همزمان با روز پژوهش از پژوهشگران برگزیده دانشگاه اردکان تجلیل و قدردانی شد.

در مراسمی که به همین منظور با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی، پژوهشگران دانشگاه و حوزه و دانشجویان در آمفی تئاتر دانشگاه برگزار گردید، سرپرست دانشگاه اردکان در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به اساتید، دانشجویان و پژوهشگران، هفته پژوهش را گرامی داشت و توجه به مسائل پژوهشی را از جمله اولویت های دانشگاه اردکان عنوان کرد. دکتر حسین غفوری چرخابی همچنین 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داشت و رشد و بالندگی علم و اخلاق را به صورت توأمان در جامعه ضروری دانست.

در ادامه  رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون ضرورت های استقلال علمی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: اگر به دنبال الگوی پیشرفت در جامعه هستیم بخش اعظم آن بایستی در جهت تقویت بنیادهای علمی جامعه جستجو کرد. دکتر جلال درخشه با بیان اینکه دست یابی به قله های دانش، رمز موفقیت و پیروزی کشورمان در آینده خواهد بود، افزود: ما داشته های زیادی در طول تاریخ داشته ایم ولی صرفاً نبایستی به این داشته ها اکتفا کرد بلکه بایستی بازسازی تمدن ایرانی اسلامی را وجه همت خود سازیم. این استاد برجسته علوم سیاسی در ادامه به تفکر عقل گرایی در بنیانگذاری تمدن اسلامی پرداخت و یادآور شد افول تمدن داخلی ما زمانی شروع شد که آزاداندیشی جای خود را به استبداد فکری داد.

وی تأکید کرد: استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در گرو استقلال علمی می باشد و کشور ما راهی جز تلاش و کوشش و استفاده از دستاوردهای بشری در دست یابی به قله های علمی در دانش ندارد. دکتر درخشه خاطر نشان کرد: تمدن غرب حاصل 3 مؤلفه انقلاب علمی و فکری، انقلاب صنعتی و انقلاب سیاسی بوده است و ارائه یک الگوی پیشرفت و استقلال در گرو دانشی است که توان ما را افزایش دهد و این دانش زمانی محقق می شود که به پژوهش روی آوریم. رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) همچنین با بیان اینکه بایستی به دبنال دانشگاهی باشیم که مشکلات علمی ما را حل کند گفت: برای برطرف کردن این راه بایستی یک طوفان ذهنی را در اراده مان ایجاد کنیم که بتواند جامعه را به سوی علم اندوزی و دانش پژوهی پیش برد. دکتر درخشه شکل گیری نیاز به پژوهش، هماهنگی در سیاست گذاریها، شکل دهی به دانشگاه های دانش بیان، داشتن تفکر مستقل، حرکت به سمت بومی سازی دانش در جهت ارزشها، هدفمند نمودن پژوهش، تربیت نیروی انسانی محقق، اولویت بندی در پژوهش و تقویت و گسترش مؤسسات پژوهشی در کنار دانشگاه ها را از جمله الزامات پژوهش برشمرد و توجه به امر پژوهش و تحقیق را منطبق با مبانی دینی و تأکیدات شرع مقدس اسلامی عنوان کرد.

در ادامه مراسم رئیس بنیاد نخبگان استان هم در سخنانی ضمن معرفی بنیاد متبوع به شرایط ارائه تسهیلات به مبتکرین و مخترعین پرداخت  و از دانشگاهیان خواست ایده های خود را جهت پیگیری و تجاری سازی به این بنیاد ارائه دهند. دکتر قاسم امیریان با تأکید بر اینکه بایستی به جایی برسیم که دانش را به ارزش تبدیل کنیم، گفت: دانشگاه بایستی نقش کارآفرین  هم داشته باشد تا زمینه جذب فارغ التحصیلان را به بازار کار و اشتغال فراهم کند. وی با بیان اینکه راه حل بسیاری از مشکلات کشورمان توجه به شرکت های دانش بنیان می باشد، اقتدار یک کشور را بسته به علم و فناوری آن کشور دانست.

در پایان این مراسم ضمن تجلیل از آقایان دکتر حسین غفوری چرخابی، دکتر محمدرضا الهی فرد، دکتر علی فتح زاده و آقای حمیدرضا آریانپور به عنوان اساتید پژوهشگر برتر، از دکتر احمد فتاحی به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه تجلیل شد. ضمناً از کارکنان حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه نیز تجلیل شد.

از23 تا29 آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا