محمدرضا پيرنيا - معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري يزد

یزدفردا "گزارشی که در ادامه می خوانید  معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری یزد از بازدید تعدادی از مدیران شهرداری، اساتید و دانشجویان رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و نماینده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از بافت تاریخی شهر یزد به رشته تحریر در آورده است.

در شهر یزد، بافت ارزشمند تاریخی با قدمت چندین قرن در نزدیکی بافت‌های دیگر شهری از جمله بافت‌های فرسوده و بافت‌های جدید قرار گرفته است. بافت‌هایی که اکثرا به شکل افزایش سریع جمعیت و گسترش فیزیکی و شتاب‌‏آمیز شهرها و به صورت نامتعادل و ناهماهنگ بوده است. این رشد سریع که لزوما متوازن نبوده است بافت‌های پیرامونی با اسکان غیررسمی را ایجاد کرده است که ایجاد انسجام شهر از طریق برقراری ارتباط موثر بین بافت‌های شهری یکی از رسالت‌های اصلی مدیریت شهری امروز محسوب می‌شود. ازطرفی شهر یزد با برخورداری از بافت تاریخی ارزشمند در هسته مرکزی شهر که توانسته کالبد و پویایی خود را حفظ کند به‌عنوان اولین شهر خشت خام جهان و دومین شهر تاریخی دنیا شناخته شده است که توجه اندیشمندان در این حوزه و گردشگران متعددی را به خود جلب کرده است. بی‌تردید بررسی و تامل در این بافت می‌تواند آموزه‌های ارزشمندی را جهت ایجاد بافت‌های جدید شهری و رفع مشکلات موجود شهرها به ما عرضه کند، لذا برخورد ویژه مدیریتی به این مناطق را نسبت به‌ سایر مناطق شهر ضروری می‌سازد.

به گزارش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری یزد، بازدیدی با حضور تعدادی از مدیران شهرداری یزد ازجمله محمدرضا پیرنیا معاون برنامه‌ریزی و توسعه، محمود دهقان معاون معماری و شهرسازی و احمد خواجه‌منصوری مدیر ناحیه‌تاریخی شهرداری یزد و همچنین تعدادی از اساتید و دانشجویان رشته برنامه‌ریزی شهری مراکز آموزش عالی استان ازجمله دكتر پوراحمد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام‌نور رضوانشهر، دکتر سرایی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و استاد رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه یزد، کاظمی نماینده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متخصص در زمینه باستان‌شناسی، شایق كارشناس معاونت برنامه‌ریزی وتوسعه شهرداری یزد و جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه یزد و دانشگاه پیام نور رضوانشهر صدوق از بافت تاریخی شهر یزد صورت گرفت.

برنامه بازدید علمی آموزشی از بافت تاریخی شهر یزد طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، راس ساعت 30/8 صبح روز چهارشنبه مورخ 24/2/1393 از محل مسجد جامع کبیر یزد شروع و در ساعت 30/14 در محل خانه زرگر (هتل مهر لب خندق) به پایان رسید.

مسیر این بازدید، مسیر ویژه گردشگری بافت تاریخی شهر یزد از مسجد جامع کبیر یزد تا زندان اسکندر‌، از زندان اسکندر به طرف حسینیه شاه ابوالقاسم و مسجد جامع کبیر یزد و از مسجد جامع کبیر یزد به طرف بازار یزد در نظر گرفته شد.

اماکن و ابنیه شاخص بازدید شده عبارتند از مسجد جامع کبیر یزد، بازارچه جنب مسجد جامع کبیر یزد، خانه تاریخی شکوهی (پایگاه پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)، آب‌انبار وزیری، مسجد شخیها، بقعه دوازده‌امام، حسینه بزرگ فهادان، زندان اسکندر، هتل سنتی فهادان، هتل سنتی ابوالمعالی، بازارچه شاه‌ابوالقاسم، آب‌انبار شاه‌ابوالقاسم، حسینیه بزرگ شاه‌ابوالقاسم، چهارسوق مسجد جامع، مدرسه و مسجد محله دارالشفاء، مسجد فرط، دروازه مهریجرد، بازار دروازه مهریجرد، بازار شاهزاده‌فاضل، بازار خان، چهارسوق خان، میدان خان، مسجد بیاق‌خان، بازار علاقه‌بندی، بازار محمدعلی‌خان، بازار مسجد ملااسماعیل، مسجد ملااسماعیل، لب خندق، خانه زرگر(هتل مهر).

خاطر نشان می شود با توجه به حضور مدیران شهرداری یزد، اساتید دانشگاه و نماینده سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، هماهنگی لازم جهت بازدید از اماکن خاص و ارائه اطلاعات به‌روز و آخرین دستاوردهای پژوهشی و باستان‌شناسی در مورد تاریخ و بافت تاریخی شهر یزد به‌طور عام و دوره و سال ساخت ابنیه و اماکن و مجموعه‌های محلی به‌طور خاص، نتایج بازدید را فراتر از انتظار و برنامه‌ریزی قبلی رقم‌زد.

طی برنامه بازدید به‌اقتضای بحث و مکان مورد بازدید، مواردی همچون شکل‌گیری هسته اولیه شهر یزد، تحول و گسترش شهر یزد در دوره‌های مختلف تاریخی، ارزش بافت و بناهای تاریخی، پیشینه خیلی از بناها و مجموعه‌های شهری و محله‌ای، الحاقات به ابنیه‌ها و اماکن تاریخی در طول زمان، تحولات صورت‌گرفته در تفکر شهرسازی و معماری، تاثیرات اقلیم بر نوع شهرسازی و مصالح مورد استفاده، اهمیت و چگونگی حفظ و احیاء ابنیه و اماکن و بافت تاریخی شهر یزد، اقدامات انجام‌شده در بهسازی بافت تاریخی، جهت ارائه خدمات بهتر به ساکنین بافت تاریخی، دستگاه‌های مسئول در زمینه حفظ و نگهداری بافت تاریخی، برنامه‌های آتی جهت حفظ  و بازسازی بافت تاریخی، آسیب‌های پیش روی بافت تاریخی، چگونگی جذب گردشگر در بافت تاریخی و روش‌های توسعه گردشگری، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت که برای بازدیدکنندگان به‌ویژه دانشجویان سطح کارشناسی ارشد و دکتری بسیار آموزنده و مفید بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا