رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به توافق ایران با گروه 1+5 در ژنو گفت: این توافق تاثیر مثبتی بر اقتصاد و قیمت ها در بازار داخلی و خارجی گذاشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد " مراد علی میر " افزود: با گذشت حدود یک هفته از این توافق شاهد کاهش و یا ثبات قیمت ها در سطح بازار داخلی هستیم و تاثیر آن بر ثبات بازار ارز و طلا و حتی کاهش قیمت های آن نیز بر کسی پوشیده نیست.

وی لغو برخی تحریم‌ها مانند قطعات خودرو و طلا، افزایش ارزش ریال در برابر دلار، تعادل بازار ارز و طلا، افزایش صادرات پتروشیمی و انتقال دارایی های بلوکه شده ایران به داخل، کاهش و ثبات قیمت خودرو و مسکن و مواد اولیه صنعت و مهمتر از همه ایجاد آرامش و جو روانی مناسب در جامعه را از جمله نتایج این توافق برشمرد.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد با بیان اینکه توافق ژنو می تواند عامل دسترسی ما به دانش فنی، سرمایه، تکنولوژی و بازار جهانی باشد گفت: توافق یاد شده، رویکردهای داخلی و خارجی را نسبت به ایران تغییر داد تا جایی که نقدینگی محبوس در خانه ها که به شکل طلا و دلار است تغییر جهت داده و روانه بازار سرمایه و تولید شد.

میر تصریح کرد: اگر مذاکره کنندگان در ادامه مسیر نیز همین روند را در پیش بگیرند، به طور قطع با تداوم روند توافقات می توان امیدوار بود که نرخ تورم کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد، تاثیر مثبت روانی توافق ایران و کشورهای 1+5  بر روی اقتصاد ایران را مهمتر از اصل توافقنامه دانست و خاطر نشان کرد: مهم‌ترین تأثیر این توافقنامه در اقتصاد ما تاثیر مثبت روانی بر روی جامعه و اقتصاد است.

وی ایجاد فضای رقابت میان شرکت‌های ایرانی و خارجی را دیگر نتایج این توافقنامه دانست و گفت: اگر رقابت بین شرکت‌های خارجی ایجاد شود، این رقابت آنها را مجبور می‌کند تا وارد یک تعامل مثبت با شرکت‌های داخلی شود که همین موضوع دستاورد مهمی برای ما خواهد داشت.

این مقام مسئول، تاثیر مثبت توافق ایران با گروه 1+5 بر بازار بورس را یادآور شد و گفت: در حال حاضر شاهد رشد معاملات و شاخص های بورس هستیم و این امر بر به رونق اقتصادی کمک شایانی می کند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا