یک مشاور و روان درمان در یزد تاکید کرد: والدین کودکان پرخاشگر  به تغذیه کودکان توجه داشته باشند و استفاده بیش از حد تنقلات و شکلات و غذاهای تند و تیز را محدود کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دکتر محمد حسن گرامی مشاور و روان درمان در گفت و گو خبرنگار وب دا یزد، با اشاره به تعریف پرخاشگری در کودکان گفت: به رفتاری که قصد آسیب رساندن یا سبب اذیت کردن به خود و دیگران یا اشیاء و حیوانات شود که مصادیقی از آن‌ها شامل بر هم زدن بازی دیگران، تهدید، تحقیر، نیشگون زدن، لگد زدن، قاپیدن، سیلی زدن می‌باشد پرخاشگری  گفته می شود.

وی ضمن اشاره به علائم و نشانه‌های کودک پرخاشگراظهارکرد: - هیجانی بودن و گاهی بی‌ثباتی در حالات رفتاری، بددهن بودن، حرکات بدنی شدید داشتن،  آشوبگر، قدرت بدنی بالا،  سوء تغذیه دارند و خوراک آن‌ها نظم خوبی ندارد،  بی‌کله بودن و نترس و غیر منطقی،  بهانه‌گیری زیاد و پرتوقع بودن از مهمترین نشانه های این اختلال در کودکان است.

وی با بیان این کودکان علاقه زیاد به فیلم‌های خشونت طلب دارند افزود: این کودکان همچنین ورزش‌هایی مثل کاراته و... را بیش از حد دوست دارند

گرامی در ادامه  بی‌قراری و بیش فعالی،  الگوی خواب نامنظم،  شکست‌های پی در پی در تحصیل و زندگی را از دیگر نشانه ها و علائم در این کودکان برشمرد و عنوان کرد:

دقت شود  مدل و الگوهای پرخاشگرانه در خانواده (از قبیل پدر و مادر یا سایر فرزندان) و مشاهده فیلم‌های پرخاشگرانه را به حداقل برسد همچنین والدین  رفتارهای آرام که مقابل پرخاشگری است بیشتر توجه کنند.

این روان درمان با بیان این مطلب که والدین زمینه‌های تخلیه هیجانات مثبت و منفی کودک را فراهم کنند تاکید کرد: والدین همچنین  به تغذیه کودکان توجه داشته باشند و استفاده بیش از حد تنقلات و شکلات و غذاهای تند و تیز را محدود کنند.

وی خطاب به والدین تاکید کرد: به کودکان اطمینان دهید که چنانچه دچار مشکلی شده‌اند از بزرگ‌تر خود مشورت بگیرند.

گرامی باتاکید بر اینکه والدین از تنبیهات بدنی جداً پرهیز کنند گفت: چرا که تنبیه بدنی در دوران کودکی زمینه پرخاشگری را تقویت می‌کند.

این روان درمان توصیه کرد:  از جسم کودک معاینه داشته باشیم چرا که شرایط جسمانی کودک بدکاری بعضی از غدد در پرخاشگری نقش دارد.

وی خطاب به والدین توصیه کرد: والدین و اطرافیان کودک کلمات باید، نباید، بکن و نکن در واژه‌های خود به حداقل برسانند چون این کلمات جزء واژه‌های سرد می‌باشند زمینه پرخاشگری را تشدید می‌کنند.

وی با تاکید بر این که مهارت‌های زندگی (انتقاد کردن، نه گفتن، همدلی، عزت نفس) در کودکان پرورش داده شود گفت: در سبک تربیتی خانواده خود کنکاش کنیم چرا که بعضی از سبک‌های تربیتی مثل استبدادی، سهل گیرانه، طرد با پرخاشگری همبستگی بیشتری وجود دارد.

وی با بیان این که والدین کوددک پرخاشگر با  با مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنند متذکرشد: همچنین  زمینه‌های معاشرت خوب و دوستی با دیگران در کودک تقویت شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا