دکتر احمد مختاری پزشک مشاور ترک دخانیات مرکز ترک دخانیات شهرستان یزد طی یادداشتی به وب دا یزد به عوارض سیگار و تاثیر آن بر روی ناباروری مردان پرداخت.

تحقیقات نشان می‌دهد که کشیدن سیگار توان باروری مردان را کاهش می‌دهد. متخصصان می‌گویند مردانی که در سن باروری قرار دارند و می‌خواهند صاحب فرزند شوند باید از استعمال سیگار خودداری کنند زیرا سیگار کشیدن آسیب جدی به اسپرم‌ها می‌زند و باعث افت توانایی اتصال اسپرم و تخمک شده و به همین جهت میزان باروری را کاهش می‌دهد.

در سال‌های اخیر ناباروری به ‌صورت یکی از بزرگ‌ترین و شایع‌ترین مشکلات زوجین درآمده است و در این میان میزان باروری مردان طی دهه اخیر همواره رو به کاهش بوده است.

ناباروری به‌صورت ناتوانی یک زوج برای باردار شدن پس از یک‌سال تلاش برای بچه‌دار شدن تعریف می‌شود.

در کل جامعه حدود 51 درصد زوجین از ناباروری شاکی هستند که از این میان سهم مردان در ناباروری حدود 53 درصد است. 40 درصد دلایل ناباروری به زنان برمی‌گردد و بقیه علت‌ها به هر دوی زن‌ و مرد مربوط می‌شود.

ناباروری در مردان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مانند مشکلات مربوط به تولید اسپرم، انتقال اسپرم و ... مشکلات مربوط به تولید اسپرم منجر به کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شوند که این کاهش تعداد اسپرم‌ها یکی از دلایل عمده ناباروری مردان در جامعه امروزی است و عوامل متعددی مانند تغییرات هورمونی، داروها، مواد مخدر، الکل، کافئین زیاد، سیگار و آسیب‌های وارد به بیضه‌ها باعث ایجاد این حالت می‌شوند.

ترک سیگار: سیگار علاوه بر تمام مضراتی که دارد، مقدار اسپرم را نیزکاهش میدهد.گاهی مقدار اسپرم افراد سیگاری حدود 22 درصد کمتر از سایرین است.

سیگار با كاهش حجم مایع منی و شمارش اسپرم و افزایش اشكال غیرطبیعی اسپرم و كاهش حركات (به عبارتی از طریق تاثیر گذاری بر روی همه پارامترها) در روند كاهش باروری  تاثیرگذار است.

سیگار باعث افزایش سلولهای التهابی در مایع منی و حتی تاثیر در DNA و ژنوم اسپرم می‌شود. بنابراین نه تنها سیگار نخستین علت سرطان مثانه و عاملی برای بروز بیماریهای قلب و عروق است بلكه مشخصا در كاهش باروری مردان و زنان نیز موثر است.

اطرافیان افراد سیگاری نیز از مضرات سیگار بی بهره نخواهند بود و آثار سوء سیگار بر باروری همسر افراد سیگاری قابل توجه است. این در حالیست كه بیش از دو سوم افراد سیگاری از عوارض سیگار بر كاهش قدرت باروری خود هیچ اطلاعی ندارند.

تاثیر سیگار وابسته به دوز و طول مدت مصرف آن است . سیگار در میزان نشاط و شادابی فرزندان متولد شده نیز بی تاثیر نیست.

سیگار با تاثیر بر روی شریان و ورید بافت اندام تناسلی باعث اختلال عملكرد جنسی در مردان می شود و به عملكرد جنسی آنان آسیب می‌رساند.

دود سیگار بر روی عروق آلت تناسلی نظیر عروق سایر ارگانهای بدن (قلب و مغز) اثر گذاشته و با رسوب مواد سمی دود سیگار كارایی عضو در اثر كاهش جریان خون مختل می شود و بدین ترتیب فعالیت این ارگان‌ تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مصرف سیگار باعث ناتوانی جنسی در مردان می‌شود و انزال زودرس از حالات رخ داده شده در مردان است.

كاهش قدرت باروری و عوارض حین بارداری هم از دیگر آثار سوء به اثبات رسیده در عالم پزشكی است پس بیاییم دوباره و بیشتر بیندیشیم و با ترك استعمال دخانیات خطرات استفاده از این محصولات را كاهش دهیم .

دود سیگار، بدن را به صورت مداوم در معرض تشعشعات پلونیوم 201 قرار می دهد و این ماده رادیواکتیو هم موجب ایجاد اشکال غیر طبیعی اسپرم در مردان و ناباروری در آنان می شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا