یکی از متولدین هفتم بهمن ماه سال 1363 در شهر شیراز، جوان ترین عضو هیات علمی دانشگاه یزد است که از سال 1392 در دانشکده منابع طبیعی با مرتبه علمی استادیاری به کار تدریس و پژوهش اشتغال دارد. 11شعبان روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) که به نام روز جوان نامگذاری شده است، فرصت مغتنمی است تا با سوابق علمی و اجرایی و همچنین دیدگاه وی درخصوص جوانی و عوامل موفقیت جوانان بیشتر آشنا شد.

 دکتر سمیه قاسمی  دارای مدرک دکترای خاکشناسی از دانشگاه صنعتی اصفهان است. انتشار 25 مقاله علمی پژوهشی و آی اس آی از جمله دستآوردهای تحقیقاتی وی است. این بانوی جوان تاکنون موفق به ثبت 6 اختراع شده که عبارت است از: 1- فناوری ساخت کود­ متیونوزينک (ZMC)2- فناوری ساخت کود­ گلیسوزينک (ZGC)3- تولیدکود تنش­زدای­ گلوتامینوروی4- فناوری ساخت کلات­ آرجینوزینک5- تولید محرک رشد هیستید-روی برای تغدیه و 6- فرآیند ساخت مغذی­های تنش­زدا و محرک رشد گیاه.

- کسب رتبه اول بین 39 نفر دانش­آموختگان مقطع کارشناسی

- کسب رتبه اول آزمون سراسری کارشناسی ارشد سال 86

-  شناخته شدن به عنوان دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در سال 86

- برگزیده شدن به عنوان دانشجوی ممتاز کارشناسی­ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در سال های تحصیلی 87-86 و 88-87.

- شناخته شدن به عنوان استعدادهای درخشان دانشگاه صنعتی اصفهان در سال های تحصیلی 87-86 و 88-87.

- انتخاب رساله دکترای وی به عنوان پایان نامه برتر دانشگاه صنعتی اصفهان.

- برگزیده شدن به عنوان مخترع برتر در سومین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی و دریافت اعتبار پژوهش و نوآوری در سطح 3 بنیادملی نخبگان

- برگزیده شدن ثبت اختراع "فناوری ساخت کلات­ آرجینوزینک" به عنوان اختراع برتر در جشنواره نوآوری و شکوفایی کوهرنگ

- ارائه طرح تجاری "فناوری ساخت آمینوکلات­های نوین تنش­زدا و تحریک­کننده رشد گیاه" به كارگروه پژوهش، فناوري و نوآوري استان اصفهان، برگزیده شدن به عنوان طرح برتر استانی و شرکت در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل.

و عضویت فعال در انجمن علمی هیدروپونیک ایران از دیگر افتخارات اوست.

جوانی دوران نشاط و سلامتی

دکتر سمیه قاسمی بر این باور است هنگامی که انسان پای به عرصه هستی می گذارد دوره های مختلفی مانند کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری را پشت سر می گذارد. وی جوانى را بهار زندگى توصیف می کند و می افزاید: این بهار، بهارى ارزشمند اما زودگذر است. وی در عین حال خاطرنشان می کند: ما باید بدانیم كه چگونه از بهار جوانى كاملا بهره بریم و از این سرمایه عظیم پاسدارى و حراست کنیم. وی می گوید: در واقع جوانى دوران نشاط و سلامتى است، فكر جوان همانند خود جوان بسیار مستعد است قلب جوان بسیار رقیق و مهربان است و تیرگى قلب بسیارى از بزرگسالان را ندارد. این جاست كه باید با تلاشى پى‌گیر و مستمر، راه و روش صحیح و كاملا بى‌عیب و نقص را در پیش گرفت؛ راهى كه انبیا و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) در پیش گرفتند و نتیجه روشن و مطلوب آن را براى ما بازگو کردند.

 

مقوله جوانی از دیدگاه امام علی (ع)

دکتر قاسمی سپس به تشریح دیدگاه اسلام درباره جوانی می پردازد و می گوید: امام علی (ع) بزرگترین سرمایه‌ یك جوان را قلب و عقل جوان می داند. آن حضرت قلب جوان را مانند زمین كاشته نشده ولى آماده بذر پاشى می‌داند كه اگر آن چه را كه باعث سعادت و كامیابى یك جوان است، بذر افشانى نكنیم، خواه ناخواه دیگران بذرافشانى خواهند كرد. سرمایه دوم در كلام امیرمومنان (ع) نسبت به یك جوان، عقل است كه در این مورد باید كنترل شود، تا دیگران فكر جوان را آلوده و منحرف نكنند و وجود این دو سرمایه بزرگ در یك جوان، راه را براى استفاده صحیح از جوانى باز خواهد كرد. وی می افزاید: شرایط و موقعیت هایی که فرد در این دوران تجدید می‌کند نقش مهمی‌در مراحل بعدی زندگی او خواهد داشت. چرا که پیرى دوران استفاده از ذخیره‌هاست نه ذخیره سازى. بدین جهت پیامبر به جوانان توصیه می کنند تا قدر جوانى خویش را شناخته و آینده را پیشاپیش بیمه كنند.

 پلی به سوی خوشبختی

جوان ترین عضو هیأت علمی دانشگاه یزد در پایان خطاب به جوانان می گوید: شما در دورانی از زندگی به سر می برید كه در سایه برخورداری از اعتماد به نفس قوی، خودباوری واقعی و تلاش پیگیر، می توانید كارهای مفید بسیاری برای خود و دیگران انجام دهید و روند خواستن، توانستن و شدن را به خوبی طی كنید. مطمئن باشید انسان هایی که در زندگی موفق می شوند نه به دلیل دارا بودن امکانات، بلکه بدلیل استفاده خوب از عدم امکانات است. وی جوانی را پلی میان کودکی و پیری توصیف می کند و می گوید: خوشبخت آن کسی است که این پل را به سلامت بگذراند.

خبرنگار: الهام میرفخرائی

عکس: مهدی دهقان چناری

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا