محمد رضا شوق الشعرا


مگر قرار است برای ساخت و سازها از آب شرب شهری استفده شود!؟
رپرتاژ آگهی ایسنا برای یک مدیرعامل!!
علت تاخير در بهره‌برداری از نمایشگاه بین‌المللی یزد چيست؟
مدیر عامل شركت نمایشگاه‌های تجاري بین‌المللی استان یزد :
نبود آب در انشعاب خريداري شده‌ نمايشگاه، مهمترين دليل اين تاخير بوده است
در حالیکه سالهاست دولت پول و وام بلاعوض برای ایجاد نمایشگاه بین المللی به گروهی از بخش خصوصی یزد داده است، سوء و ضعف مدیریت باعث عدم بهره برداری ازین نمایشگاه گشته، و اما ایسنا یزد قبل از بازدید و تهیه گزارش از وضعیت فعلی نمایشگاه بین المللی یزد، ناگهان با مدیرعامل این نمایشگاه به گفتگو و مصاحبه نشسته، و بدون ارائه بیوگرافی و سابقه این مدیرعامل، همه کاسه و کوزه های بی مبالاتی ها را بر سر شرکت آب شکسته و حتی یکبار نیز از مدیرعامل متخصص! و کاردان!و توانمند! سوال نکرده که مگر قرار است ساختمان سازی در نمایشگاه با آب شرب شهری انجام گیرد!؟
اگر رسانه ها و بخصوص خبرگزاری هایی که بودجه های آنان از مراکز و نهادهای دولتی تامین می شود، وقت و همت گذاشته و گزارشات تحلیلی و تکمیلی از مسائل مختلف تهیه نمایند، بسیاری از مشکلات استان حل خواهد شد، و اما خبرگزاری ایسنا یزد، چه گزارشی و کی از وضعیت نمایشگاه بین المللی یزد تهیه و ارائه نموده است، و هدف از انجام مصاحبه در این شرایط با مدیرعامل نمایشگاه، در محلی خارج از نمایشگاه چه بوده است!؟ و آیا گزارش و مصاحبه ایسنا، یک رپرتاژ آگهی می باشد؟
تبصره اول: علت تاخير در بهره‌برداری از نمایشگاه بین‌المللی یزد چيست؟
مدیر عامل شركت نمایشگاه‌های تجاري بین‌المللی استان یزد با اشاره به اين كه قرار بود اولین فاز اين نمایشگاه‌ بین‌المللی در اردیبهشت ماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گيرد، اعلام كرد: نبود آب در انشعاب خريداري شده‌ي نمايشگاه، مهمترين دليل اين تاخير بوده است.
به گزارش (ايسنا) – منطقه يزد، صنعت نمایشگاه‌ها در استان یزد چند سالي است كه از رونق رو به رشدي در استان برخوردار بوده و همين باعث افزایش استقبال یزدي‌ها از این صنعت شده است اما ضعف برخي استانداردهای ساختمانی در فضای فعلي نمایشگاه‌هاي يزد كه استيجاري مي‌باشد، یکی از مشکلاتی است که جلوی رشد این صنعت در استان یزد را گرفته است.
نداشتن فضای نمایشگاهی به عنوان مشکل صنعت نمایشگاه در استان یزد از سال‌هاي دور وجود داشته لذا مسئولان استان، ایجاد سایت جدیدی در جاده کنارگذر يزد را با امکانات و تمهیدات مورد نیاز براي برپايي نمايشگاه‌هاي استان طراحی کرده‌اند ولي پس از گذشت چندين سال، هنوز اين مجموعه تا بهره‌برداری فاصله دارد.
برای اين مجموعه زمینی به متراژ 56 هکتار در نظر گرفته شده که 50 درصد آن به ساختمان از جمله 10 سالن در ابعاد و فازهای مختلف اختصاص خواهد یافت و ساخت آن هزینه‌ای بالغ بر 50 میلیارد تومان نیاز دارد.
"مصطفی بوستانی" مدیر عامل شركت نمایشگاه‌های تجاري بین‌المللی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، گفت: فاز اول مکان جدید نمایشگاه، سالني به متراژ 8 هزار مترمربع با عرض 52 متر و بدون ستون خواهد بود كه هم اكنون در حال پوشش سقف آن هستیم و در جوانب اين سالن نیز محل ارائه خدمات از جمله نمازخانه، فضاها اداري و غيره دیده شده است.
وي با بیان این که این اولین سالن بدون ستون در استان یزد است، مشکل اصلی در پیشرفت این فاز را قطعی آب مجموعه دانست و تصريح كرد: به نحوی که با خرید انشعاب از شرکت آب و فاضلاب برای تامین این نیاز برآمده‌ایم اما در طول روز، امکان بهره‌برداری از این آب را نداریم چرا که آبی از انشعاب ما خارج نمی‌شود.
بوستاني گفت: پایین بودن فشار آب این مشکل را رقم زده است و مکاتبات زیادی نیز برای حل این مشکل داشته‌ایم که تاکنون نتیجه نداده است البته در حال حاضر برای ساخت و ساز از آب انتقالي توسط تانکر بهره مي‌گيريم اما کمبود آب، برخی از کارگاه‌های نمایشگاه را تعطیل کرده است.
این مسئول گفت: شرکت آب و فاضلاب هزینه سنگینی را بابت انشعاب از ما دریافت کرده و باید از حوضچه و پمپی برای تامین فشار آب مورد نیاز استفاده می‌کرده که این کار انجام نشده است، در حالی که بر اساس قرارداد این شرکت موظف است آب را با فشار مناسب در طبقه اول مجموعه در اختیار نمايشگاه قرار دهد اما در حال حاضر شیرهای آب روی زمین مجموعه نیز در طول روز اصلاً آب ندارند.
وی پیشرفت کارهای عمرانی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: فاز یک نمایشگاه در مجموع 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، البته نیاز به اجرای جاده‌های دسترسی نیز وجود دارد که اداره راه و شهرسازی اعلام کرده است که بودجه ندارد ولی امیدواریم در بودجه سال‌جاری اعتباری برای این منظور دیده شده باشد چرا که زیرسازی‎های اولیه انجام شده  اما برای ایجاد دسترسی منطقه صفاییه به نمایشگاه نیازمند ایجاد دسترسی‌های مناسب‌تری هستیم.
بوستانی با اشاره به این که طرح اولیه سایت نمایشگاه یزد بازنگری شده است، گفت: تعداد سالن‌های طرح از 9 سالن به 16 سالن افزایش یافته و مجموعه‌های خدماتی نیز به این طرح اضافه شده است.
وی ادامه داد: بخشی از فضای نمایشگاه به نمایشگاه‌های دائمی‌ و بخشی به نمایشگاه‌های موقت اختصاص می‌یابد و مجموعه‌های وابسته از جمله کنترل کیفیت، آزمایشگاه و سالن‌های مخصوص برگزاری همایش‌ها و کنفرانس نیز در این طرح دیده شده است و حتی به اتاق بورس نیز تجهیز خواهد شد.
مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی یزد گفت: ما تصمیم داشتیم که اولین فاز را در اردیبهشت ماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار دهیم اما با مشکل قطعی آب مواجه شدیم و علت تاخیر در بهره‌برداری نيز همین مشکل است  که در صورت رفع آن اميدواريم هر چه زودتر شاهد بهره‎برداری از اين فاز باشيم.
بوستانی مزیت نمایشگاه‌ها را جلوگیری از حبس سرمایه تولید‌کنندگان عنوان کرد و افزود: در نمایشگاه، کالا ابتدا فروخته و سپس تولید می‌شود که این کار به نفع تولیدکننده است و خریدار نیز می‌تواند کالای مورد نظر خود را طبق سلیقه خود سفارش دهد.
بوستانی عنوان کرد: براساس تحقیقات، در اثر برگزاری یک نمایشگاه، خرید کالا 625 دلار هزینه و نیاز به 1.3مرتبه پیگری تلفنی دارد و این در حالی است که خرید همان کالا در شرایط غیر نمایشگاهی هزار و 117 دلار هزینه و نیازمند 3.7 بار پیگیری تلفنی دارد.
وی دیگر مزیت نمایشگاه را علاوه بر رونق بخش صنعتی، اشتغال‌زایی دانست و افزود: برای برگزاری یک نمایشگاه به صورت مستقیم 60 نفر و به طور غیر مستقیم 400 نفر مشغول به کار می‌شوند که با این اتفاق می‌توان از بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز جلوگیری کرد.
وی داشتن وبگاه جامع با پوشش گسترده بین‌المللی را یکی دیگر از مزیت‌های این نمایشگاه خواند و بیان کرد: پایگاه اینترنتی نمایشگاه یزد با توجه به قابلیت‌های که درآن وجود دارد، درگاهی برای اعلام نظر مراجعه‌کنندگان از سراسر دنیا است و کمتر نمایشگاهی چنین سایت مجهزی را داراست.
مدیر عامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان با تاکید بر این که صنعت نمایشگاهی استان یزد اكنون روی ریل افتاده است، گفت: ممکن است دوباره سنگ‌اندازی‌هایی ایجاد شود که امیدواریم با همراهی دوباره سهامداران و مسئولان استان، جلوی آنها ایستادگی شود و با بهره برداری هر چه سریعتر از سایت اصلی بتوانیم روز به روز بر رونق این صنعت در استان یزد بیفزاییم.
وي يادآور شد: البته در حال حاضر نیز اگر چه فضای نمایشگاهی ملكي در اختیار نداریم، اما از نظر استانداردهای نمایشگاهی جزء پنج استان برتر کشور هستیم و نمایشگاه به صورت منظم بر اساس جدول زمان‌بندی در حال برگزاری است و با استقبال خوب مردم نيز مواجه است.
البته "علي اسلامي" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نيز با اظهار بی‌اطلاعی از اين مشكل به ايسنا – منطقه يزد، گفت: انشعاب نمایشگاه تامین شده و قطعی آب بعید است، البته امکان دارد که فشار آب کم باشد، بنابراین مسئولان مربوطه با طرح مشکل خود به شرکت، در صدد رفع آن اقدام کنند.
وي تاکید کرد: با اين حال، به دلیل شیب طبقاتی که در این نقطه وجود دارد، زمینی در کنار کمربندی یزد به تفت خریداری شده است که مخزنی در آنجا ساخته خواهد شد تا فشار آب مطلوب را برای مشترکان فراهم کند.
تبصره دوم: مدیرعامل نمایشگاه بین المللی یزد بابت تهیه این رپرتاژ گهی، هزینه ای نیز به خبرگزاری ایسنا پرداخت نموده است؟
تبصره سوم: خبرنگار مصاحبه کننده با مدیرعامل، بازدیدی نیز از محل پروژه داشته و پیشرفت فیزیکی شصت درصد را با چشم خود دیده است؟
تبصره چهارم: چرا ایسنا با اعضای هیئت مدیره و سهامداران و معاونان عمرانی و برنامه ریزی استانداری یزد در این رابطه به گفتگو ننشسته و گزارش یک جانبه تهیه کرده است؟
تبصره پنجم: انگار در قسمتی از مصاحبه که درج نشده، مدیر عامل نمایشگاه بین المللی از خبرنگار ایسنا می پرسد:« شهر خشه!؟» و خبرنگار ایسنا نیز پاسخ می دهد:« بله! خیلی خشه!» و البته این سوالیست که چندین سال پیش و در بدو بدست گرفتن مدیرعاملی نمایشگاه بین المللی، چند نفر از افراد متخصص و دلسوز از او پرسیده بودند!
تبصره ششم: سوالی مهم از خبرگزاری ها و مدیران و مسئولان شهر و استان، در شرایطی که همه از کمبود آب در یزد می گویند، و بسیاری تاکید می کنند تا در ساخت و سازها از آب شرب «گران» شهری استفاده نشود، چرا باید ساخت و ساز گسترده در نمایشگاه بین المللی با آب شرب شهری انجام شود؟ و مهتر اینکه آیا هیچ نظارتی بر چگونگی مصرف آب در ساخت و سازهای عمرانی شهر صورت می گیرد؟ سازندگانی که برای ساختمان سازی، آجر و سیمان و آهن و گچ و ماسه و دیگر مصالح لازم را خریداری می کنند، چرا تانکر آب غیر شرب خریداری نمی کنند؟
تبصره هفتم:

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا