معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با بیان اینکه دولت و مجلس مصمم به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها می باشند گفت: دولت در اجرای این مرحله به مشکلات اقتصادی مردم توجه دارد و اجرای این مرحله به نفع مردم، تولید و رونق اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد " محمد علی طالبی " در گفت و گوی زنده رادیویی، شیب قیمت ها در این مرحله را ملایم و با کمترین تبعات اقتصادی بیان کرد و افزود: بر اساس قانون بودجه 93 از ابتدای سال آینده در قیمت حامل‌های انرژی تجدید نظر می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی مردم، تصمیم دولت این است که افزایش قیمت حامل‌ها ملایم باشد و بر مردم فشار وارد نشود.

وی ضرورت آسیب شناسی اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها را  مورد تاکید قرار داد و کاهش نرخ تورم را سیاست دولت در سال آینده برشمرد و گفت: نگاه دولت در مرحله دوم هدفمندی، واقعی کردن قیمت ها، حمایت از تولبد و اشتغال ، حمایت از دهک های نیازمند و کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم است و اگر طرح خوب اجرای شود و مردم همکاری کنند  کمترین مشکل را خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: در اجرای مرحله دوم دولت نگاه ویژه ای به بخش سلامت ، بیمه های اجتماعی به خصوص بیمه بیکاری شده است و اعتبار خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دولت آماده اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها است گفت: مردم هیچ گونه نگرانی بابت افزایش قیمت ها نداشته باشند چرا که دولت تدابیر لازم برای کنترل بازار و قیمت ها خواهد داشت.

وی آینده کشور را با توجه به رفع برخی تحریم های خوب توصیف کرد و گفت: در اجرای مرحله دوم هدفمندی ممکن است شاهد افزایش قیمت برخی اقلام باشیم اما با رونق اقتصادی که صورت خواهد گرفت برخی اقلام با کاهش قیمت روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقی کردن مصرف حامل های انرزی در کشور هدف مرحله اول هدفمندی یارانه ها بود و به آن دست نیافتیم گفت: ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در دنیا است و لازم است در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

وی توزیع عادلانه منابع دولتی بین اقشار مختلف و کم کردن فاصله طبقاتی و حمایت از تولید را از دیگر اهداف اجرای این طرح برشمرد که لازم است بازنگری شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی بر استفاده از ظرفیت های طرح هدفمندی یارانه ها برای افزایش تولید، کمک به رشد اقتصاد کشور، افزایش بهره ری و ارتقای شاخص های عدلت اجتماعی تاکید کرد و خواستار توجه به این مباحث در اجرای طرح شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد گفت: در اجرای آن باید سطح توازانی بین درآمد و هزینه دولت وجود داشته باشد و نباید هزینه نسبت به درآمد ها افزایش یابد.

طالبی گفت: در اجرای مرحله اول طرح به جای اصلاح قیمت حامل های انرژی، به یک طرح برای پرداخت به خانوارهای که جنبه جلب حمایت اجتماعی دولت دارد تبدیل شد در حالیکه هدف این بود که  یارانه نقدی از محل اجرای طرح تامین شود و از منابع دیگر هزینه نشود.

وی با بیان اینکه اجرای مرحله اول به کاهش مصرف حامل های انرژی کمک نکرد و سال به سال مصرف آن افزایش یافت گفت: بخشی از درآمد های حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها باید به بخش تولید اختصاص یابد تا رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا