روز گذشته با حضور دكتر بانك  معاون اجرایی رئیس جمهور، علي افخمي مشاور صنعتي استاندار و امراللهي عضو كميته صنعت و معدن ستاد انتخابات دكتر روحاني در معدن چادرملو و كارخانه فولاد يزد، هيئت مديره انجمن هاي سنگ آهن و سنگ ساختماني استان هم به ديدار آنها رفتند

روز گذشته با حضور دكتر بانك  معاون اجرایی رئیس جمهور، علي افخمي مشاور صنعتي استاندار و امراللهي عضو كميته صنعت و معدن ستاد انتخابات دكتر روحاني در معدن چادرملو و كارخانه فولاد يزد، هيئت مديره انجمن هاي سنگ آهن و سنگ ساختماني استان هم به ديدار آنها رفتند

در اين ديدار كه در دو نوبت صبح در معدن چادرملو و بعد از ظهر در كارخانه فولاد يزد برگزار شد هيئت مديره انجمن هاي سنگ آهن و سنگ هاي ساختماني به نمايندگي از معدنكاران استان به بيان مشكلات خود پرداختند و افزايش حقوق دولتي و اعلام آن در آخر سال را باعث فشار بيش از حد به معدنكاران دانسته و اعلام كردند اعمال افزایش حقوق دولتی جدید برای سال جاری اندک معادن فعال نیز به تعطیلی خواهند رسید

در متن نامه اين فعالان اقتصادي آمده است : با تعطیلی معادن استان 9260 نفر شاغل مستقیم در معدن و 3500 کامیون حمل کننده مواد  معدنی به واحدهای صنعتی و 1800 نفر شاغل واحدهای سنگبری برای امرار معاش چه باید بکنند؟

لازم به ذکر است در این فرآیند قریب به 60000 نفر مستقیم و غیر مستقیم در استان یزد بیکار شده و سرمایه گذاران این بخش به بخش کسب درآمدهای کاذب روی خواهند آورد.

دكتر بانك هم در اين ديدار قول بررسي و پيگيري مطالبات معدن كاران را داد و گفت به محض ورود به تهران پيگير اين موضوع ميشود

 متن نامه انجمن هاي معدني يزد بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَسئَلونَکَ عَنِ الاَنفال قُلِ الاَنفالُ لِلّهِ وَالرَّسول

معدن بعنوان انفال عمومی، پایه و زیربنای توسعه صنعت کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد.

علی رغم زیر بنایی بودن بخش معدن در تولید کشور و با توجه به محدودیت ذخایر قابل استحصال، سیاست های حمایتی، در بخش معدن به مراتب ضعیف تر از بخش صنعت اعمال گردیده است و علاوه بر آن پویایی و رونقی که امید می رفت، با اعمال سیاست های غیر کارشناسانه رو به زوال نهاده است.

مدتها پس از ادغام وزارت معادن و فلزات در وزارتخانه های متعدد مسائل بخش معدن با بی مهری روبرو و در حاشیه دیدگاه دولت مردان قرارگرفته بود.در حالیکه در سالیانی که تحریم های خارجی بر اقتصاد کشور حاکم بود تنها صادرات مواد معدنی توانست اقتصاد کشور را پا برجا نگه دارد.

از مدتی قبل، عده ای از دست اندرکاران، فعالیت هایی را برای جلب توجه دولت به بخش معدن انجام دادند  که ای کاش اتفاق نمی افتاد چرا که به جای جلب توجه دولت به حمایت از بخش معدن باعث شد دولت، خواهان درآمدزایی بیشتری از معادن گردد، به گونه ای که اثر بارز و مشخص آن حذف قانون 7 الی 10 درصدی قیمت فروش مواد معدنی به عنوان حقوق دولتی در زمان گذشته و در نظر گرفتن قیمت حقوق دولتی جدید براساس نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت گردیده است.

درسال گذشته سنگ آهن با افزایش حقوق دولتی 10 برابر روبرو بود و در سال جاری سنگ های ساختمانی نیز با افزایش حقوق دولتی 10 برابر مواجه گردیدند با توجه به مباحث فنی و پارامترهای شاخص در هزینه ها و قیمت تمام شده مواد معدنی چهار پارامتر اصلی و کلیدی در تعیین قیمت تمام شده و فروش محصولات به شرح زیر تعیین کننده می باشند.

الف- عیار یا ضریب کوپدهی (عیار کانسنگ در معادن فلزی، ضریب کوپدهی در معادن سنگ ساختمانی).

ب- نسبت باطله برداری به ماده معدنی در معادن.

ج- درصد ریکاوری یا بازیافت سنگ در سیستم خردایش و کانه آرایی و ضریب پلاک دهی در سنگبری.

د- قیمت جهانی محصولات و رقابت در بازار جهانی.

ه- حقوق دولتی معادن.

با توجه به اینکه پارامتر قیمت جهانی محصولات در بازار جهانی مشخص می گردد و از کنترل معدنکار خارج می باشد تنها موارد الف ، ب و ج در قیمت های تمام شده و حیات معدن به عنوان پارامتر داخلی قابل کنترل و حائز اهیمت و بررسی می باشند.

لذا در ادامه هزینه های تولید، نسبت به میانگین قیمت فروش برای معادن مختلف به شرح زیر بیان می گردد.

1-سنگ های ساختمانی استان .

با توجه به آمار و اطلاعات معدنکاران استان و میانگین پارامترهای شاخص به شرح ذیل حیات و عدم حیات معادن قابل بررسی می باشد.

25 درصد هزینه های بالاسری+ هزینه های جاری تولید = هزینه تولید هر تن کوهبری سنگ ساختمانی

55.000 ریال + 220.000 ریال = 275.000 ریال

630.000 ریال متوسط قیمت فروش هر تن مرمریت و تراورتن در استان یزد

میانگین درصد کوپدهی معادن سنگ استان ÷ هزینه تولید هر تن کوهبری = هزینه تولید یک تن سنگ مرمریت و تراورتن قابل فروش

33%  ÷ 275.000 ریال  = 830.000 ریال

با توجه به محاسبات فوق در حال حاضر اکثریت معادن استان زیان ده بوده و نقطه سر به سری با پارامتر کوپدهی 44 درصد به بالا میسر    می باشد.  (44% = 630.000 ریال ÷ 275.000 ریال)

که ضریب کوپدهی 44 درصد به بالا برای تعداد انگشت شماری از معادن تحقق می یابد از طرفی با توجه به آزاد شدن واردات سنگ و نیز رقیبی همچون کارخانه های کاشی و سرامیک. جایگاهی برای افزایش قیمت فروش وجود نداشته و تنها پارامتر ضریب کوپدهی عامل تعیین کننده حیات یا عدم حیات جامعه معدنی سنگ ساختمانی استان می باشد.

از این رو دولت با ابلاغ دستورالعمل افزایش حقوق دولتی، هزینه ای مازاد و کارشناسی نشده به هزینه های مشروحه اضافه می نماید( هر تن متوسط 80.000 ریال) که طبق این امر ادامه حیات معادنی میسر خواهد بود که ضریب کوپدهی بالاتر از 49 درصد داشته باشند که در استان این چنین معادنی اندک شمارند.

بنابراین جامعه معدنکاران سنگ ساختمانی اعلام می دارد که با توجه به اینکه تولید خود را در سال جاری با زیان و یا سر به سری به فروش رسانیده اند و بخشنامه ی جدید در پایان سال اعلام گردیده قادر به پرداخت این مبلغ تحت هیچ شرایطی نمی باشند و افزایش حقوق دولتی در سالهای آتی را با نظر کارشناسانه ای که تمام موارد فوق در نظر گرفته شود قابل قبول خواهند دانست.

2- سنگ آهن

1-2- سنگ آهن مگنتیت.

باتوجه به عیار متوسط سنگ آهن 40% = fe و نسبت باطله برداری سه به یک ماده معدنی و ضریب ریکاوری 40 درصد برای حصول عیار 53% جهت صادرات و ضریب ریکاوری 15 درصد برای حصول عیار 60% جهت مصرف داخل و احتساب 25 درصد هزینه های بالاسری هزینه های مربوطه به شرح زیر می باشد.

متوسط هزینه خردایش و فرآوری+ 3*متوسط هزینه باطله برداری هر تن + متوسط هزینه استخراج سنگ آهن+ حقوق دولتی عیار 40%  = هزینه تولید

110.000 + 3 * 43.000 + 53.000+40.000 = هزینه تولید

332.000 = هزینه تولید

1.040.000ریال=25/1 *83.000= 25/1 * (40% ÷332.000) = قیمت تمام شده با ریکاوری 40% جهت صادرات

2.770.000 ریال= 25/1 * (15% ÷ 332.000) = قیمت تمام شده با ریکاوری 15% جهت مصرف داخل

محل فروش سنگ آهن در بخش صادرات FOB  بندرعباس می باشد که با احتساب هزینه های لازم شامل کرایه حمل ، مالیات بر ارزش افزوده و ریزش 3 درصدی کسر بار و 3 درصد کسر رطوبت و هزینه انتقال انبار به کشتی قیمت تمام شده محصول به صورت FOB به شرح زیر می باشد.

1.830.000 ریال = 100.000+03/1 *03/1 * 06/1 * (500.000+1.040.000)

قیمت خرید سنگ آهن عیار 53 درصد به صورت FOB طبق آمار سایت های ایرانی و خارجی حدود 50 دلار به ازای هر تن (معادل 1.450.000 ریال ) می باشد که در حال حاضر کمتر از قیمت تمام شده می باشد . لذا در مجموع معادن استان به نسبت متوسط عیار 40 درصد و باطله برداری 3 به یک ماده معدنی زیان ده بوده و تنها معادن انگشت شماری که نسبت باطله برداری کمتر یا عیار بالاتری دارند قادر به ادامه حیات می باشند و سایر معادن با توجه به عدم امکان تغییرات فاحش در نسبت باطله برداری یا عیار معدن تنها شانس حیاتشان افزایش قیمت جهانی سنگ آهن خواهد بود که با توجه به پیش بینی عرضه بیشتر شرکتهای استرالیایی و هند این امر محقق نخواهد شد.

از اینرو در صورت اعمال افزایش حقوق دولتی جدید برای سال جاری و اعمال ده درصد عوارض صادرات آن هم براساس عیار 60 درصد اندک شماری از معادن فعال نیر به تعطیلی و توقف خواهند رسید.

2-2-سنگ آهن هماتیت

حقوق دولتی با عیار 47 درصد+متوسط هزینه خردایش و دانه بندی + متوسط هزینه باطله برداری + متوسط هزینه استخراج آهن = قیمت تمام شده در محل معدن

1.080.000 ریال = 100.000+03/1*03/1*06/1 *(500.000+375.000)= قیمت تمام شده در FOB بندرعباس

قیمت فروش سنگ آهن هماتیت با عیار 47 درصد به صورت FOB معادل 33 دلار  (960.000 ریال) می باشد که با احتساب هزینه های تولید معادن هماتیت نیز زیان ده می باشند و تنها معادنی که عیار بالاتر از 49 درصد دارند امکان ادامه حیات  برایشان میسر می باشد.

درصورت اعمال افزایش حقوق دولتی جدید برای سال جاری اندک معادن فعال نیز به تعطیلی خواهند رسید.

با تعطیلی معادن استان 9260 نفر شاغل مستقیم در معدن و 3500 کامیون حمل کننده مواد  معدنی به واحدهای صنعتی و 1800 نفر شاغل واحدهای سنگبری برای امرار معاش چه باید بکنند؟

لازم به ذکر است در این فرآیند قریب به 60000 نفر مستقیم و غیر مستقیم در استان یزد بیکار شده و سرمایه گذاران این بخش به بخش کسب درآمدهای کاذب روی خواهند آورد.

 

گزارش تصویری نشست برخی از اعضاء مجمع هم اندیشی توسعه بافق با گروه شمیم (شورای مردمی یزدیهای مرکز)

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا