ثبت نام یارانه نقدی در گام دوم هدفمندی یارانه ها که از 20 فروردین ماه آغاز شده بود امروز 31 فروردین ماه پایان یافت و کارنامه آن بسته شد.

با تدابیر صحیح اتخاذ شده از سوی دولت و ستاد هدفمندی یارانه ها، طی 12 روز گذشته مردم با آرامش و آسودگی خاطر به سایت رفاهی مراجعه و برای دریافت یارانه ثبت نام کردند.

اینکه افراد بر اساس آخرین رقم کد ملی در روز های مشخص موفق شدند ثبت نام کنند شرایط خوب و رضایت بخشی را برای مردم فراهم کرد؛ به طوریکه آنها  با کمترین مشکل ثبت نام کردند.

البته تلاش دست اندرکاران اجرای این طرح و ستاد هدفمندی یارانه های استان و همکاری دستگاههای اجرایی در اجرای این طرح، موفقیت بیشتری را به همراه داشت.

گرچه برخی مردم در مراحل ثبت نام ابهامات و سئوالاتی داشتند؛ اما دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه ها به صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی مراجعان و سئوالات و ابهامات مردم بود و روزانه بیش از دو هزار تماس تلفنی و حضوری را پاسخگو بود.

با توجه به اینکه برخی افراد ممکن است در مراحل ثبت نام دچار اشتباهاتی شده باشند سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرده که زمانی به منظور رفع اشتباهات اختصا خواهد یافت و در حال تصمیم‌گیری است و هنوز تصمیم جدی برای اختصاص مهلتی برای ویرایش اطلاعات گرفته نشده است.

کارشناسان و صاحب نظران با تائید اجرای خوب و موفق طرح ثبت نام یارانه ها معتقدند: اجرای موفق این طرح می تواند راهکاری و الگویی برای اجرای سایر طرح های دولت باشد.

در اجرای این طرح که از سویی با  اطلاع رسانی و از سوی دیگر با تشویق مردم به انصراف همراه بود بسیاری از مردم و مسئولان با اقدام خیرخواهانه خود، داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف داده و  از آن صرف نظر کردند.

برخی از ثبت نام کنندگان نیز انصراف خود را از دریافت یارانه به شرایط بهتری موکول کردند این گونه افراد معتقدند باید فرصتی فراهم شود تا در آینده افرادی که انصراف داده اند در صورت نیاز بتوانند ثبت نام کنند و افرادی هم که ثبت نام کرده اند در صورت عدم نیاز بتوانند انصراف دهند.

این افراد معتقدند: باید منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها در تولید، اشتغال، سلامت و غیره هزینه شود تا رونق اقتصادی شتاب گبرد.

مردم در  طرح ثبت نام گام دوم هدفمندی یارانه ها نشان دادند که همراه دولت هستند و نهایت همکاری در اجرای این مرحله خواهند داشت البته دولت نیز به مردم اطمینان و قول داده است که مرحله دوم هدفمندی ها را با شیب ملایم اجرا کند تا فشاری بر مردم وارد نشود.

برخی صاحب نظران معتقدند: اطمینانی که دولت در اجرای طرح ایجاد کرده باید حفظ شود تا دولت بتواند مراحل بعدی گام دوم هدفمندی یارانه ها را با موفقیت اجرایی کند.

با توجه به اینکه رئیس جمهوری اعلام کرده که گام دوم هدفمندی یارانه ها به زودی اجرا می شود قطعا همراهی و همکاری مردم و مسئولان به خصوص دستگاههای نظارتی می تواند در اجرای موفق تر این مرحله موثر باشد.

برخی معتقدند اجرای صحیح مرحله دوم هدفمندی، گام اساسی به سوی تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا