همزمان با هفته جهاد کشاورزی، مشکلات بخش مرکزی اردکان با حضور مدیران استانی و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی بررسی و در باره آنها تصمیم گیری شد.

در این نشست که صبح جمعه در روستای چاه افضل شهرستان اردکان برگزار شد، نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی کمک کار دولت در حل مسائل و مشکلاتی که گریبان گیر کشاورزی کشور است خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه با تصویب قانون انتزاع، گام های موثری در یکپارچه سازی مدیریت تولید و حمایت از تولید کنندگان برداشته شد، وظایفی که دولت در زمینه تنظیم بازار و واردات محصولات کشاورزی دارد در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز شده و منتها باید تشکیلات وزارتخانه متناسب با این تحول قانونی طراحی شود.

نماینده مردم اردکان اضافه کرد: انتظار افزایش بهره وری عوامل تولید را داریم بنظر سیستم کنونی وزارت جهاد و کشاورزی ظرفیت مناسبی برای اجرا این قانون اثربخش و تحول زا نیست و باید تغییرات ساختاری متناسب با اجرا این قانون در وزارتخانه انجام شود.

وی ادامه داد: در مدیریت منابع آبی وزارت نیرو به انتقال آب حوزه ای توجه دارد که قدردان آن هستیم و با توجه به اینکه 95درصد منابع آبی داخل کشور قابل مدیریت است، انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی که در این وضعیت بحران آبی عمده مصرف کننده آب است در نوع مصرف آب تجدید نظر کند.

تابش افزود: موضوع آب مجازی با توجه به کم آبی کشور مهم است بنابر این باید بیشتر محصولات کم آب خواه با ارزش اقتصادی بالا را تولید و صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باوجود کاهش بودجه کشور؛ مجلس و دولت بودجه بخش کشاورزی و منابع طبیعی را در سالجاری افزایش داده اند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی در کشاورزی مجلس خواستار ارائه الگوی کشت و تولید مناسب با ظرفیت های کشور توسط وزرات جهاد کشاورزی شده و در این عرصه که شاید یکی از مهمترین عرصه های تحقق اقتصاد مقاومتی باشد حساس و پیگیر است.

تابش تصریح کرد: خوشبختانه در جهت اجرای قانون استخدام ناظران کشت گندم از 10 هزار نفر نیروی متخصص که تکلیف قانونی وزراتخانه بود سه هزار نفر استخدام شدند و کار استخدام هفت هزار نفر دیگر در حال بررسی است.

وی ادامه داد: بازنگری در نحوه اجرا قانون بیمه محصولات کشاورزی و توجه به تناسب کشت محصولات کشاورزی با توان اکولوژیکی و تاکید به اولویت بیمه محصولات استراتژیک یک ضرورت است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: پرداخت دیون بانک کشاورزی و تصویب منابع در اختیار این بانک برای اجرای طرح های توسعه کشاورزی، همچنین تلاش برای جذب یک درصد اعتبار ارزی و ریالی توسط بخش خصوصی در کشاورزی نیز باید مجدانه پیگیری و صرف آنها فراهم شود.

تابش گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی متاسفانه همچنان شاهد استفاده از روش های سنتی آبیاری در روستاها و حتی شهرها در بخش کشاورزی هستیم.

عضو کمیسیون بودجه مجلس به افزایش 15 درصدی بودجه بخش کشاورزی اشاره و اظهار امیدواری کرد با مساعدت های دولت تدبیر و امید، بخشی از مشکلات کشاورزان برطرف شود.

فرماندار اردکان نیز در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه، به نام گذاری سال جاری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اشاره کرد و گفت: تمام برنامه ریزی ها و تلاش دستگاه ها باید در راستای اجرایی کردن این شعار بکار گرفته شود.

ˈحسین اسماعیلیˈ به اهمیت تعامل با صنایع اشاره کرد و گفت: روی دیگر سکه توسعه صنعتی نیز باید در عرصه های فرهنگی، هنری و رفاهی به مردم نمایانده شود.

فرماندار اردکان از اختصاص اعتبارات مناسب برای توزیع در دستگاه های شهرستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی مدیران شهرستان و مغتنم شمردن حضور مدیران استان در اردکان، طرح های خوبی در این شهرستان اجرا شود.

ˈمحسن طالعیˈ بخشدار مرکزی اردکان و ˈوطن خواهˈ رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان، گزارشی از مشکلات روستاهای بخش مرکزی را ارائه و در پایان نشست، این مشکلات بررسی و در خصوص آنها تصمیم گیری شد.

در این نسشت نماینده مردم اردکان، فرماندار، مدیرعامل مخابرات استان، مدیرعامل آب منطقه ای استان، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان، قربانیان مدیرکل بنیاد مسکن استان، مکی معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان و مسوولان شهرستانی حضور داشتند. ک/2

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا