مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد گفت: با توجه به مصرف بالای آب در فصل تابستان به دلیل استفاده از کولرهای آبی، که رقمی بالغ بر 30 درصد میزان آب مصرفی در استان را شامل می شود، پیشنهاد می گردد تا وزارت نیرو و واحدهای تابعه آن، قیمت برق را در 3 ماه گرم سال در استان کاهش دهند و مردم را تشویق به استفاده از کولرهای گازی نمایند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد ، محمد حسین امامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که صبح سه شنبه 16 اردیبهشت در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد، نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و آنها را پل واسط میان مردم و مسئولین دانست .
وی هدف از برگزاری این نشست خبری را ، پرداختن به بحث کمبود آب در استان و تشریح برنامه های مدیریت بحران استان در این خصوص عنوان کرد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد، خشکسالی را "مرگ خاموش" دانست و افزود: در سوانح طبیعی محتلف مثل سیل و زلزله و طوفان، بروز و ظهور اتفاقات مشهود است و به همین دلیل به صورت فوری، حساسیت برانگیز خواهد بود اما در مواجهه با بحران خشکسالی به دلیل آنکه تبعات آن به فوریت ملموس نیست، حساسیت برانگیز نخواهد بود .
امامی ، خشکسالی را در برگیرنده همه ابعاد زندگی مردم دانست و گفت: در استان یزد، اگر سالیانه 200 میلیمتر بارندگی نیز داشته باشیم، این امر جبران کننده کمبود آب نخواهد بود چرا که خشکسالیهای پیاپی سفره های آب زیرزمینی استان را دچار افت فاحشی نموده و کمبود آب بسیار ملموس و مشهود است.
وی، خسارت وارده مستقیم از محل خشکسالی در استان از ابتدای سال آبی و مهر 92 تا کنون را، 1200 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که خسارتهای غیر مستقیم بسیار بیشتر از این است.
این مقام مسئول، وضعیت آب در استان را با توجه به مصارف موجود و نیازها ، حاد توصیف کرد و افزود: امسال بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی بین المللی، سال گرمی در استان یزد خواهیم داشت بنابراین از هم اکنون باید تمهیدات لازم برای پشت سر گذاشتن بحران کم آبی در استان را بیاندیشیم .
وی باردیگر از اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما خواست تا در بحث اطلاع رسانی به مردم در خصوص کمبود آب در استان یزد و ارائه آموزشهای لازم برای مصرف بهینه آب در استان، تلاش کنند.
امامی با اشاره به مصرف بالای آب در فصل تابستان توسط کولرهای آبی، این رقم را 30 درصد میزان آب مصرفی در استان دانست و پیشنهاد داد تا وزارت نیرو و واحدهای تابعه آن، قیمت برق را در 3 ماه گرم سال در استان کاهش دهند و مردم را تشویق به استفاده از کولرهای گازی نمایند و به گونه ای عمل شود که بار مالی بیشتری بر دوش خانواده سوار نشود.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به احتمال قطعی آب در تابستان به دلیل کمبود آب یا افت فشار، گفت: به تمام فرمانداریهای استان ابلاغ شده تا ستادهای مدیریت بحران را به ریاست خود تشکیل دهند و راهکارهای مقابله با کم آبی را مشخص نمایند . در این زمینه مانورهایی نیز طراحی شده که به تدریج در تمام استان اجرا خواهد شد.
وی از دیگر تمهیداتی که برای مبارزه با مشکل قطعی آب و یا کمبود آن در تابستان اندیشیده شده است، هماهنگی با آب و فاضلاب شهری و روستایی برای حفر چاه هایی جهت استفاده از آب ان در مواقع اضطراری ذکر کرد.
امامی سپس به بحث بیمه خشکسالی اشاره نمود و در این رابطه دو نکته را حائز اهمیت دانست. وی گفت: باید فرهنگ استفاده از بیمه را نهادینه کنیم تا مردم ، بیمه را سرمایه گذاری بدانند و نه هزینه . همچنین از طرفی باید در ارتباط با شرکتهای بیمه گذار مراقبت شود تا خدمات لازم را به مردم ارائه نمایند.
وی خاطر نشان کرد که یکی از اولویتهای ما، گسترش فرهنگ بیمه در جامعه است و در همین راستا اعلام نموده ایم که از این پس اعتبار جبرانی به خسارتها از سوی دولت پرداخت نخواهد شد و پوشش بیمه باید تکمیل گردد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری در پایان این نشست خبری، ضمن دادن اطمینان به مردم از سالم و بهداشتی بودن آب شرب شهروندان، گفت: به شرکت آبفای استان و شبکه بهداشت و درمان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ابلاغ شده تا مراقبتهای لازم در خصوص بهداشتی بودن آب شرب شهروندان انجام شود.

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا