روز گذشته طيفي از نمايندگان مجلس نهم مخالفت خود را به سمت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روحاني نشانه رفتند و در پايان يک جلسه پرمجادله به يكي از وزراي دولت كارت زرد دادند. درخصوص اين تصميم مجلس، نظرات محمدرضا تابش عضو كميسيون برنامه و بودجه و نماينده مردم اردكان در مجلس را جويا شديم.   

   آقاي تابش شماري از همكاران شما در مجلس سومين كارت زرد خود را به وزراي كابينه دادند. به نظر شما اين رفتار نمايندگان در 5 ماه اول کار دولت عجيب نيست؟  

    نه عيبي ندارد. به هر حال وزرا مسئول هستند و در حيطه اين مسئوليت بايد جوابگو باشند. مجلس هم همزمان بايد هم كار قانونگذاري انجام دهد هم كار نظارتي. تا اينجاي كار هيچ مشكلي نيست. اگر همه ما مجلسي ها و دولتي ها به وظايف قانوني و شرعي خودمان عمل كنيم، مسلماً سرافرازيم ولي بايد ببينيم برداشت افكار عمومي نسبت به اين مواضع و رفتارهاي ما چگونه است. اگر برداشت مردم از عملكرد ما بهانه جويي، سياسي كاري و در اولويت قراردادن مقاصد جناحي باشد قاعدتاً خشنود نمي شوند و نمي پسندند. من فكر مي كنم برخي از اين سوالات و تذكراتي كه نمايندگان به وزرا مي دهند از سر دغدغه و انجام وظيفه است ولي بعضي هم رنگ و بوي سياسي دارد. تشخيص اين كه كداميك منطقي و از سر دغدغه است يا كداميك سياسي و بهانه جويي است با مردم.    

   يك نكته قابل تامل سكوت چهره هاي شاخص اصولگراي مجلس در اين گونه مسائل است. به نظر مي رسد در سكوت آن ها ميدانداري مجلس براي انتقاد از دولت به دست يک گروه خاص افتاده است. علت سکوت برخي چهره هاي مجلس در قبال چهره هاي راديکال چيست؟    

  تركيب مجلس كه تغيير نكرده است. آقاي توكلي و حداد كه مثال زديد در دوره قبل فعال و ميداندار بودند چون درون جريان اصولگرايي انشقاق افتاده بود. رئيس جمهوري وقت، اصولگرا بود اما با هم اختلاف داشتند لذا دو فراكسيون تشكيل دادند، اما الان چون آقاي روحاني را از جرگه خودشان نمي دانند طبيعي است كه با هم عليه او متحد شوند. بنابراين سكوت يا موضعگيري نكردن اين چهره ها بيشتر براي اين است كه انشقاق رخ داده تبديل به اتحاد شود. تركيب مجلس اصولگرا است، اصلاح طلبان و مستقل ها هم همان وزني را كه داشتند دارند.      

يعني ما الان اين طيف مجلس اصولگرا را در برابر دولت اعتدال گرا داريم؟     

 من نمي خواهم از اصطلاح «در برابر هم» استفاده كنم، ولي به هر حال در انتخابات رياست جمهوري چيزي كه خارج از تصور برخي اصولگرايان بود اتفاق افتاد. آن ها يك بدنه اي در اجتماع دارند كه بايد آن ها را راضي نگه دارند. اين گونه حركات پالس هايي است به بيرون مجلس كه ما هنوز هستيم.    

  آيا پيامي كه از سوي مردم به مجلس مخابره مي شود با اين پالسي كه شما اشاره كرديد همخواني دارد؟      نه اصلاً، افكار عمومي اين قبيل رفتار ها را نمي پسندد. مردم حرف خود را صريح در انتخابات رياست جمهوري بيان كردند و پيام خود را به صورت كاملاً رسا صادر كردند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا