رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد با بیان اینکه این دانشکده هم اکنون در 9 رشته کارشناسی، 16 رشته کارشناسی­ ارشد و 3 رشته دکترا دانشجو دارد، گفت: مراحل درخواست و تصویب 5 رشته کارشناسی ارشد و دو رشته دکترای جدید در دست اقدام است و مقدمات تأسیس رشته کارشناسی حقوق با موفقیت در کمیته مقدماتی شورای گسترش انجام شده و در سال جدید در این رشته نیز دانشجو خواهیم پذیرفت.

 دکتر حسین ابویی با تبریک هفته آموزش و روز معلم به تمام دانشگاهیان، عملکرد سال 92 و برنامه­ ها و اولویت های سال 93 این دانشکده را تشریح کرد.

وی ابتدا با اشاره به تعداد دانشجویان این دانشکده گفت: دانشکده علوم­ انسانی با 1700 نفر دانشجوی کارشناسی و بیش از 400 نفر دانشجوی کارشناسی ­ارشد و حدود 30 نفر دانشجوی دکترا در 8 گروه آموزشی شامل گروه های  معارف اسلامی،  فقه و حقوق اسلامی، معارف اهل بیت(ع)، علوم­ تربیتـی و روانشناسـی، علوم­ سیاسـی، تاریخ، جغرافیا و تربیت­ بدنی مشغول فعالیت است.

دکتر ابویی اضافه کرد: این دانشکده در مجموع دارای بیش از 55 عضو هیأت علمی ثابت است که شامل 7 عضو دانشیار، 40 عضو استادیار و 10 عضو مربی است و مقدمات جذب 10 نفر عضو هیأت علمی فراهم شده و در دست اقدام است و پرونده یک نفر از اساتید برای ارتقا به درجه استادی و دو نفر برای ارتقا به درجه دانشیاری به هیأت ممیزه دانشگاه ارسال شده است.

وی افزود: این دانشکده دارای 7 نفر نیروی اداری ثابت و سه نفر نیروی اداری مشترک بوده و از چهار مرکز رایانه ای شامل مراکز خواهران، برادران، دکترا و جغرافیا برخوردار است.

به گفته رییس دانشکده علوم انسانی، گروه های جغرافیا، تربیت ­بدنی، علوم­ تربیتی و روانشناسی دارای آزمایشگاه مستقل هستند  و گروه تربیت ­بدنی علاوه بر دروس تخصصی، تدریس 2 واحد و گروه معارف ­اسلامی، تدریس 14 واحد از دروس عمومی مقطع کارشناسی کل دانشگاه را بر عهده دارند.

دکتر ابویی فعالیت های دانشکده در سال 92 را در سه بخش آموزشی، پژوهشی و اداری توضیح داد: در بخش آموزشی دانشکده علوم انسانی در شش رشته جدید کارشناسی ارشد دانشجو پذیرفته است. همچنین در سال گذشته چهار عضو هیات علمی جدید به دانشکده اضافه شده است. وی افزود در سال 92، 180 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه یزد و سایر دانشگاه ها و 10 نفر از دانشجویان کارشناسی­ارشد دانشکده در کنکور دکترا در دانشگاه یزد و سایر دانشگاه ها پذیرفته شده اند.

وی ادامه داد: دانشکده علوم انسانی در بخش پژوهشی تعداد 100 مقاله علمی و پژوهشی و تعداد 130 مقاله و چکیده مقاله در همایشهای ملی و بین­المللی نوشته شده است. وی افزود: در مورد تعداد کتاب ها نیز13مورد کتاب تالیف و 3 مورد کتاب ترجمه و تجدید چاپ شده است. وی یادآور شد: این دانشکده در سال 92 در هفته پژوهش به عنوان مولف برتر دانشگاه یزد انتخاب شد و اولین شماره مجله علمی پژوهشی کاوشهای جغرافیایی مناطق بیابانی نیز در سال گذشته منتشر شد.

دکتر ابویی فعالیت های سال گذشته در بخش اداری از فراهم شدن اتاق مستقل نسبتا مناسب جهت استقرار 14 نفر از اعضای هیأت علمی جدید و راه اندازی مرکز کامپیوتر دانشجویان دکترا با 6 کامپیوتر و پیگری خرید تعدادی کامپیوتر برای واحد فناوری اطلاعات ساختمان عدل و گروه جغرافیا در ساختمان معاد خبر داد.

دکتر ابویی مهمترین نیازهای فعلی دانشکده را تجهیز و به روزرسانی مرکز رایانه ای دانشکده، تجهیز آزمایشگاه های دانشکده، تجهیز سالن اجتماعات دانشکده،  تجهیز کلاس ها به ویدئو پرژکتور و افزایش حداقل 6 کلاس آموزشی به فضاهای موجود بیان کرد.

وی با اشاره به برنامه های دانشکده در سال  93 گفت: با توجه به نامگذاری سال 93 به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و هدف­گذاری رییس دانشگاه یزد برای قرار گرفتن دانشگاه یزد در ردیف 10 دانشگاه برتر کشور، دانشکده علوم ­انسانی تلاش خود را در این راستا به کار خواهد گرفت. به گفته وی، پیگیری حل مشکلات کمبود کلاسهای آموزشی، تلاش برای جذب هیأت علمی مورد نیاز گروهها، ایجاد رشته­های جدید بخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی­ارشد و دکترا)، تجهیز و تکمیل مراکز کامپیوتری دانشکده، تجهیز امکانات آزمایشگاهی گروه ها، مساعدت در برگزاری سخنرانی های علمی و همایشهای تخصصی.، پیگیری تجهیز سالن اجتماعات دانشکده و پیگیری مجوز مجله علمی پژوهشی علوم­تربیتی و فقه و حقوق­اسلامی از جمله برنامه های این دانشکده برای امسال است.

رییس دانشکده علوم انسانی در پایان خاطرنشان کرد: صمیمیت میان اعضای دانشکده و گروههای آموزشی و فضای آرام آموزشی و پژوهشی بدون شک ضامن تحقق اهداف بلند دانشگاه در ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی است.

خبرنگار: الهام میرفخرایی

عکاس: رؤیا جلالی

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا