سايت فيفا در گزارشي به مناسبت سالروز نخستين قهرماني تيم ملي فوتبال زير 20 سال پرتغال در جام‌جهاني به ستايش از کارلوس کي‌روش، سرمربي اين تيم پرداخت و او را پدر نسل طلايي فوتبال پرتغال دانست.
کمتر کسي در پرتغال روز سوم مارس 1989 را با وجود يک ربع قرن سپري شدن از آن زمان فراموش مي‌کند. درست در همان تاريخ پرتغال موفق شد براي نخستين بار در جام جهاني زير 20 سال که در رياض پايتخت عربستان برگزار شد، جام قهرماني را بالاي سر ببرد. در آن هنگام هدايت پرتغال را کارلوس کي‌روش، سرمربي کنوني تيم ملي فوتبال ايران بر عهده داشت. مربي‌اي که پايه‌گذار نسل طلايي فوتبال پرتغال بود.

به نقل از ايسنا، سايت بين‌المللي فدراسيون فوتبال (فيفا) به مناسبت نخستين قهرماني پرتغال در جام جهاني زير 20 سال در گزارشي از نقش پررنگ کارلوس کي‌روش سرمربي تيم ملي ايران نوشت و او را پدر نسل طلايي فوتبال پرتغال نام نهاد.

فيفا نوشت زماني که تيم زير 20 سال پرتغال در سال 1989 وارد خاک عربستان شد، کمتر کسي شانسي براي اين تيم قائل بود و همچون ديگر تيم‌ها توجه رسانه‌ها معطوف به تيم کارلوس کي‌روش نبود اما آن‌ها بازگشتي حماسي‌ داشتند و در نهايت توانستند با پشت سر گذاشتن تيم‌هاي بزرگي چون نيجريه و برزيل، جام قهرماني را بالاي سر ببرند. اين تيم عملکرد خوبي داشت و در 6 ديدار تنها 3 بار دروازه‌اش باز شد.

در ادامه گزارش فيفا آمده است: تصادفي نيست که کارلوس کي‌روش را پدر نسل طلايي فوتبال پرتغال بدانيم. او کسي بود که ستاره‌هاي بزرگي را به فوتبال جهان معرفي کرد. ستاره‌هايي همچون ژائو، فريرا، پينتو، پائولو سوسا، روي کاستا و لوئيس فيگو که سال‌هاي سال در فوتبال اروپا درخشيدند. کي‌روش الان هدايت تيم ملي فوتبال ايران را بر عهده دارد. او دو بار پياپي موفق شد پرتغال را قهرمان جام جهاني زير 20 سال کند.

کي‌روش در گفت‌وگويي که با سايت فيفا داشت، در اين باره گفت: دوران طلايي از هر نظر براي ما بود. ما کار سازنده‌اي را در پيش گرفتيم که در نهايت ثمر داد و ستارگان نامي‌اي را تقديم فوتبال جهان کرديم. در آن هنگام فدراسيون فوتبال پرتغال برنامه جامعي را براي رشد فوتبال طرح‌ريزي کرد که خوشبختانه در نهايت پاسخ داد و به نتيجه رسيديم. زماني که ما در رياض جام قهرماني را بالاي سر برديم، بازيکناني در تيم حضور داشتند که هنوز ستاره نشده بودند اما نام آن‌ها براي هميشه بر تارک فوتبال جهان درخشيد.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا