اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر یزد از سازمان اسناد ملی اسنان واقع در خانه لاریها بازدید نمودند.

در این بازدید رئیس سازمان اسناد ملی استان گزارشی از چگونگی تشکیل این سازمان طی چند سال اخیر ارائه نمود و از مسئولین استان خواستار توجه به اسناد ملی استان و ایجاد کتابخانه و موزه اسناد ملی در استان شد و همچنین از مردم خواست اسناد ملی مربوط به گذشتگان خود را به این مرکز ارائه نمایند تا به خوبی از آنها نگهداری شود.

در ادامه اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر یزد مطالبی را بیان کردند و مقرر گردید پیگیری های لازم درراستای حفظ و نگهداری از اسناد و میراث گذشتگان انجام دهند.

 

 

اعضای شورای شهر یزد ضمن برگزاری جلسه با مدیر سازمان اسناد و كتابخانه ملی یزد از این مدیریت بازدید كردند.

 

محمد رضا ملك ثابت مدیر اسناد و كتابخانه ملی استان در ابتدای این دیدار اظهار امیدواری كرد كه این بازدید زمینه ای باشد برای انعكاس مشكلات این سازمان به دلسوزان شهر یزد و همفكری و هم افزایی برای رفع آنها.

 

وی در ادامه ضمن تشریح تاریخچه ای از مراحل تشكیل و ادغام سازمان اسناد و كتابخانه ملی خاطرنشان كرد:

 

در كشورهای پیشرفته به میزان اهمیت به فرهنگ و تمدن كشور برای این سازمان هم اهمیت و ارزش قائلند كه متاسفانه در ایران با وجود پیشینه فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله وضعیت سازمان اسناد و كتابخانه ملی به گونه ای است كه تنها در 10استان شعبه دارد و به جز فارس و سیستان شعبه های استانی در شرایط نامساعدی قرار دارند.

 

وی ادامه داد:با توجه به ارائه خدمات كتابخانه ای مختلف شامل(شاپا، شابكا، فیپا، نگهداری و اطلاع رسانی نسخه ها خطی، نگهداری نسخ خطی برای جلوگیری از نابودی و ...) شایسته است بخشی از اعتبار شهری برای توسعه و تجهیز كتابخانه ملی استان اختصاص یابد.

 

ایشان افزود:از آنجا كه نگهداری اسناد شرایط خاص و ویژه ای را می طلبد و امكان فراهم كردن این شرایط در همه ادارات استان وجود ندارد باید یك محل را به نام گنجینه اسناد ملی استان تجهیز كنیم و اسناد با ارزش ادارات و حتی اسناد ارزشمند شخصی را به این گنجینه منتقل كنیم تا در شرایط استاندارد و با نظارت كارشناسان متبحر نگهداری شود.

 

مدیر اسناد و كتابخانه ملی استان خاطر نشان كرد:طبق قانون سازمان اسناد و كتابخانه ملی كلیه ادارات موظفند اسناد راكد خود را طبق ضوابط در اختیار این سازمان قرار دهند كه اسناد ضروری پس از طی مراحل تخصصی برای انجام پژوهش های علمی در اختیار محققین قرار می گیرد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه یكی از مشكلات اصلی سازمان اسناد و كتابخانه ملی استان را نداشتن مخزن ایده آل و دارای شرایط استاندارد  از جمله مقاومت در مقابل 8 ریشتر زلزله، نداشتن گرد و غبار و رطوبت،  حشرات موذی و .... بیان كرد و افزود:چنانچه مسئولین محترم استان در بحث اختصاص ساختمان ایده آل به این سازمان همت كنند برای هر اداره یا چند اداره مرتبط  یك اتاق به عنوان مخزن اسناد آن اداره قرار می دهیم و كلیه ادارات در زمان نیاز به اسناد ضروری میتوانند در بهترین شرایط و طبق ضوابط به این اسناد دست پیدا كنند.

 

ملك ثابت ادامه داد:یكی از پروژه های بسیار مهم این سازمان تعیین تكلیف اسناد راكد دادگستری استان بوده است كه مورد تقدیر و تشكر مسئولین قوه قضاییه نیز قرار گرفت.

 

مدیر اسناد و كتابخانه ملی استان خاطر نشان كرد:اسناد مكتوب و شفاهی سازمان اسناد و كتابخانه ملی در هر استان میتواند راهگشای پروژه های بسیار مهمی در راستای صرفه جویی در هزینه های تحقیقاتی و جلوگیری از اشتباهات احتمالی مانند پروژه انتقال خط دوم آب به یزد باشد كه متاسفانه ادارات استان از این ظرفیت علمی استفاده نمی كنند.

 

وی افرود:در میان همین اسناد به ظاهر كم ارزش اسناد مهمی چون فرمان های حكومتی پادشاهان یا دستخط علما و بزرگان با ارزش معنوی بسیار زیاد در این سازمان جمع اوری شده است كه اهمیت بسیار زیادی در امور پژوهشی و برنامه ریزی دارد.

 

ملک ثابت افزود::با توجه به كمبود اسناد مكتوب موجود در استان سعی كرده ایم بخش تاریخ شفاهی استان را در جهت ثبت و ضبط اسناد سینه ها و خاطره ها فعال كنیم.

 

وی گفت:نظر سازمان مركزی در خصوص تاسیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در استانها این است كه با توجه به اینكه تاسیس این سازمان به عنوان یك امتیاز برای هر استان محسوب می شود باید تجهیزات و مكان این سازمان را  مسئولین هر استان مهیا سازند و در غیر اینصورت اسناد  ادارات استان باید به تهران منتقل شود.

 

مدیر اسناد و كتابخانه ملی استان در پاسخ به سوال آقای پاكنژاد یكی از اعضای شورای شهر افزود:سازمان اسناد و كتابخانه ملی قریب به بیش از 30هزار نسخه از اسناد را برای استفاده پژوهشگران به صورت اسكن بر روی سایت nlai.ir قرار داده است.

 

ملك ثابت در ادامه از برگزاری كارگاه های آموزشی درست نویسی  و نمایشگاه های اسناد 15خرداد در مسجد حظیره و سالن شهید عباسپور برق منطقه ای به عنوان امور فوق برنامه این سازمان یاد كرد و افزود:

 

متاسفانه با وجود تلاشهای شبانه روزی این سازمان در ارائه فرهنگ استان به پژوهشگران و مخاطبین ادارات استان هیچگونه همكاری با این سازمان ندارند.

 

وی همچنین از سند غیرت و بصیرت زنان یزدی به عنوان مبارزه دیپلماتیك و مدنی زنان یزدی در زمینه حفظ حجاب خود یاد كرد و خاطر نشان كرد:درخواست ما از شورای شهر این است كه در صورت امكان ساختمان بلوار بسیج كه بهره برداری آن به شهرداری واگذار شده است را در اختیار این سازمان قرار دهند.

 

وی همچنین ادامه داد:بنا بر درخواست مشاور بانوان استانداری حاضریم خانه لاریها را در اختیار اداره كل بانوان و خانواده قرار دهیم، مشروط بر آنكه محل مناسبی به این سازمان داده شود.

 

در ادامه سركار خانم وزیری یكی دیگر از اعضای شورای شهر یكی از مشكلات سازمان اسناد و كتابخانه ملی را عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی موضوع اسناد به مردم بیان كرد و افزود:

 

من بارها شاهد سوزاندن و از بین بردن اسناد در بعضی از ادارات استان بوده ام كه علت آن تنها عدم آگاهی از كاركرد این سازمان است.

 

در پایان مدیر اسناد و كتابخانه ملی استان گفت:این سازمان حاضر است در صورت اختصاص مكان مناسب؛ خانه لاریها را به عنوان بهترین موزه اسناد ملی استان برای بازدید عموم طراحی و تحویل دهد.


 




سایت خبری یزدا

 

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا