وزنه‌برداری ایران این روزها با حواشی زیادی مواجه شده که موفقیت‌های تیم‌های ملی این رشته در آینده را به خطر انداخته است.

وزنه‌برداری ایران پس از سپری کردن 4 سال طلایی و حضور در اوج، این روزها چنان غرق در حاشیه‌های خودساخته شده است که به نظر نمی‌رسد حداقل در سال جاری بتوان از موفقیت‌های این چند سال اخیر اثری پیدا کرد.

نگاهی به تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف نشان می‌دهد وزنه‌برداری ایران چه شرایط سختی را در آینده در پیش دارد. فقط کافی است به اجمال این تیم‌ها را از نظر بگذرانیم: تیم ملی نوجوانان و دوپینگی که همه را شوکه کرد، تیم ملی جوانان و عدم برگزاری اردو در فاصله یک ماه تا رقابت‌های قهرمانی جهان و تیم ملی بزرگسالان و ترک اردو توسط المپیکی‌ها.

اینها همه جریانات مشکوک و غیرمشکوکی است که طی روزهای اخیر سایه خود را بر روی وزنه‌برداری ایران گسترانیده تا نگرانی‌ها بر این رشته ورزشی پرمدال و پرافتخار المپیکی بیشتر از همیشه شود.

 

*دوپینگی که همه را شوکه کرد!

با اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، نتیجه آزمایش دوپینگ مهدی فروتن عضو تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران مثبت اعلام شد. فروتن که در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و با قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید، مدال برنز کسب کرده بود، به دلیل استفاده از ماده ممنوعه استانوزولول دو سال از حضور در میادین وزنه‌برداری محروم شد.

شاگردان حسین توکلی در حالی عنوان قهرمانی آسیا را به خود اختصاص دادند، که از ملی‌پوشان این تیم قبل از اعزام به تایلند  توسط مأموران نادو تست دوپینگ گرفته شده بود؛ تستی که پاسخ تمام آنها منفی بود، اما پس از کسب عنوان قهرمانی آسیا اولین مورد مشکوک پیش آمد و تست دوپینگ وزنه‌بردار مازندرانی کشورمان مثبت درآمد.

با این حال این روزها خبر می‌رسد فروتن تنها دوپینگی تیم ملی نوجوانان نیست و احتمالا تست دوپینگ چند ملی‌پوش دیگر نیز طی روزهای آینده مثبت اعلام خواهد شد که در این صورت مشخص نیست چگونه تست‌های دوپینگ مأموران نادو در فاصله یک هفته مانده به اعزام تیم ملی در حالی منفی اعلام شده است که درست یک هفته بعد همین تست‌ها توسط وادا مثبت و فعلا یک وزنه‌بردار ایرانی محروم شده است.

هرچند که حسین رضازاده، رئیس فدراسیون نیز اظهار نظر جالبی در در واکنش به خبر دوپینگ یکی از وزنه‌برداران تیم نوجوانان ایران داشت و به صراحت اعلام کرد:‌ ورزشکار باید در قبال سرمربی، با صداقت بیشتری رفتار کند. در شرایطی که برای رده‌های سنی نوجوانان و جوانان، امکان برگزاری اردوهای بلندمدت وجود ندارد صداقت داشتن ورزشکار هم خیلی مهم است. مربی اگر نداند ورزشکارش در خارج از اردو از چه مکمل‌ها و داروهایی استفاده کرده است، نمی‌تواند درباره او تصمیم درست بگیرد. در این میان خود مربیان هم باید هوشیار باشند و درباره اطلاعاتی که از ورزشکاران می‌گیرند بیشتر تحقیق کنند.

 

*امتحانات دردسرساز شد!

مرحله دوم اردوی تیم ملی جوانان پس از برگزاری تنها چند روز اوایل ماه جاری به بهانه امتحانات ملی‌پوشان تعطیل شد، هرچند که در این زمان نیز در خصوص تعطیلی اردوی تیم ملی شایعات دیگری از جمله دوپینگ وزنه‌برداران جوان هم به گوش رسید.

رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در همان زمان در گفت و گو با فارس در مورد شایعه تعطیلی اردو به خاطر مثبت شدن دوپینگ چند وزنه‌بردار گفت: تیم ملی هنوز در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده، نادو هم از تیم ملی جوانان تست نگرفته است. طبق برنامه کادرفنی پیش می‌رویم و در حال هماهنگی برای اعزام تیم هستیم، ضمن اینکه اردوی تیم ملی جوانان فقط به خاطر نزدیک بودن فصل امتحانات به پایان رسید.

وی یادآوری کرده بود که نمی‌دانم چرا برخی این شایعات را مطرح می‌کنند. اردوی تیم ملی بخاطر در پیش بودن امتحانات و سپس به دلیل نا آماده بودن برخی ملی‌پوشان تیم ملی جوانان و پایین بودن رکوردهایشان پس از 12 روز تعطیل شد و دلیل دیگری هم نداشت.

در حال حاضر تمرین تیم ملی جوانان در حالی که حدود یک ماه دیگر رقابت‌های قهرمانی جهان آغاز می‌شود، تعطیل است و مشخص نیست تیمی که حتی عنوان قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارد، به رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در کازان اعزام خواهد شد یا خیر.

 

*المپیکی‌ها یکی یکی می‌روند...

پس از بازگشت تیم ملی وزنه‌برداری از رقابت‌های قهرمانی 2013 جهان در لهستان و با استعفای کوروش باقری از سرمربیگری تیم ملی و با اتفاقاتی که در آن برهه زمانی رخ داد، راه برای بازگشت وزنه‌برداران المپیکی به اردوی تیم ملی باز شد.

بهداد سلیمی و 4 المپیکی دیگر بعد از حدود 18 ماه دوری از تیم ملی، یک بار دیگر فضا را برای بازگشت مهیا دیده و دوباره به میدان آمدند، تا با تلفیق آنها با تیم جدیدی که باقری پس از کنار گذاشتن المپیکی‌ها ساخته بود، امیدها یک بار دیگر برای اوج گیری تیم ملی وزنه‌برداری در میادین بین‌المللی زنده شود.

تیم ملی با تمام نفراتش حتی دو اردوی داخلی را هم زیر کادرفنی جدید سپری کرد و شرایط به گفته کادرفنی روبه راه بود تا اینکه سجاد انوشیروانی به خاطر چربی بالا و داشتن بیماری دیابت مجبور به ترک اردو شد. پس از سجاد، این بار نوبت به یک المپیکی دیگر رسید تا او هم به مانند انوشیروانی به خاطر مصدومیت مجبور به ترک اردو شود. سعید محمدپور نیز به خاطر مصدومیت از ناحیه پا مجبور به ترک اردو شد.

تیم ملی طی 45 روز دو رقابت حساس و سرنوشت ساز (بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان) را در پیش دارد و در حالی که بهمن زارع، سرمربی تیم ملی بارها از آماده‌سازی دو تیم برای حضور در این دو رقابت خبر داده بود و عجیب اینکه با روند ترک اردو توسط المپیکی‌ها مشخص نیست آیا برای این دو رقابت آیا حتی یک تیم آماده هم باقی خواهد ماند یا خیر.

در همان روزهایی که قیل و قال زیادی برای بازگشت المپیکی‌ها و خداحافظی اجباری باقری به وجود آمده بود و همگان فکر می‌کردند با برگشتن المپیکی‌ها، این عده می‌توانند یک بار دیگر سکوهای جهانی را فتح کرده و پرچم ایران را به اهتزاز دربیاورند (مصاحبه‌های آنها گواه این ادعاست) پس از حضور حدود دو ماه در اردوها تصمیم گرفته‌اند این اردو را ترک کنند؛ آن هم در شرایطی که طی روزهای آتی قرار است مأموران وادا نیز برای گرفتن تست دوپینگ به کشورمان بیایند!

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا