باید در مساله توزیع عوارض ارزش افزوده تجدید نظر جدی شود ، زیرا اکثر مناطق دوردست، محروم و توسعه نیافته از آن سهم شایسته‌ای نمی‌برند زیرا صنعت، کارگاه‌ و معادن ‌فعال ندارند و این از عدالت و انصاف به دور است و لازم است مجلس شورای اسلامی توزیع این درآمد را به شکل استانی بین شهرستان‌ها بر اساس محرومیت، جمعیت و فاصله تقسیم کند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها ، متن کامل نطق پیش از دستور رضا ربانی نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها در پنجمین اجلاس عمومی این شورا که صبح روز -18 اردیبهشت 1393- در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد به شرح زیر است:
 مقام معلم‌، روز کارگر و روز شورا‌ها را تبریک عرض می کنم. اصلی ترین مشکل شهر یزد کم‌آبی و پیش‌روی کویر است تا جایی که مقام معظم رهبری ‌درسفر دی ماه ‌سال ۸۶ ‌به مشکل کم‌آبی این استان اشاره و دستوراتی صادر کردند که لازم است ‌مسولان ‌نظام ‌در این جهت ‌تلاش جدی و عملی ‌داشته ‌باشند چرا کههمین مساله باعث شده تا محیط زیست استان هم آسیب ببیند تا جایی که طوفان‌های سهمگین، حرکت شن‌های روان و پیش‌روی کویر، شهرها و روستاها را تشدید می‌کند.

 مسئله مهاجرین اتباع بیگانه و حتی کوچ مهاجرین شهرهای مختلف کشور به تمام نقاط یزد مشکلات متعددی را در زمینه‌های فرهنگی، اخلاقی و ... بوجود آورده که لازم است با اجرای قوانین موجود و وضع قوانین جدید، این مشکل را برطرف ساخت.

استان یزد یک استان میراث فرهنگی و معنوی است و وجود هزارها اثر ارزشمند تاریخی، مذهبی و باستانی در تمام نقاط آن می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار بگیرد و باید با اختصاص اعتبارات لازم به این امر توجه کرد و باعث رونق صنعت گردشگری و ایجاد شغل خصوصاً در شهرستانهای آن شد.
یکی از این مسایل تجدید‌نظر جدی در مساله توزیع عوارض ارزش افزوده ‌است، زیرا اکثر مناطق دوردست، محروم و توسعه نیافته از آن سهم شایسته‌ای نمی‌برند زیرا صنعت، کارگاه‌ و معادن ‌فعال ندارند؛ به عنوان مثال در بعضی استان‌ها یک شهرستان، سالانه چندین میلیارد تومان درآمد دارد و شهر دیگر در‌‌ همان استان سالانه در آمدی کمتر از صد میلیون تومان دارد.بنابراین نیازمند توجه جدی مسولان در این زمینه هستیم.

بعضی از روستا‌ها سالانه بیش از 10 میلیون تومان و بعضی روستا‌ها کمتر از ۱۰ میلیون تومان از عوارض ارزش افزوده عایدشان می‌شود و این از عدالت و انصاف به دور است و لازم است مجلس شورای اسلامی توزیع این درآمد را به شکل استانی بین شهرستان‌ها بر اساس محرومیت، جمعیت و فاصله تقسیم کند.

استان یزد هم با مشکلاتی روبروست که از آن جمله می‌توان به عدم دریافت امکانات دولتی اشاره کرد؛: استان یزد از نظر پرداخت مالیات و عوارض در سطح استان‌های کشور معمولاً در رتبه چهارده تا شانزده بوده است اما متأسفانه از نظر دریافت اعتبار و امکانات دولتی در ردیف 28 تا 30 کشور است و این عادلانه نیست و شایسته است دولت تجدید نظر کند.
کمبود اشتعال باعث مهاجرت بیکاران به دیگر نقاط اشتغال‌خیز خصوصا از مناطق روستایی و شهرهای کوچک شده است. در استان یزد بیکاری به عدد دو رقمی رسیده و امید است با اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها توجه جدی در این مساله شود زیرا پس از حل مشکل اشتغال، مساله حاد ازدواج جوانان حل خواهد شد؛ البته نباید بالا رفتن سن ازدواج را دست کم بگیریم.

باید فکری برای زمین‌های فاقد سند در سطح شهر‌ها به خصوص شهرهای کوچک که اداره ثبت ندارند، کرد زیرا هم اکنون آنچه باعث تخلف ساختمانی می‌شود نداشتن پروانه، آن هم به علت نداشتن سند است؛ مساله دیگر دریافت حق بیمه ساختمان است که مجددا از ابتدای امسال بر قرار شده در حالی که کارگران ساختمان بیمه هستند و اگر نباشند با برنامه جدید دولت خدمتگزار امسال بیمه همگانی انجام می‌شود.
 
لذا پیشنهاد می‌شود دریافت حق بیمه ساختمانی مسکوت و ملغی شود و برای دریافت پروانه در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جهت صحت مالکیت زمین به شکل استشهاد محلی تنفید دادگاه و یا تاییدیه شورای اسلامی شهر اقدام شود.

از مسولان می خواهم تا با برنامه‌ریزی درست به فکر کشاورزان ‌و دامداران باشند زیرا هزینه کاشت، داشت، برداشت و نگهداری باعث شده سودی نصیب این اقشار زحمت کش نشود زیرا واسطه‌ها، سود واقعی را می‌برند؛ اگر کشاورز و دامدار ضعیف شد، وابستگی به بیگانگان بیشتر می‌شود.

ناعادلانه بودن تقسیم بندی حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی در سطح کشور که بعضا ۵ تا ۶ شهرستان دارای یک نماینده و در کنار آن یک شهرستان کوچک هم دارای یک نماینده است، مردم را ناراضی و گله‌مند کرده لذا شایسته است طبق قانون که هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان اضافه شود، عملی شود.اکنون ۱۶ سال سپری شده و هیچ نماینده‌ای به مجلس شورای اسلامی اضافه نشده و حوزه‌ای تغییر نکرده ست.

مساله اجرای تقسیمات کشوری مغفول مانده و گاهی به صورت موردی و قطره چکانی انجام می‌شود در حالی که اجرای صحیح آن باعث رضایتمندی هم میهنان و خدمت رسانی بهتر را فراهم می‌سازد و از تمرکز گرایی می‌کاهد و ثمرات بسیاری خواهد داشت.

اکنون که مرحله دوم هدفمند کردن یارانه در حال اجراست لازم است با دقت و ظرافت بالا عمل شود تا قشر آسیب پذیر بیش از این آسیب نبیند و باید تفاوت شهرهای کوچک، بزرگ و روستا‌ها مدنظر باشد به عنوان مثال آیا داشتن واحد مسکونی و ارزش آن در یک روستا شهر کوچک و یا کلان شهر یکسان است؟

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا