امام جمعه میبد در همایش ائمه جمعه استان که با حضور آیت الله ناصری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار یزد در شهرستان تفت برگزار شد ؛ فلسفه تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را اتاق فکر نهادهای گوناگون و متکفل عرصه فرهنگ در بخش های کلان رهبری و خاص حاکمیتی و قوای سه گانه و نهادهای مردمی خواند و افزود : این شورا مسائل کلان فرهنگی را با اشرافیت رهبری سیاست گذاری می کند.

به گزارش يزد فردا به نقل از میبد آدینه، حضرت آیت الله دکتر علیرضا اعرافی، شکل گیری این شورا را گام بزرگی در هدایت فرهنگ اسلامی دانست و گفت: خیلی از کشورها را که قوانینشان را بررسی می کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابتکار جدیدی می بینم که یک اتاق فرمان و اتاق فکر در قانون گذاری ما برای حوزه عام علم و فرهنگ، آن هم با اشراف عالیترین مقام کشور و با حضور قوای سه گانه و شخصیت های حقیقی و حقوقی  پیش بینی شده است.

وی فرمان امام راحل و مقام معظم رهبری را پشتوانه اصلی این شورا بیان کرد و افزود: در چند محور برخی از آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه و شوراها و نهادهای اقماری آن رقم خورده و تصمیم گرفته شده را اشاره می کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یکی از محورهای فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ است گفت: روشن است که اگر علم بخواهد مهندسی شود نیاز به اسناد مشخص دارد در این زمینه شورای انقلاب فرهنگی مجموعه ای بیش از ۵۰ اسناد بزرگ و کلان و اسناد خردتر را تهیه کرده و مهمترین آنها نقشه جامع علمی کشور است که در سفرهای خارجی می بینم که همین نقشه جامع علمی کشور که با عنایت شخص مقام معظم رهبری دنبال می شده چقدر مورد توجه است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: در کنار سند بالادستی و برنامه ریزی که قوای سه گانه انجام می دهند شورای نقشه علم هم در دبیرخانه وجود دارد که کارهای نقشه را دنبال می کند و ورزارت خانه ها و بخشهای مختلف موظفند سند جامع علمی کشور را مورد توجه قرار دهند.

امام جمعه میبد، محور دوم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی را تهیه سند آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: به طور خاص پنج سال مشاور این سند بودم این سند که در دو سال اخیر به تصویب رسیده است اجرای آن کار سنگینی است اما با تاکیدی که مقام معظم رهبری بر اجرای این سند دارد باید آموزش و پرورش با حکمت و تدبیر و تدریج آن را دنبال کند و البته محورهایی از این سند را در استان می توان خارج از اسناد بالادستی به اجرا درآورد.

آیت الله اعرافی یکی دیگر از سندهای مهمی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهیه آن تاخیر داشته و از مطالبات مقام معظم رهبری است؛ سند مهندسی فرهنگی یاد کرد و افزود: همانطورکه اشاره شد؛ سند اول در حوزه دانشگاه و تولید علم و دانش، سند دوم معطوف به حوزه آموزش و پرورش است و سند سوم سند مهندسی فرهنگی است که مسائل کلان فرهنگی را مورد توجه قرار داده که در این زمینه شورا تاخیر داشت اما در دوسال گذشته سند را پیش برد و در تغییر دولت مواجه با یک توقفی شد اما اگر این سند با پشتوانه قوی تری دنبال شود و قوای اجرایی پای کار باشند آثار موثری را در فرهنگ جامعه خواهد داشت.

امام جمعه میبد ، سند دانشگاه ، سند مبارزه با تهاجم فرهنگی و سند عفاف و حجاب را از دیگر اسناد در دست اجرای شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: این اسناد هم اسناد در دست اجرای شوراست که کمتر مورد توجه دستگاه های دولتی است.

وی، سند سبک زندگی اسلامی و امر به معروف و پیوست فرهنگی را از دیگر از اسناد شورا عنوان کرد و افزود: سبک زندگی اسلامی و امر به معروف هم اسنادی هستند که کمسیون فرهنگی مجلس روی آن کار می کند و یک سند هم مربوط به پیوست فرهنگی است . پیوست فرهنگی به این معنی است که همه کارهایی که در وزارت خانه ها و در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی انجام می شود باید با رویکرد و نگاه فرهنگی انجام شود که در این زمینه ضعف های زیادی داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، توجه به مقوله جمعیت را هم یکی دیگر از رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند و افزود: کلیات و سیاست های این سند هم طرح و به مجلس فرستاده شده است تا طرح ها و لوایح قانونی آن در مجلس پایش شود.

حضرت آیت الله اعرافی، تهیه اسناد زیرساختی را از از رسالت های شورای عالی انقلاب فرهنگی خواند و افزود:  بعد از تهیه این زیرساخت ها بخشی در خود شورا و بخش دیگر به مجلس می رود تا جنبه های اجرایی در طرح لوایح در نظر بگیرند.

امام جمعه میبد سپس سند مهندسی فرهنگی را مهمترین اسناد شورا دانست و افزود: گام نهایی این سند ظرف یکی دو ماه آینده برداشته می شود و امیدوارم همه دستگاه ها همراهی کنند تا رویکرد فرهنگی که در این سند اتخاذ شده در کشور تحقق پیدا کند.

وی، نهادسازی را یکی دیگر از رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد و گفت: برای تحقق برخی اهداف نظام و تحقق اهداف، نیاز به راه اندازی نهادهای جدید است که بیشتر به این رویکرد نگاه انقباضی وجود دارد اما در مواردی مانند نهاد نخبگان و فناوری های برتر خود مقام معظم رهبری تاکید دارند چرا که در ارتباط با فناوری های نو و بیوتکنولوژی و هسته ای که پشتوانه انقلاب در داخل و جهان بیرون است در این زمینه نهادهایی را شورای انقلاب فرهنگی ساماندهی کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تحلیل حوزه اسباب بازی و اقتصاد پررونق آن گفت: حقیقتا اقتصاد اسباب بازی در دنیا اقتصاد پر رونق و پر درامد است و از این مهم تر فرهنگ اسباب بازی و بازیهاست که در قالب اسباب بازی هایی که امریکایی ها تولید می کنند همه سبک زندگی و فرهنگ غرب منتقل می شود هنر ، فناوری و اسباب بازی نمادهای اصلی و ابزارهای انتقال فرهنگ است.

امام جمعه میبد خاطرنشان کرد: غربی ها میلیاردها دلار از حوزه اسباب بازی به دست می آورند و علاوه بر آن همزمان تمام معیارهای فرهنگی خود را به جهان صادر می کنند. فیلم و اسباب بازی ها، در واقع  نوع زندگی، نوع پوشش،  اخلاق، فکر، نگاه مادی و نفی معنویت، در قالب هنر و اسباب بازی هایشان تجلی پیدا کرده است.

وی گفت: خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ها چند طرح تهیه و نهاد راه اندازی کرده بخصوص بازی های رایانه ای، نهاد ویژه ای برای بازی های رایانه ای راه اندازی شده و تا اندازه ای توانسته ایم این مقوله را مهار کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه، محور دوم کار شورا را ساختن  و پرداختن نهادهای ناظر بر مسائل فرهنگی خواند و خاطرنشان کرد: کار دیگر شورا شوراهای اقماری و شورای تحول علوم انسانی است که تا حدی دغدغه مهم علوم انسانی را دنبال می کند؛ علوم انسانی که امروز در جهان انتشار پیدا کرده، نرم افزار فکر غربی است و دانشجویی که در رشته های مدیریت ، سیاست ، روانشاسی و اقتصاد تحصیل می کند در واقع فکر او در فضای فرهنگ غربی شکل می گیرد و در حوزه های ما تولیدی که بتواند فضای علوم انسانی را اسلامی کند نداریم. و این کمبود تولید علمی اسلامی از دغدغه های رهبری است چرا که  این علوم انسانی و اجتماعی حامل فرهنگ غرب و ابزار نهادینه کردن فرهنگ غرب است و مقابله با آن مقابله علمی و گفتمان علمی است که نیاز به کار وسیع دارد و توجه دستگاهها و وزارت خانه ها در این زمینه مهم است.

حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه امروزه لیبرال ترین نظامهای فرهنگی دنیا و تمام علوم انسانی و غیرانسانی در دنیای غرب مهندسی دارد و اگر کسی بگوید علم و فرهنگ در دنیای امروز مهندسی نمی شود غلط است گفت: مهندسی در فرهنگ مثل ساختمان نیست و نیازمند فکر و حرکت های نرم افزاری و هوشمندانه دارد و شورا به این مقوله توجه دارد.

امام جمعه میبد با اشاره به تحصیل ۴ و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و صدها مجله علمی و پژوهشی در ده ها رشته علوم انسانی همه حامل فرهنگ غرب هستند که نیاز به مهندسی فرهنگی دارد و باید راهکارهای مناسبی از سوی دولت و شورا برای عبور از این مرحله بکار گرفته شود.

وی گفت : در استانی که مزیت گردشگری و دانشگاهی و صنعتی دارد حوزه در حداقل نیازها ضعف دارد و همین حالا باید در استان یزد صد عالم دینی قریب الجتهاد باشد که در حوزه های علوم انسانی صاحب نظر باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در تهیه سند و زیرساخت های مهندسی فرهنگی بیش از ۷۰ درصد کار شده ولی در پایش و رصد و اعمال و نظارت پایین تر می آید.

حضرت آیت الله اعرافی سپس گفت: در حوزه دانشگاه و کتاب نگرانی های جدی وجود دارد و شورا و کمسیون فرهنگی هم در مجلس آن را دنبال می کند.

امام جمعه میبد در بخش پایانی بیانات خود با اشاره به مدیریت اتباع خارجی گفت: اتباع خارجی مقوله ای است که با فرهنگ غنی که داریم و در حال انتشار تفکر اسلامی و انقلابی و ائمه اطهار در همه دنیا هستیم با نگاه متعادل آن را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش، مردم و دانش آموزان ما باید پشتوانه قوی فرهنگی داشته باشند تا بتوانند دیگران را با هر فرهنگ و نگاه در خود هضم کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مهندسی بیرونی روی جمعیت ایران یک واقعیت است تصریح کرد: دشمنان برای ترکیب جمعیتی ما طرح دارند بنابراین اصل دعوای ما با امریکا و عربستان دعوای سیاسی است. ایران اسلامی در داخل و خارج به بحث شیعه و سنی نگاه برادرانه دارد و این تکفیری ها هستند که به بهانه های پوچ  دست به جنایت می زنند و دشمنان در صدد ترکیب جمعتی هستند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا