دوتن از اعضای هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه یزد با اشاره به فضایل گسترده ماه رجب، توصیه کردند مومنان در ایام باقیمانده این ماه، به ویژه ایام البیض با راز و نیاز به درگاه الهی، روزه داری و انجام اعمال ویژه مذهبی، حداکثر استفاده را از این ماه پرفیض ببرند.

حجت الاسلام دکتر احمد دبیری مدیر گروه معارف اسلامی با اشاره به اینکه ماه رجب از ماه های حرام است گفت: 4 ماه در ماه های  قمری جزء ماه های حرام است که به دلیل نزدیکی ایام حج و جلوگیری از جنگ و خونریزی در این ایام  این سه ماه( ذی القعده، ذی الحجه، محرم) پشت سر هم قرار گرفته تا مسلمانان امنیت حج را تامین کنند وماه رجب نیز با فاصله به دلیل حرمت خاصی که داشته است ضمیمه این سه ماه شده است.

دکتر دبیری این ماه را ماه صلح و دوستی و صمیمیت دانست و گفت: مهمترین صلح و دوستی و رفاقت، دوستی با خداست. وی افزود: این ماه از عظمت بسیار زیادی برخوردار است. وجود مناسبت هایی مثل مبعث پیامبر(ص) و میلاد حضرت علی(ع) و زیارت ها و دعاهایی که در این ماه وارد شده است زمینه رفاقت و صمیمیت با اهل بیت و پیامبر را فراهم می کند که این زمینه ها باعث نزدیکی ورفاقت انسان با خدا می شود.

مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه یزد یکی دیگر از ویژگی های این ماه را آمادگی برای ماه مهمانی خدا بیان کرد و در ادامه گفت: آمادگی برای ماه رمضان که ماه مهمانی خداست از ماه رجب که ماه ولایت است شروع می شود. از جمله اعمال آن روزه گرفتن در این ماه به خصوص روزه در روزهای اول و آخر و 13 ، 14  و15 این ماه که به ایام البیض معروف است بسیار سفارش شده است همچنین اعتکاف در این سه روز انجام می گیرد.

دکتر دبیری با تاکید بر اینکه دو چیز در اعتکاف واجب است گفت: یکی از موارد واجب در انجام مراسم اعتکاف بودن در مسجد جامع بدین منظور که در مکانی باید انسان معتکف شود که محل رفت و آمد مردم باشد و از مسائل اجتماع آگاهی داشته باشد و مورد دیگر اینکه حتما باید این سه روز را روزه بگیرد. وی افزود این سه روز فرصتی است که انسان می تواند تامل و برنامه ریزی برای طول سال و زندگی خود داشته باشد و مهمتر اینکه می توانیم با اعمال اعتکاف روحمان را از اسارت ها و آلودگی هایی که در طول سال ایجاد شده پالایش کنیم و به سمت بندگی خدا برویم.

حجت الاسلام  محمدتقی گل محمدی عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه یزد نیز با اشاره به اینکه  خداوند در موارد و موضوعات مختلف یک برترین هایی را انتخاب کرده که آنها را به عنوان گل سر سبد عالم هستی قرار داده است گفت:  مثلا در مکانها ، جاهایی را برتر و مقدس تر قرار داده مثل مسجد الحرام و کعبه یا انسان هایی را با شرافت بیشتر به عنوان برترین و برگزیده انتخاب می کند  مثل و جود مقدس نبی مکرم اسلام و از این مورد زمان هست که خداوند در بین ایام سال، زمان هایی را به عنوان زمان برتر و مقدس انتخاب کرده که بندگان در این زمان ها راحت تر با خدا ارتباط بر قرار می کنند و ماه شریف رجب یکی از آنهاست.

به گفته وی، خداوند متعال این ماه را ماه استغفار قرار داده است یعنی برگشتن بندگانی که در طول سال از رحمن متعال فراری بوده اند و به وسیله گناهان فاصله خود را با خداوند زیاد کرده اند می توانند در این ماه با توبه و استغفار برگردند و ارتباط عاشق و معشوقی خود را با خدا محکم کنند.

به گفته وی روزه گرفتن در این ماه و دست کشیدن از کارهایی که به بعد مادی و حیوانی انسان مربوط است با روزه بعد روحانی قوی می شود لذا می تواند به خداوند نزدیک شوند و وقتی انسان با توبه بر گشت و با روزه حیوانیت و مادیت را کنار گذاشت خود را در محضر حق می بیند آنوقت است که خداوند تمام عشق و محبتش را نسبت به این بنده نمایان می کند و می فرمایند هر کس سه روز از رجب را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می شود .

حجت الاسلام گل محمدی درباره اعتکاف و ایام البیض و سفارشاتی که در مورد این مسائل مطرح است گفت: وقتی ایام البیض این ماه را به اعتکاف سفارش می کنند یعنی بنده من اکنون که تصمیم داری بر گردی بدان که در این درگاه تعلقات مادی معنا ندارد شانه زدن در اعتکاف درست نیست چون تمام زیبایی از آن خداست و جسم ها وسیله هستند پس ترک خود کن و محو حق شو عطر را باید در اعتکاف ترک کرد چون همه خوش بویی در ارتباط با حق است و تنها با اوست که شمیم روح افزای عطر دل انگیزش تمام هستی را مست می کند.

 وی در مورد مناسبت هایی که در این ماه وجود دارد گفت:  وقتی در نیمه این ماه خورشید باب علم رسول الله ،علی مرتضی (ع) ، طلوع می کند می توان به این معنا دانست که   برای و رود به شهر علم رسالت راهی جز این در نیست. همانطور که عرفا باب ورود به رمضان را رجب می دانند باب ورود به دنیای رسول الله را باید ولایت دانست.

وی گفت: رجب و شعبان ماه خانه تکانی دل هست تا با صفا و پاکی، رمضان را دریابیم  و هر کس می خواهد به آن حقیقت برسد تا لیله القدر را قدر بداند و تنزل الملائکه را درک کند بدون پاسخ به ملائکه نمی شود که فرموده اند در  ماه رجب ملائک هر شب تا اذان صبح  ندا می دهند این الرجبیون . تا سحر نباشد صبح ظفر نباشد .

حجت الاسلام گل محمدی توصیه کرد که در این ماه عزیز باید با آب توبه بدن را شست و با روزه توشه روح را تامین کرد و با شب زنده داری چراغ راه را پر نور کرد تا در ماه رمضان ، رمضان  (خدا )را حس کنیم .

 

خبرنگار: الهام میرفخرائی

عکاس: رویا جلالی

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا