اگر می خواهید با فراغ بال و آرامش به کار بپردازید ,استرس و فشارهای روانی محیط کار را به حداقل برسانید و به بهترین نحوه از عهده وظایف روزمره تان برآئید به توصیه های زیر عمل کنید:
1-به تواناییهای جسمی و روانی خود توجه کنید وبیش از توان خود کار نکنید . به کامیون بیش از ظرفیت بار نزنید!
2- آنچه را فکر مي کنید درست است انجام دهید نگران این نباشید که دیگران چه فکرمی کنند درست است که شما برای رشد وتعالی خود به نظرات دیگران نیازمندید اما این نظریات را صرفا به عنوان اطلاعات تلقی کنید نه قضاوت.
3-مقررات سخت و انعطا ف ناپذیر وضع نکنید . این گونه مقررات اگر در اجرا با مشکل روبرو شوند برای انسان ایجاد فشار,احساس گناه و تقصیر به وجود می آورند. فرضا اگر شما تصمیم بگیرید روزی 15 کیلو متر بدوید و در اجرای آن دچار مشکل شوید ممکن است به جای اینکه پس از 10 کیلومتر دوندگی احساس عدم موفقیت را تحمل کنید ,ترجیح دهید کلا دوندگی را رها کنید .بهتر است برای اصول ارزش قائل باشید . مثلا در مورد دوندگی اهمیت ورزش را مورد توجه قرار دهید و برای 15 کیلومتر دوندگی تمرین کنید اگر امروز موفق نشدید فردا می توانید ....
4- به مدیریت زمان توجه داشته باشید,این امر با بند 3 رابطه نزدیکی دارد ...
اساس هر برنامه ای هدف گذاری است ,بنابر این در مورد مدیریت زمان بهتر است در آغاز هر روز لحظاتی را به تفکر نشسته و بیاندیشید که امروز چه کارهای مهمی باید انجام شود وروز را برنامه ریزی کنید. نگران نباشید که چرا به همه کارها نمیرسید,سعی کنید در اجرای کارهای مهم پیشرفت کنید .
5-قبل از اینکه به پل برسید از رودخانه عبور نکنید, همانطور که همیشه قدما گفته اند جهت نگران شدن برای هر کاری زمان و محل خاصی وجود دارد.اگر قرار است هفته آینده برنامه سخنرانی داشته باشید,در یک وقت مناسب که برای شما امکانپذیر است لحظاتی تفکر کرده برنامه ای تهیه کنید و سپس در مورد آن دیگر نیاندیشید تا زمان اجرای آن نزدیک شود .
6 به نفس عمل توجه کنید تا به نتیجه آن . یکی از نکات ظریف این است که به اهداف بعنوان وسیله بنگرید نه پایان .کلید اصلی رهبری در اینست که بدانید به کدام سو میروید سپس دیگران را به دنبال خود ترغیب کنید .غالبا ما اهداف را بعنوان چماق بر سر خود فرود می آوریم(آگر در نیل به آنها شکست بخوریم).در حالیکه وقتی به هدف میرسیم احساس نا امیدی می کنیم. اسکار وایلد می گوید:انسانها از دو غم بزرگ رنج میبرند,اول اینکه به آنچه آرزو دارند نمی رسند و غم دوم رسیدن به آرزوست. اگر اهداف پایان کار پنداشته شوند فشار روانی را افزایش میدهند و باعث نا امیدی میشوند.
7-به مشکلات, درگیریها و تغییرات بعنوان مسائل عادی زندگی ,موقعیتها و حریف قابل شکست بنگرید نه بعنوان تهدید.احساسات با بیان ,ارتباط نزدیک دارند . چگونگی تعریف مسئله بستگی به احساسات ما در مورد آن دارد .
8- راندمان کاری مبین ارزش انسانی افراد نیست. اگر شما امروز در کار خود موفق باشید ,آیا شما مدیر موفقی هستید؟ چند روز متوالی شما باید موفق باشید تا بتوانید یک مدیر خوب تلقی شوید ؟اگر شما روز بدی را سپری کنید آیا شما یک مدیر ضعیف هستید ؟آیا اساسا پس از یک روز خوب یا بد شما انسان دیگری هستید؟درست است که موفقیت بهتر است اما ارزش انسانی ارتباطی با کارایی موضعی ندارد. اصولا چگونه میتوان ارزش انسان را اندازه گیری کرد ؟کارایی را چطور ؟ آیا انتظارات شما معقول است ؟اگر شما یک مدیر خوب ولی یک پدر(مادر)ضعیف باشید یک انسان ارزشمند هستید؟ برعکس آن چطور ؟ دقت کنید همه انسانها نقاط قوت و نقاط ضعف دارند , اما آیا کسی می تواند ( یا حق آنرا دارد) که این امتیازات مثبت و منفی را تعیین و جمع کند تا ارزش یک شخص را معین کند؟
9- احساس مسئولیت با احساس نگرانی متفاوت است . این مربوط به ذات شخص افراد است . شما سعی می کنید یک نمره مناسب برای ارزیابی شخصی قائل شوید ولی او ناراحت می شود. از یکسو شما بدلیل ناراحت کردن او مسئول هستید و باید با عواقب آن بسازید , ولی نباید خود را سرزنش کنید , نباید احساس گناه کنید,انسانها خود عکس العمل خود را انتخاب میکنند.او میتوانست از ارزیابی عادلانه شما پند بگیرد و برای رشد و اصلاح خود از آن بهره جوید.
10- گوش کنید !فشار روانی بیشتر از درو ن انسان است و غالبا به دلیل گوش نکردن است. هنر گوش کردن را تقویت نمایید!
11-در زندگی تعادل برقرار کنید. تصمیم بگیرید چه میخواهید.یک تمرین مفید این است که مراسم تشییع خود را در نظر آورید!دلتان میخواهد مردم در مورد شما چه بگویند ؟خانواده ,همکارانتان در مورد شما چه بگویند؟شما فکر میکنید آنها چه میگویند ؟اکنون چه کار باید بکنید که فاصله آنچه را که آنها می گویند وآنچه که شما می خواهید بگویند به حد اقل برسانید؟
12- بدون اینکه احساس گناه یا کم کاری کنید قدری استراحت کنید . یکی از نتایج مثبت مدیریت زمان و ایجاد تعادل در زندگی این است که شما تصمیم بگیرید چقدر از انرژی خود را به بخشهای مختلف زندگی اختصاص دهید. اوقات استراحت باید بخشی از زندگی شما باشد نه بعنوان زمان تلف شده ای که از کار عقب افتاده اید. برای یک مدیربندرت زمان کافی برای انجام همه کارها وجود دارد .شما باید احساس کافی بودن را در خود تقویت کنید.
13-در مورد روش زندگی خود دقت کنید ,رژیم غذایی,ورزش, استراحت وتفریح وغیره . از کامیون بیش از حد بار نکشید آن را نگهداری کنید .
14-از پیامهای قصار بهره برید . رمز استفاده از آن در این است که به یک یا دو گفته کفایت نکنید.به پیامهایی که به خود تزریق میکنید دقت کنید .آیا منطقی و معقولند؟چرا به پیامهای منفی یا پیام هایی که دیگران را گناهکار تلقی میکند توجه خاص داشته باشید؟اگر احساس تنش می کنید دقت کنید که چه پیامی به خود تزریق کرده اید ,سعی کنید آنرا با یک پیام سازنده تر عوض کنید
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 13,ژانویه,2025