون اول رياست جمهوري اشاره کرد و گفت: در این نشست مطرح شد يكي از مسائلي كه دولت تدبیر و امید بايد به آن بپردازد، بحث واحدهايي هست كه دچار مشكل نقدينگي هستند و به حالت نيمه تعطيل يا تعطيل در امده اند تا بتوانیم از این مسیر، طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم.
وی افزود: مقرر شد تا اين پينشهادات تنظيم شده تا در هیئت دولت مطرح گردد. قدم بزرگی كه مي تواند در حوزه صنعت كشور بسيار موثر واقع شود و مشكلات صنعت كشور را تا حدودي برطرف كند.
استاندار یزد در ادامه این مراسم با اشاره به توجه صنعتگران به امر کیفیت کالاهای تولیدی، این امر را نشان از تحول صورت گرفته در فضاي صنعتي كشور و حرکت واحدهای صنعتی، پا به پای صنایع روز دنیا و وجود اين سطح از جامع نگري و هوشمندي را نشان دهنده عزم صنعتگران استان برای گشودن فضاهاي وسيعتر براي پيشبرد كارها ذکر کرد .
میرمحمدی سپس با اشاره به نقش مثبت خلاقیت در واحدهای صنعتی و معدنی، این امر را موجب تمركز افکار و زايش هاي فكري جديد در حوزه صنعت و معدن دانست و گفت: هر زمان در امری خلاقيت اضافه شد، راههای متعددي پيش پاي ما باز می شود و عملي شدن این امر در صنعت و معدن، سبب حل اشتغال و در ادامه زدودن فقر و رفع ناهنجاريهاي اجتماعي و دیگر مشکلات می گردد.

وی ابراز امیدواری نمود تا با همفكري ، همكاري و همراهي همه فرهیختگان و صاحبان اندیشه در امر صنعت و معدن استان، بتوان بر همه مشكلات استان غالب نمود و افزود: من نيز بعنوان يك مسئول كوچك در خدمت شما هستم و در جهت حل مشكلاتي كه تا امروز مطرح نموده اید، همه تلاش خود را معطوف داشته و گزارش ارائه شده نیز حاکیست که تا کنون و در همین مدت، 16 مورد از مشکلات مطروحه توسط فعالین امر صنعت و معدن حل و فصل شده و بستر مناسبي براي ايفاي نقش بارزتر شما در استان فراهم گردیده است.
استاندار یزد در پایان تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در طی این مسیر، همكاري دانشگاهيان ، دانش پژوهان و محققين استان را نیز به نحوي جلب كنيم و سطح هم افزايي در صنعت و معدن استان را ارتقاء بخشیم.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا