رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس در آستانه سال نو ی میلادی و در مراسم  کاشت درختی با عنوان  "درخت تحکیم دوستی با هموطنان مسیحی کشور" که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ،نماینده ارامنه کشور در مجلس و جمعی از مسئولان،مردم و دوستداران محیط زیست در ورزشگاه آرارات تهران برگزار شد، با تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و سال نو ی میلادی به هموطنان مسیحی و ارامنه گفت: بحران زیست محیطی حادث شده در جهان امروز؛جدا از ریشه های زیست شناسی ،علمی و تجربی آن ،نوعی بحران فکری و اخلاقی است و راه برون رفت از آن تحول مبنایی در تربیت اخلاقی انسانها و تحول فکری بشریت در نگاه به طبیعت است.

"محمدرضا تابش" عنوان نمود: بی شک دوری از خداوند و تعلیمات انبیاء الهی و تقدس زدایی از طبیعت یکی از علل مهم تخریب گسترده محیط زیست است و راه نجات ،احیاء مجدد تصور و برداشت معنوی از طبیعت و کاربرد علم با تکیه بر این نگرش در خدمت عمران و آبادانی زمین و رسیدن به یک توسعه پایدار است.

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه در عهد عتیق نگاه از روی تامل به طبیعت رواج داشت و جهنم و بهشت با طبیعت خش و لطیف مجسم می گردید تصریح کرد: در عهد جدید نیز بر تامل در طبیعت تاکید و بعثت حضرت عیسی مسیح (ع) را همراه با شکوفایی طبیعت می داند که جهان از نو احیا و بازسازی می شود.

"تابش" تاکید نمود: در دین مبین اسلام مظاهر طبیعی مخلوق خداوند و به علت رابطه ای که با پروردگار دارند ؛مقدس هستند و هیچگاه این قداست از آنها جدا نمی شود.همه موجودات آیه و نشانه خداوند هستند و با این نگرش چنان تقدسی پیدا می کنند که از هر گونه تجاوزی مصون می مانند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با تاکید بر اینکه علم جدید باید با نگاه معنوی به طبیعت بر مشکلات زیست محیطی فائق آید و برای حل این بحران چاره اندیشی کنید و توسعه پایدار و متوازن را رقم زند گفت:در فرهنگ ملی ما نگاه به طبیعت و مناظر طبیعی صرفا ازموضع لذت بخشی نیست بلکه حامل لطف و رحمت الهی و توجه به حقیقت متعالی است که این درخت و طبیعت و مناظر زیبا را خلق کرده است .

"محمدرضا تابش" اضافه نمود: امروز نهالی را غرس کردیم تا پیوند دوستی هایمان را مستحکم و عزم و اراده خویش را بر پیوند با طبیعت و حفظ و حراست از تخریب آن نشان دهیم.جامعه ما نیز نیازمند دوستی و مودت و زدودن غبار کینه ها و عداوت هاست.درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد /نهال دشمنی برکن که رنج بی حساب آرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس ادامه داد: درخت تجلی قدرت لایزال الهی و نماد جاودانگی است، خصوضا درخت سرو که نماد کریسمس است و در نگاه ایرانیان جایگاه مقدسی دارد و تجلی آزادگی است آنچنان که سعدی فرموده: "به سرو گفت کسی میوه ای نمی آری/ جواب داد که آزادگان تهیدستند"،امید آنکه ما درس انسانیت را از درختان بیاموزیم که هر کدام بیانگر صفاتی نیکو هستند و پند آموزاست.

"تابش" در پایان سخنانش با ذکر این مطلب که شماها باید نسبت به وضعیت هوای آلوده تهران به ما و همه مسئولان اعتراض کنید ،سروده ای از زنده یاد دکتر مجتبی کاشانی تحت عنوان آسمان دود آلود را قرائت نمود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

دلم به حال خیابان و شهر می سوزد

دلم به حال کبوتر، به حال درخت

دلم به حال شما و حال و روز خودم

و روزگار زمین

و آسمان؛که زمانی همیشه آبی بود

و روز می خندید

بدون این که صدایش خراش بردارد

ز نیش طعنه یک آسمانخراش بلند

دلم به حال همه

دلم به حال بشر

و روزگار زمین

و آسمان؛که دگر هر کجاش یک رنگ است

و هر کجا که روی آسمان نه این رنگ

خبر رسیده تمامی شهر آلودست

نفس کشیدن مردم به شهر بیهودست

خبر رسیده بمانید کنج خانه خویش

و دم فرو بندید

و پا فرا مگذارید از آستانه خویش

دلم گرفت از این مژده های وهم آلود

دل سپهر گرفت و ماه و مهر گرفت

وضو بگیر و بیا و رو به قبله بایست

نماز خوف بخوانیم

و

نماز دفع بلا

دعا کنیم همه

کز این مسیردراز

و راه بی اختر

خدا کند به سلامت

خدا کند به صلاح

خدا کند به عزت عبور کنیم

خدا کند که به اردوی عشق برگردیم

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا