یزدفردا "سید صادق کلانتری "خبرنگاریزدفردا"شهردار یزد در اولین کنفرانس خبری خود بعد از انتصاب مجدد توسط شورای چهارم شهر یزد ضمن تشریح عملکرد شهرداری یزد به سئوالات خبرنگاران رسانه های گروهی پاسخ داد .

مهندس محمد رضا عظیمی زاده در ابتدای نشست خبری خود گفت:درشهریور ماه سال نود ویک هنگام ورود  به شهرداری بدهی  شهرداری و دوایر مربوطه مبلغی بالغ بر پنجاه دو میلیارد تومان بود ،به این ترتیب که شهرداری معال یک سال بودجه عمرانی بدهکار بود

وی افزود:و اگر بنا به فعالیت بود باید با حجم زیادی از مشکلات ربرو  می شدیم تا رضایت مردم جلب شود.شهردار یزد خاطرنشان کرد:اگر یک روز کار انجام نمیشد در شهر کاملا مشخص بود .

شهرداریزد گفت:عمده ترین قسمتهای خدمات شهرداری در خدمات شهری و اتوبوسرانی متمرکز است که در حال حاظر اتوبوسرانی ماهیانه ششصد میلیون تومان و سالانه نزدیک به هفت  میلیارد تومان ماهیانه هزینه جابجایی مسافرین در شهریزد می شود .

مهندس عظیمی زاده با اشاره به اینکه در بخشهای مختلف باید رضایت نسبی همشهریان  کسب شود ،گفت: خدمات ارائه شده در شهر یزد ،خدمات متوسط است و تلاش بر این است که این خدمات به خدمات حداقل خوب  تبدیل شود .

شهردار یزد در رابطه با  مقدار کمک های دولتی به شهرداری یزد اظهار داشت :در سال گذشته به دلایل مختلف کمک های دولتی به شهرداری یزد انجام نشد  و  با کمک شورا ی سوم و چهارم  کاررا پیش بردیم .

شهرداری یزد با تاکید براین نکته که  باید در بخش سرمایه گذاری وخدمات همزمان فعال باشیم در خصوص بودجه شهرداری در سال جاری اظهار داشت بودجه شهرداری یزد مبلغی معادل دویست و هیجده میلیارد تومان براورد و به تصویب شورا رسیده است.و در قالب اعتبارات برای اجرای  زیبا سازی منظر شهری ،جاری ،عمرانی و توسعه فضای سبزشهر هزینه خواهد شد .

شهرداریزد اظهار امیدواری نمود :با اختصاص بودجه مناسب بتوانیم سرانه فضای سبز شهری را از طریق احداث پارکهای درون محله ای و تملک بوستانها  از 3.5 مترمربع فعلی به 10 تا 12 مترمربع متوسط مناسب  افزایش دهیم .

نامگذاری میدان خبرنگار

شهردار یزد در رابطه با نامگذاری میدان خبرنگار اظهار داشت :در ابتدای جاده شهرک صنعتی یک میدان  درحال ساخت است که برای این نامگذاری اختصاص داده شده است  که با توجه به فاصله ان از مرکز شهر آن را مناسب نمی دانیم و پیشنهادی دیگر در مورد نامگذاری نام یکی از بوستان های تازه تاسیس شهر یزد مطرح است که سعی خواهد شد محلی درخور شان نام خبرنگاران به این نام نامگذاری شود .

وی افزود:متاسفانه در گذشته بسیاری از نام های اماکن و معابر عمومی تغییر یافته که جز سردرگمی نفعی برای مردم نداشته و معمولا مردم هنوز نام های اولیه را در مخاورات خود به کار می برند و کمیسیون نامگذاری شهر یزد در صدد اصلاح برخی از این نام ها که با فرهنگ عمومی منافاتی ندارد است و به نام های اولیه برگردانده خواهد شد .

 درآمدهای شهرداری

شهردار یزد با اشاره به اینکه شهرداری برای ارائه خدمات به شهروندان باید درآمد داشته باشد اظهار داشت :شهرداری علاوه بر مدیریت هزینه باید مدیریت درآمدی هم داشته باشد و برخلاف ادارات دولتی که تنها دغدغه جذب اعتبارات و نظارت براجرای آن دارند شهرداری ها علاوه براین مسئولیت باید در زمینه کسب درآمد هم برنامه ریزی داشته باشند و به صورت همزمان با اجرای پروژه ها و ارائه خئمات به شهروندان به فکر تامین منابع مالی  کسب درآمد هم باشند .

مهندس محمد رضا عظیمی زاده شهردار یزد با اشاره به اینکه بخشی از درآمد های شهرداری محلی است اظهار داشت :درآمدهای محلی  از طریق عوارضی که شورای شهر تصویب می کند، تامین می شود و اینگونه عوارض ها براساس ویژگی های هر شهر  توسط شورای اسلامی همان شهر  تعیین وتصویب می شود .

شهردار یزد دومین راه درآمدی شهرداری ها را از طریق سرمایه گذاری های صورت  گرفته در شهر دانست و افزود:هر شهر براساس موقعیت و ویژگی هایی که دارد شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری ایجاد می کند و شهرداری با شناسایی ویژگی های مثبتی که در هر شهر وجود دارد زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم و خود نیز با تعریف پروژه های مشارکتی با بخش خصوصی  اقدام به سرمایه گذاری و کسب درآمد از اررش افزوده سرمایه گذاری های صورت گرفته  می کند که در راه آبادانی همان شهر هزینه می شود .


وی افزود:شهرداری یزد با جدی گرفتن موضوع سرمایه گذاری حما یت از سرمایه گذاری ها را در دستورکار خود قرار داده و با شناسایی  و پیش بینی طرح ها یی که ارزش افزوده مناسبی دارد زمینه مشارکت بخش خصوصی در این طرح ها را فراهم کرده تا با حضور سرمایه گذاران در یزد درآمد شهرداری از این بخش افزایش یافته و بالطبع فشار درآمدی از بخش ساخت و ساز تک واحدی که مستقیم بر شهروندان وارد می شود ،کم کند .

سرانه درآمدی شهرداری یزد

شهردار یزد با اشاره به پیشنهاد و تصویب بودجه 218 میلیارد تومانی  برای سال 93 گفت:با تصویب بودجه امسال در شورای شهر  به ازاء هر شهروند یزدی حدود 450 هزارتومان خدمات ارائه خواهد بود که در مقایسه با شهرهای مرکز استان که درآمد بهتری دارند مبلغ ناچیزی است.

وی افزود: شهرهایی داریم که سرانه آنها بالاتر از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان است و ما باید سعی کنیم که در آمد شهرداری را بالا برده و درآمد سرانه شهر یزد را به 700 الی 800 هزارتومان برسانیم.  وی افزود:تلاش شهرداری این است که بلا رفتن سرانه شهروندی یزدی را که ارتباط مستقیم با درآمد شهرداری دارد با استفاده از منابعی به جز جیب مردم محقق سازیم  و با استفاده از راهکارهای درآمدی سعی در ایجاد منابع جدید درآمدی داریم .

ضرورت حضور صنایع بزرگ در جوار شهریزد

شهردار یزد یکی از منابع عمده درآمدی شهرداری ها را وجود صنایع بزرگ در جوار شهرها دانست و افزود:متاسفانه مناطق سرزمینی شهر یزد محدود شده و یزد را از امکان استقرار صنایع  و سرمایه گذاری های بزرگ محروم کرده اند و درحال حاظر تمام صنایع بزرگ خارج از محدوده شهریزد واقع شده اند به گونه ایکه فولاد آلیاژی یزد که یکی از بزرگ ترین صنایع استان است و در فاصله کوتاهی از شهر یزد قرار گرفته  در محدوده شهر یزد نمی باشد .

وی در رابطه با کارخانه فیبر نوری شهید قندی یزد نیز گفت:با توجه به واقع شدن این کارخانه در جوار شهر یزد و بالارفتن ارزش افزوده زمین های محل استقرار این کارخانه سرمایه گذار تمایل زیادی برای فروش و یا تغییر کاربری آن دارد ولی ما باید تلاش کنیم که صنایع پاک در جوار شهر یزد باقی بماند و صنایع مشابه ایجاد و صنایعی که آلودگی هم دارند به جای تغییر مکان سعی در کم کردن عوارض آنها نماییم تا آنها باقی بمانند و منابع پایدار درآمدی برای شهر باشند .

کشتارگاه صنعتی

شهردار یزد کشتارگاه صنعتی را یکی از ضروری ترین نیازهای استان دانست و افزود:متاسفانه از کشتارگاه صنعتی حمایت لازم صورت نگرفت و علی رغم سرمایه گذاری میلیاردی در آن کشتارگاه های سنتی همچنان فعال و کشتارهای زیر زمینی نیز رواج یافته و روز بروز افزایش هم می یابد  و با توجه به اهمیت موضوع که به سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد  متاسفانه  تنها با یک شیفت کاری کار می کند و تنها ضررو زیان اداره آن نصیب شهرداری یزد شده است .

وی افزود:متاسفانه این سرمایه گذاری میلیاردی زیان ده بوده و شهرداری نه تنها درآمدی کسب نکرده بلکه هر ساله متحمل زیان هم شده است و با توجه به سیاست استانی در اجرای این پروژه و استقرار آن در شهرستان صدوق  مسئولان باید چاره ای بیاندیشند و تنها ارتباط مستقیم وجود کشتارگاه صنعتی  با سلامت جامعه باعث شده است که شهرداری یزد که 50درصد سهام را دارد ضرر و زیان وارده را تحمل کند .

وی ادامه داد:ظرفیت این کشتارگاه در هرشیفتکاری 1200راس دام است که تنها با یک شیفت کاری فعالیت انجام می شود و دوشیفت کاری این کشتارگاه تعطیل و درصورت عدم حمایت عمومی این شیفت هم با مشکل ربرو خواهد شد .کمپوست

مهندس محمد رضا عظیمی زاده در رابطه با  احداث کارخانه کمپوست شهریزد گفت:کارخانه تراکتور سازی تبریز کارخانه ای را در یزد ایجاد کرده و به عنوان کارخانه کمپوست به شهرداری یزد تحویل داده که به هیچ عنوان نمی تواند کمپوست تولید کند و پس از پیگیری شورای اسلامی شهر و پرداخت خسارت توسط کارخانه تراکتور سازی تبریز دوماه پیش رسما کارخانه به شهرداری یزد  تحویل داده شده  و شهرداری در حال بررسی وضعیت موجود است که آیا این کارخانه قادر به تولید کمپوست از زباله است یا خیر؟ و در صورت امکان بهره برداری از آن بهره برداری انجام و در غیر اینصورت بهترین راهکار برای استفاده از هزینه صورت گرفته انتخاب شود .

شهرداریزد گفت:تفکیک زاله از مبداء در شهر یزد اجرایی می شود و با همکاری شهروندان زباله های تر از خشک در مباء تفکیک خواهند شد تا سرمایه ای ملی دوباره به چرخه تولید بازگردانده شود .


BRT

شهرداریزد گفت:سیستم حمل . نقل مناب در شهر یزد وجود ندارد !و در حال حاظر تنها سیستم حمل و نقل آژانس های تلفنی که به هیچ عنوان حمل و نقل عمومی به حساب نمی آید فعال است که سیستم لوکس حمل و نقلی است نه حمل و نقل عمومی !!

مهندس عظیمی زاده افزود:ما باید تمام مدهای حمل و نقل های عمومی را در یزد ایجاد کنیم ،تاکسهای عمومی که عملا به واسطه هزینه بالای نگهداری آنها عملا از رده خارج شده و تنها با دربستی به حیات خود ادمه می دهد و سازمان تاکسی رانی برنامه شناسایی تاکسی هایی که تنها استفاده شخصی می شوند در برنامه خود جای داده و بزودی استفاده از خودروهای شخصی  با استفاده از ظرفیت شرکت های خصوصی  در یزد آغاز می شود .

وی افزود:استفاده از خودرو های "ون"برای مسیرهای با تراکم پایین مسافر انجام خواهد شد و شهرداری یزد در تدارک راه اندازی "BRT" است و مقدمه ای خواهد برای راه اندازی مترو در یزد و مدهای حمل و نقل عمومی در شهرها را باید به صورت پلکانی انجام داد و نمی توان بدون استفاده از دیگر متدها به سراغ راه اندازی مترو رفت .

شهردار یزد با اعلام خبر راه اندازی اولین خط ویژه اتوبوس شهری در یزد افزود:اولین مسیر خط ویژه اتوبوسرانی در مسیر بلوار 22 بهمن و 17 شهریور تا پایان سال راه اندازی می شود .


تملک اراضی  داخل طرح ها ی شهری

شهردار یزد یکی از پرهزینه ترین بخش های امور عمرانی را تملک اراضی داخل طرح ها دانست و افزطود :در سال 92 37میلیاردتومان صرف تملک اراضی داخل طرح ا شد و در سال 93 نیز 50 میلیارد تومان برای این امر پیش بینی شده است تا سرعت اجرای پروژه های عمرانی بالاتر رود .

پارکینگ

مهندس عظیمی زاده با مهم خواندن بحث ایجاد پارکینگ در معابر پرترافیک گفت:از پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی یزد تا پایان سال جاری بهره برداری خواهد شد و ایجاد پاکینگ های درون محلی در محلات و بافت تاریخی پیش بینی شده و شناسایی محل های مناسب که به بافت تاریخی  آسیب نرساند آغا شده است .

وی گفت:دویست میلیون تومان اعتبار برای تامین روشنایی پارکینگ های درون محله ای اختصاص یافته است که امسال کار اجرایی آن انجام خواهد شد .


اولویت های فرهنگی

شهردار یزد گفت:اولویت  شهرداری در بخش فرهنگ ایجاد فرهنگسراهای فرهنگی است که در حال حاظر فرهنگسرایی با کارکرد فرهنگسرا نداریم و برنامه ریزی ایجاد فرهنگسراهایی درخورشان مردم بزرگوار دارالعباده  صورت گرفته و بزودی کارهای اجرایی آن انجام خواهد شد .

وی از فعال شدن فرهنسرای خانواده یزد خبرداد و افزود:فرهنگسرای کودک درآینده نزدیک راه اندازی خواهد شد .


مهمترین چالش شهر یزد

شهردار منتخب شورای چهارم یزد مهمترین چالش شهر یزد را گستردگی بی جهت شهریزد دانست و گفت:تراکم 40 نفر در هکتار مهمترین معضل شهرداری در ارائه خدمات به شهرندان است و این درخالی است که در بسیاری از شهر ها تراکم 12 هزهر نفر تا 60 هزارنفری در هکتار هستیم .

وی افزود: واگذاری های بدون برنامه زمین در حاشیه شهر یزد باعث شده تا ارزش زمین دریزد ارزان تر از اکثر شهرهای استان باشد و بیشتر مناطق شهری خالی از سکنه و مرکز شهر هم در دست اتباع بیگانه و مهاجرین  قرار گرفته است .

یزد کلانشهر نیست

شهردار یزد کلان شهر شدن را در اعطاء عنوان ندانست و گقت :اولین پیش شرط کلانشهر شدن آماده شدن زیر ساخت هاست  و داشتن جمعیت بالای یک میلیون نفر است و در آنصورت امتیازات کلان شهر بودن به شهرها اختصاص داده می شود و شهر یزد با جمعیتی نزدیک به ششصد هزار نفر و نداشتن زیر ساخت های مناسب نمی تواند کلانشهر بشود .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا