دکترعلی اکبر جعفری مدیر بورس منطقه ای یزد

بورس منطقه ای یزد  بعنوان بخشی از بازار مالی کشور در تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله نظام و بویژه سیاستهای کلی اصل 44 با افق ایجاد یک نهاد تأثیر گذار در ایجاد دانش و تجربه مالی و تأمین عدالت اخبار و  اطلاعات بورس در سطح استان  و عامل قابل توجه ترمیم سامانه سرمایه گذاری نقش موثری در جذب سرمایه های راکد یا غیر مولد و سفته بازانه به بخش های مولد اقتصاد کشور دارد.

 بورس منطقه ای یزد در سال 1383 با حضور 6 شرکت کارگزاری با عملکردی که حاکی از معامله 28 میلیون سهم به ارزش 163 میلیارد ریال بود شروع به فعالیت نمود.

 در حال حاضر با حضور 31 کارگزار فعال حجم این معاملات که در سال 1391 بیش از یک میلیارد و 200 میلیون سهم  به ارزش 4743 میلیارد ریال رسیده است و در شش ماهه اول سال جاری نیز تقریباً با پوشش 100 درصد برنامه سال تاکنون  بیش از یک میلیارد و 300 میلیون سهم به ارزش بیش از 6300 میلیارد ریال روند رو به رشد فعالیتهایش ادامه  دارد و چنین رشد بی سابقه ای موجب ارتقاء جایگاه بورس منطقه ای یزد که در سالهای نخست فعالیت خود در رتبه بیستم کشور بوده به رتبه ششم پس از کلان شهرهای کشور قرار گرفته است .

به طور متوسط در حال حاضر ماهانه قریب 600 نفر سهامدار جدید به مجموعه سهامداران بورس یزد افزوده می شوند و تاکنون قریب 10 درصد جمعیت شهروندان یزدی در بازار سرمایه استان جذب شده اند و بمنظور ارتقاء سطح آگاهی و دانش شهروندان یزدی در بازار سرمایه بورس یزد اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی آشنایی با بازار سرمایه نموده که در این زمینه طی 6 ماهه اول سال جاری اقدام به  آموزش آحاد مردم با 1700 نفر ساعت آموزش مستقیم نموده که استان را از این حیث در رتبه اول کشور قرار داده است .

تولید برنامه های آموزشی  و تحلیلی در رسانه ها و تشویق آگاهانه مردم به بازار سرمایه موجب شده تا زمینه ورود شهروندان یزدی بتدریج در بازار سرمایه کشور افزایش یافته و سهم بالاتری از فرصت های بازار سرمایه نصیب این استان گردد .

این در حالی است که بورس منطقه ای یزد بمنظور ارتقاء سطح مشارکت مردم این استان اقدام به توسعه شبکه کارگزاری در سطح این استان نموده و علاوه بر ایجاد 5 تالار اختصاصی معاملات در شهرستان یزد که در مناطق مختلف شهر تأسیس گردیده است.

در شهرستان های میبد و اردکان  نیز تالارهای معاملاتی بورس راه اندازی شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است و در شهرستان بافق نیز زمینه ایجاد تالار معاملاتی فراهم گردیده است .

نظر به وضعیت مناسب تر صنعت IT در استان، توسعه خدمات آنلاین در بورس اوراق بهادار استان رشد یافته و درصد قابل توجهی از سرمایه گذاران با بهره مندی از خدمات سیستم آنلاین خرید و فروش سهام از سهولت و امکانات بیشتری در این خصوص برخوردار گردیده اند .

از اقدامات موثر بورس منطقه ای یزد در سالهای اخیر تمهید ورود برخی شرکتهای یزدی به بورس اوراق بهادار بوده است که در این میان تأکید ویژه ای بر ورود شرکتهای فولادی بعنوان صنعت  تخصصی  و با مزیت نسبی استان یزد داشته و در این راستا  فولاد آلیاژی ایران شرکت صنایع فولاد آلیاژی  یزد با موفقیت وارد بازار سرمایه گردیدند .

در سال جاری بورس منطقه ای یزد در صدد فراهم کردن زمینه پذیرش  کارخانجات کاشی و سرامیک و...می باشد.

مهم ترین اهداف بورس منطقه ای یزد در دراز مدت آن است که سهم بازار سرمایه از بخش مالی استان  افزایش یابد  و به منبع اصلی تولید ثروت مردم استان  تبدیل گردد و به محل اساسی جهت هدایت نقدینگی به سرمایه گذاری و کارایی چرخه پس انداز، درآمد و سرمایه گذاری استان  تبدیل شود .

کلیه مبادلات اوراق بهادار به صورت نظام مند و با حداکثر آگاهی و اطلاعات مداری (در مقابل نقدینگی مداری) و با حداقل موانع قانونی و اداری و با حداقل هزینه مبادله به انجام برسد .

همچنین خدمات مالی حوزه بازار سرمایه، به یکی از نیازهای اساسی مردم استان  تبدیل گردد .سهم بازار سرمایه به بیش از 30% تشکیل سرمایه در کل اقتصاد منطقه (و  نتیجتاً کل کشور )برسد.

بی شک تا رسیدن به جایگاه مطلوب بازار سرمایه در سطح استان هنوز فاصله داریم و عدم وجود مکان و تالار مناسب جهت حضور سرمایه گذاران و عدم نیرو متخصص و تحلیل گر کافی در سطح بازار سرمایه استان و عدم آشنایی بسیاری از مسئولان استان با ساز و کار و مزایای بازار سرمایه و عدم ریسک پذیری در میان مردم استان ... از موانع  وآسیب هایی است که توسعه فعالیت بازار سرمایه در استان را با محدویت روبرو می کند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا