س.م.ا.مدرسی

یزدفردا :در پی برگزاری نشست رسانه ای استانداریزد(گزارش کامل نشست رسانه ای استانداریزد ) واکنش های مختلفی از طرف مخاطبان فردایی به یزدفردا منعکس شد که یکی از این واکنش ها با عنوان "  تکذیب یک شایعه یا نشست خبری"منتشر شد و مطلبی که در ادامه می خوانید توسط یکی از فرداییان همیشه همراه یزدفردا انعکاس یافته که منتشر می گردد و نا گفته نماند که تا کنون پاسخی به مطالب منعکس شده مخاطبان توسط هیچ مرجعی داده نشده است که در جای خود به آن خواهیم پرداخت:


به نام خدا. 

از انجاکه در مجموع مصاحبه بسیار متین وروشنگر وبا صداقت ومنطقی وعلمی است شاید نقد زیر بر قوت ان ونقش روشنگری رسانه ای بیفزاید.
  اینجا که گفته اند  :منتها اصل قضیه یارانه دادن باعث افزایش تورم ومشکل برای عامه مردم است.

قابل تامل اینستکه یارانه به مردم دادن چندان نقشی در تورم ندارد.واما اینکه مشکل برای مردم ایجاد میکند هرچند توضیح داده نشده که چه مشکلی ؟

بجای خود محقوظ .انچه در یکسری بررسیهای اقتصادی بعضی به ان رسیده اند واین نظر دارند اینستکه در علل چهارگانه پایه تورم ساز در اقتصاد ایران رابطه مستقیمی بین ضریب افزایش نقدینگی وتورم وجود دارد.

دقتی که باید کرد اینستکه  مبنای قانونی یارانه ای که قرار بود  به مردم داده شود چون باصطلاح اقتصادی پایه پول پر قدرت را بالا نمیبرد موجب تورم عمومی پیوسته نمیشد.برای اینکه یک جابجایی در فرایند افزایش قیمتها در حاملهای انرزی مانند برق وگاز وسوخت رخ میداد ومردم این جیب به ان جیب میکردند.واین امر تورم زا نیست.

نکته مهمتر که باید در ارزیابی وسنجش تورم زایی یارانه مورد توجه قرار گیرد دقت بر تئوری ومدل ساده واغازین در اقتصاد است که انرا مدار اقتصادی مینامیم در شکل ساده این مدل مردم نیروی کار خود را در اختیار بنگاه ها و موسسات میگذارند ودر مفابل از طریق انها کسب درامد میکنند. مردم بادرامد خود چه میککند؟

بنا به سبک زندگی ورفتارهای اقتصادی مقداری از درامد را به بازار میبرند وخدمت وکالا برای رفع نیاز میخرند که به چرخه تولید باز میگردد .واگر خرج زندگی اجازه دهد مقداری را پسانداز مینمایند که در کل به سرمایه گذاری وتولید مستقیم یا غیر مستقیم باز میگردد. اینستکه یارانه دهی به شیوه صحیح رابطه افزایشی بر تورم ندارد.

اگر در این زمینه مطالعه علمی وجود دارد که این امر را اثبات کرده باشد  این حقیر بسیار کم دانش از ان اطلاعی ندارد.البته یارانه دهی بنحوی که در دولت سابق پیگیری و سپس بنحو خاصی عملی گردید بنا به دیدگاه کسانی مانند اینجانب که پایه اقتصاد اسلامی را  کار تصور میکنیم ومبنای درامد حلال را در مرحله اول کار مفید میدانیم  معتقدیم که دشواریهای زیادی را در اقتصاد به ارث گذاشت که به این سادگیها اثار سوئ ان رفع شدنی نیست .

امید است که دولت تدبیر وامید همت بیشتری در اسلاح نظام تولید کالا ها وخدمات وچگونگی توزیع تولید درامد بطور بهره ورانه بخرج دهد.چه هنوز سیاستهای پولی ومالی انگیزاننده برای خروج از رکود تورمی بچشم نمیاید.کاش مسوولان پولی کشور الگوی پاسخگویی استاندار یزد را که حقا از ان صداقت وفهم وپرهیز از غلو  وفریب وعده دهی خیالانگیز موج میزند  پیروی میکردند.


> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا