تالاب گاو خونی به عنوان یکی از 19 تالاب بین‌المللی ایران محسوب می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید به قانون جامعی تبدیل شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی باشیم.


به گزارش يزد فردا به نقل از فارس، تالاب گاو خونی به عنوان یکی از 19 تالاب بین‌المللی ایران محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر در سال 1349 به ثبت رسیده و این تالاب یکی از اکوسیستم‌های طبیعی استان اصفهان به شمار می‌رود که در نقطه پایانی زاینده‌رود قرار گرفته است و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی واقع در یک منطقه خشک می‌تواند و باید در توسعه پایدار منطقه نقش مهمی داشته باشد، اما در حال حاضر این تالاب بین‌المللی خشک شده است و آبی در آن جاری نیست، به دنبال این موضوع خبرنگار فارس نسبت به گفت‌و‌گویی تفصیلی با علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اقدام کرده است.

ارزش تالاب گاوخونی اصفهان از دیدگاه شما به چه اندازه است؟

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مهم و ارزشمند در سطح کشور محسوب می‌شود و این تالاب از لحاظ ارزش زیست محیطی یکی از تالاب‌های مهم دنیا بوده و در زمره تالاب‌های بین‌المللی است.

با توجه به اینکه در حال حاضر این تالاب بین‌المللی خشک شده است، به نظر شما دلیل اصلی خشک شدن این تالاب چیست؟

خشکسالی‌های حاکم بر استان و اضافه برداشت‌های آب در طی سال‌های گذشته تاکنون در اصفهان، چهار‌محال و بختیاری و بالا‌دست زاینده‌رود سبب خشکسالی تالاب بین‌المللی گاوخونی شده است و در حال حاضر هیچ آبی به این تالاب وارد نمی‌شود.

مهم‌ترین راهکار برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی و تالاب‌های مهم در سطح کشور چیست؟

تمام تالاب‌ها و از جمله تالاب بین‌المللی گاوخونی دارای حق‌آبه قانونی بوده و تمام تالاب‌ها برای ادامه حیات خود نیازمند بهره‌مند شدن از حق‌آبه خود هستند، اما طی سال‌های گذشته این حق‌آبه قانونی به تالاب بین‌المللی گاوخونی اختصاص نیافته و این تالاب از این حق قانونی خود مغفول مانده است.

 تالاب بین‌المللی گاوخونی از نظر زیست محیطی چه ارزشی دارد؟

تالاب گاوخونی نقش بارز و قابل توجهی در اکوسیستم و محیط زیست منطقه و جلوگیری از اشاعه گرد و غبار‌ها در منطقه دارد، اما دستگاه‌های متولی امر در راستای حفظ و حراست از این تالاب بین‌المللی به خوبی عمل نکرده‌اند و وظایف خود را در این زمینه انجام نداده‌اند و در حال حاضر تالاب گاوخونی در وضعیت اسفناکی قرار دارد.

وضعیت پوشش گیاهی و جانوری تالاب بین‌المللی گاوخونی در گذشته و در حال حاضر به چه صورت است؟

به قطع یقین می‌توانم عنوان کنم که در گذشته پوشش گیاهی و جانوری غنی و ارزشمندی در این تالاب وجود داشته و پوشش گیاهی و جانوری تالاب گاوخونی منحصر به فرد بوده و گونه‌های گیاهی چون تاغ، گز، اشک، گون و شور از جمله پوشش گیاهی موجود در این تالاب بوده، اما طی سال‌های گذشته گونه‌های گیاهی و جانوری موجود در تالاب گاوخونی نابود شده و یا گونه‌های جانوری موجود در این تالاب مهاجرت کرده‌اند و خشکسالی‌های حاکم بر استان وضعیت نا‌مناسبی را برای این تالاب ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه در آستانه فصل تابستان قرار داریم، با موضوع ریز‌گرد‌ها و برود گرد و غبار ناشی از خشکسالی تالاب گاوخونی در فصل تابستان مواجه می‌شویم، دیدگاه خود را در این زمینه بیان کنید؟

به صورت قطعی خشکسالی تالاب گاوخونی یکی از دلایل مهم بروز ریز‌گرد‌ها و گرد و غبار در اصفهان محسوب می‌شود و با توجه به این موضوع احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی به میزان بسیاری ضرورت دارد و دولت باید عزمی که در راستای رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه دارد را نسبت به این تالاب نیز داشته باشد تا شاهد احیاء و جاری شدن آب در تالاب گاوخونی اصفهان باشیم.

در سال گذشته طرحی در راستای احیای تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، در مورد این طرح توضیح بدهید؟

در سال گذشته طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما این طرح به دلیل وجود مشکلاتی مسکوت مانده بود و برای بررسی این طرح نیازمند وجود استفاده از نظرات مسئولان متولی امر در حوزه‌های مربوطه بوده‌ایم، اما طی هفته‌های آینده این طرح به صورت جدی در کمیسیون کشاورزی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به چه میزان به مصوب شدن این طرح در مجلس شورای اسلامی امیدوار هستید؟

امیدواریم که این طرح در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار بگیرد و طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید پس از انجام بررسی‌های کارشناسی و منطقی به تصویب برسد و مصوب شدن این طرح برای حفظ و صیانت از تالاب‌ها و دریاچه‌های موجود در سطح کشور امری مهم و ضروری است.

مصوب شدن این طرح چه تأثیری در راستای احیای تالاب‌ها دارد؟

طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید به قانون جامعی تبدیل شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی باشیم و در این طرح شرایط تالاب‌ها و حق‌آبه آنها و حمایت‌هایی که دستگاه‌های متولی امر در راستای حفظ و صیانت از تالاب‌ها باید داشته باشند، مورد توجه قرار گرفته است.

 آینده تالاب گاوخونی اصفهان را به چه صورت ارزیابی می‌کنید؟

در صورتی که وضعیت خشکسالی‌های حاکم بر استان همچنان ادامه داشته باشد، کم‌آبی و نبود آب تالاب بین‌المللی گاوخونی را تهدید می‌کند و حیات این تالاب در گروی ورود آب به رودخانه زاینده‌رود و احیای این رودخانه است و امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد جاری شدن آب در زاینده‌رود و به دنبال آن احیای تالاب گاوخونی باشیم، چرا که ادامه یافتن این وضعیت تنها سبب افزایش مشکلات و معضلاتی مانند افزایش گرد و غبار‌های ناشی از خشکسالی تالاب گاوخونی می‌شود و این موضوع آینده خوبی را برای این تالاب نشان نمی‌دهد.

مسئولان باید در راستای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی چه اقداماتی را انجام بدهند؟

مسئولان متولی امر در استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان باید پای را فرا‌تر از صحبت کردن بگذارند و به صورت عملیاتی در راستای احیای تالاب گاوخونی تلاش کنند و صحبت‌های آنها تنها نباید جنبه شعاری داشته باشد، چرا که احیای این تالاب بین‌المللی نیازمند عزم راسخ و جدی مسئولان متولی امر است.

 تالاب گاوخونی چه تأثیری در راستای توسعه صنعت توریسم دارد و آیا اجرای طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی نیازمند وجود بودجه است؟

بدون شک بسیاری از گردشگران خارجی برای زاینده‌رود و وجود عرصه‌های طبیعی مانند احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی به اصفهان سفر می‌کنند و این افراد اصفهان را با زاینده‌رود، تالاب بین‌المللی گاوخونی و وجود پرندگان مختلف در عرصه‌های طبیعی اصفهان می‌شناسند و امیدواریم که در قالب اجرای طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها شاهد حضور گردشگران بسیاری در اصفهان باشیم و اجرای این طرح به اعتبارات و بودجه‌های لازم نیاز دارد که استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست باید بودجه‌های لازم را برای اجرای این طرح اختصاص بدهند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا