در بازدید مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد از مرکز اسناد ملی استان، بر ارزشمند بودن اسناد نگهداری شده در این مرکز و نهادینه شدن این مهم در اذهان دانش پژوهان و مدیران استان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "مجید جوادیان زاده" روز سه شنبه 16 اردیبهشت، از مرکز اسناد ملی استان در تالار خانه لاری ها در محله فهادان بازدید و با کارکنان این مرکز گفت و گو کرد.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان در این نشست گفت: ذهنیت بسته ای که بعضا در خصوص اسناد ملی و ارزش آن وجود دارد درست نیست و به نظر می رسد، ارزشمند بودن این اسناد باید در میان دانشگاهیان و همچنین مدیران استان نهادینه شود.
جوادیان زاده افزود: لازم است که مسئولان استان نگاه ویژه ای به تاریخ یزد در قالب اسناد قدیمی داشته باشند و با توجه به وضعیت کنونی این اسناد، به نظر می رسد که پرداختن به این مهم آن گونه که باید در اولویت کاری مسئولان استان برای تامین اعتبار نبوده است.
وی افزود: نام گذاری سال 93 به نام فرهنگ، این باور را تقویت می کند که توجه به اسناد تاریخی بیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان به عنوان یک نهاد حاکمیتی مطرح است، گفت: وظیفه ما در وهله اول، رصد مشکلات استان در حوزه فرهنگ است و در صورتی که با مواردی روبه رو باشیم که در حوزه کاری ما نیست، آنچه از عهده ما بر می آید، انتقال آن موارد به مسئولان مربوطه است.
وی، پس از اظهار گلایه کارکنان این مرکز در خصوص نا مناسب بودن مکان جغرافیایی مرکز اسناد ملی گفت: برخی موارد را به عنوان یک واقعیت باید پذیرفت و از این جمله می توان، تاکید بر وجود مراکزی از این قبیل در دل بافت تاریخی را نام برد؛ چراکه یک نهاد فرهنگی آن هم در یک شهر تاریخی به مراتب با یک نهاد غیر فرهنگی متفاوت است.
وی در خصوص غیر استاندارد بودن ساختمان این مرکز برای نگهداری اسناد مهم استان، که از سوی کارکنان این مرکز مطرح شد، گفت: چنانچه اسناد ارزشمند این استان که هویت تاریخی این دیار به شمار می آید در معرض تهدید باشند، به نظر می رسد که برای فراهم کردن مکانی مناسب برای نگه داری آنها باید اقدام شود که این مهم از سوی دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری نیز به مسئولان مرتبط منتقل می شود.
وی با بیان اینکه استان یزد این گنجایش را دارد که به باز تعریف اسناد ارزشمند خود بپردازد، گفت: تهیه اسنادی در رابطه با تجربه مدیران استان، بیان ظرافت های دوران دفاع مقدس، روایت یزدی ها از رخداد های بزرگ جهان و مواردی از این دست، از موضوعات ارزشمندی است که مرکز اسناد ملی این گنجایش را دارد که با تهیه آنها، برای تکرار تاریخ در جهان سوم اقدام کند.
وی پس از طرح مشکلات کارکنان این مرکز، به دلیل نبود امکانات ورزشی و در راستای افزایش نشاط اجتماعی کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ملی، به آنها پیشنهاد داد که طی نامه ای، از دستگاه هایی که این امکانات را دارند درخواست شود تا از تجهیزات شان استفاده گردد و افزود: در خصوص ارتقای نشاط اجتماعی کارکنان دستگاه های استان، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان از هیچ حمایتی دریغ نمی کند.
جوادیان زاده در خصوص نشست های یزد شناسی که از سوی این مرکز و به صورت مداوم برگزار می شود، نیز گفت: برگزاری این نشست ها و تقدیر از افرادی که به نوعی در جمع آوری اسناد یزد کوشا بوده اند، کار ارزشمند و در عین حال تشویقی برای تحویل اسناد ارزشمند استان به این مرکز است.
محمد رضا ملک ثابت، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان نیز در این نشست گفت: تدوین تاریخ واقعی یزد بر مبنای منابع اصلی که یزد نیز این منابع را دارد یک ضرورت است و این گونه، می توان به بازسازی تاریخ پرداخت و سپس پژوهشگران این رشته را برای این باز سازی ها تشویق کرد و در نهایت در نگارش تاریخ یزد کوشا بود.
وی با توجه به گردشگر پذیر بودن این مرکز و با توجه به قرار گیری مرکز در بافت تاریخی گفت: جمع آوری منابع موثق نیاز به فراهم بودن امکانات برای نگه داری این منابع ارزشمند است که در صورت استاندار بودن مکان و ساختمان مرکز این مهم نیز تحقق می یابد.
گفتنی است، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان پس از این نشست از اسناد و کتابخانه ملی این مرکز بازدید کرد.

 



 


 

 


 

 











  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا