نعمت اللهي گفت: با توجه به شروع فصل پاییز و سرد شدن آب و هوای کویری استان زمان رها سازی بچه ماهی قزل الا در استخرهای دو منظوره آغاز شده است

وی تصریح کرد: قزل آلا از گونه ماهیان سرد آبی است که در شرایط آب و هوایی سرد وخنک که دمای آب زیر 18 درجه سانتیگراد برسد پرورش داده میشود

غلامرضا نعمت اللهي گفت:پرورش این گونه ماهی معمولا در شش ماهه دوم سال صورت میگیرد که این فرصت را برای کشاورزان فراهم میکند تا پس از برداشت محصولات خود در فصل تابستان و با فراغت بیشتر به این امر بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی میشود در سال جاری تعداد 45000  قطعه بچه ماهی در 50   باب استخر ذخیره آب کشاورزی رها سازی شود که اين تعداد رهاسازي نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 10  درصد رشد داشته است.  کشاورزان با استفاده از بکار گیری روشهای موثر در پرورش ماهی بتوانند سود اقتصادی مناسبی را به چرخه کشاورزی خود وارد کنند.

وي گفت: در صورت مناسب بودن شرايط، پيش بيني مي شود در سال جاري حدود 15.5 تن انواع آبزيان پرورشي كه شامل ماهي قزل آلا و ماهيان سرمابي است در مزارع پرورشي و منابع آبي شهرستان توليد شود.

نعمت اللهي  از تمامي آبزي پروراني كه با استفاده از موتور آب هاي كشاورزي به پرورش ماهي قزل آلا و يا ماهيان سرمابي در استخرهاي ذخيره كشاورزي يا ذخيره دومنظوره اقدام كرده اند، خواست با توجه به شرايط نامناسب خشكسالي در استان و كاهش چشمگير سطح آبهاي زير زميني در چند سال اخير ، پرورش ماهي خود را هرساله با فصل كشاورزي تنظيم كرده و از انجام آبزي پروري در فصول غير كشاورزي خودداري كنند.

وي دلايل توصيه مكرر به پرورش ماهي را در بين آبزي پروران ، گلخانه داران و عموم مردم اينگونه بيان كرد

ضريب تبديل غذایی انواع ماهيان پرورشي نسبت به ساير دامها مناسب تر ميباشد و اين در حالي است كه با انتخاب روشهاي مختلف پرورش ماهي وبا توجه به رژيمهاي غذايي متفاوت درماهيان مي توان در پرورش هاي توام از تمامي توليدات آب استفاده كرد كه موجب بالا رفتن توليد در واحد سطح خواهد شد.

هزينه توليد ماهي خيلي ارزان تر از هزينه توليد گوشت هاي ديگر خواهد بود.

هزينه پرورش ميزان معيني ماهي به مراتب كمتر از هزينه صيد آن از منابع آبي است.

وي در مورد استخر و شرايط مورد نياز پرورش ماهي گفت : استخرهاي بتني براي پرورش آنها مناسب تر است ، و براي توليد يك تن نياز به 10 ليتر در ثانيه آب با دماي 10-18 درجه سانتي گراد مي باشد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا