مهدی خان آبادی

کارشناس ارشد مشاور خانواده کلینیک چند تخصصی اعصاب و روان بهمن یزد:امروزه در مراکز مشاوره به کرّات افرادی را مشاهده می کنیم که با هدف بازسازی زندگی شان پس از مسجّل شدن رابطه ی فرازناشویی یکی از آنها به مشاور خانواده مراجعه می کنند. هم فرد قربانی خیانت و فرد بی وفا در صدد هستند تا پایه های اعتماد در زندگی شان را از نو بسازند ـ حال با میزان انگیزه های متفاوت ـ . در این مطلب کوتاه قصد دارم از چهار قانون سخن بگویم که بنا به گفته ی دکتر ویلارد هارلی ـ که از روانشناسان محقق و درمانگر در زمینه ی رابطه ی فرازناشویی است ـ کمک شایانی به اعتمادسازی مجدد، کاهش امکان جدایی و ادامه ی زندگی مشترک زوج ها می شود. با هم این قانون ها را که هم زن و هم شوهر موظف به اجرای آنها در زندگی شان هستند، مرور می کنیم:

قانون اول: حمایت(عامل ناخشنودی همسرتان نباشید)شما و همسرتان هر دو با توانایی عصبانی شدن، نامحترمانه رفتار کردن و خودخواه بودن متولد شده اید. اینها ویژگی های طبیعی است که در هر انسانی دیده می شود. شاید بتوان این ویژگی ها را طوفان های عشق نامید؛ زیرا موجب از بین رفتن عشق میان زوج ها می شود. با عمل به قانون حمایت، از ناخشنود کردن همسرتان اجتناب می کنید، یعنی می کوشید تا بر گرایشات تخریبی غلبه کنید. با حذف طوفان های عشق نه تنها از همسرتان محافظت می کنید، بلکه عشق همسرتان را نیز حفظ می کنید. یکی دیگر از روش های اجرای قانون حمایت، عمل به قانون فرعی «توافق مشترک» است. توافق مشترک یعنی از انجام هر کاری بدون توافق دو طرف خودداری کنید. به این ترتیب متوجه می شوید هر کاری که انجام می دهید بر همسرتان تأثیری مثبت یا منفی می گذارد و با کسب توافق همسرتان از انجام رفتاری که موجب ناخشنودی او می شود، اجتناب می کنید. این روش همچنین شما را به گفتگو درباره ی راه حل مشکلات تشویق می کند. همچنین موجب می شود راه حل هایی انتخاب کنید که برای هر دو قابل پذیرش است، نه راه حل هایی که تنها مطابق میل یک نفر است. به این ترتیب تصمیمی اتخاذ می کنید که برای هر دوی شما خوشایند است.


قانون دوم: توجه(مهم ترین نیازهای عاطفی همسرتان را برآورده کنید)شما و همسرتان در ابتدا عاشق هم شدید، زیرا مهم ترین نیازهای عاطفی یکدیگر را برطرف می کردید. تنها راهی که موجب می شود عاشق هم بمانید، برطرف کردن مداوم این نیازهاست. حتی زمانی که احساس می کنید احساس عشق در حال از بین رفتن است، باز هم راهی برای بازگرداندن دوباره ی آن وجود دارد. برای کارآمد شدن در برطرف کردن نیازهای عاطفی همسرتان ابتدا باید بدانید نیازهای عاطفی همسرتان چیست(عمده ترین نیازها در رابطه ی زناشویی عبارتند از: محبت، ارضای جنسی، گفتگو، همراهی در تفریحات، صداقت و روراستی، جذابیت جسمانی، حمایت مالی، حمایت خانوادگی، تعهد خانوادگی و نیاز به مورد تحسین قرار گرفتن). اغلب این نیازها از زمانی به زمان دیگر تغییر می کنند. سپس باید بیاموزید چگونه این نیازها را برای همسرتان برطرف کنید که برای خودتان هم لذت بخش باشد.


قانون سوم: قانون زمان:(زمان ویژه ای برای خلوت کردن با همسرتان و توجه کامل به او اختصاص دهید)تنها راهی که می توانید بیشتر نیازهای عاطفی همسرتان را برطرف کنید، نشان دادن توجه کامل است. اگر می خواهید نتیجه بخش باشد، باید به بخش هفتگی زندگی تان تبدیل شود. بهتر است هنگام توجه بی قید و شرط به یکدیگر، با هم تنها باشید، از فرصت جهت برطرف کردن نیازهای عاطفی، محبت، گفتگو، همراهی در تفریحات و ارضای جنسی استفاده کنید، هر هفته پانزده ساعت را به بودن با یکدیگر اختصاص دهید، در زمان های باهم بودن تان به یکدیگر عشق و توجه نشان دهید، اگر هر هفته برنامه ای برای بودن با هم تعیین کنید و در آن ساعات نیازهای یکدیگر را برآورده کنید، دیگر نیازی به ایجاد رابطه ی پنهانی با شخصی دیگر نخواهید داشت.


قانون چهارم: قانون صداقت(با همسرتان به طور کامل صادق و روراست باشید)تنها راه داشتن صداقت کامل، رعایت قانون صداقت است. ذره ای کوچک از صداقت کامل صداقت نیست. صداقت یعنی با همسرتان درباره ی احساسات مثبت و منفی، پیشینه ی شخصی(که شامل نقاط قوت و ضعف تان است) برنامه ی روزانه و افکار و برنامه های آینده تان صحبت کنید. به عبارت دیگر، صداقت یعنی هرگز به همسرتان اطلاعات نادرستی درباره ی افکار، احساسات، عادات، علایق، عدم علاقه، فعالیت های روزانه یا برنامه های آینده تان ندهید. صداقت برای امنیت و موفقیت ازدواج تان ضروری است. صداقت نه تنها شما را از نظر عاطفی به یکدیگر نزدیک تر می کند، بلکه مانع شکل گیری عادات مخرب و مخفی نگاه داشتن آنها از همسرتان می شود. ترکیب اصل صداقت با توافق مشترک، عشق شما را به یکدیگر تضمین می کند.


در پایان رهنمودهایی را جهت تجدید تعهد در زندگی مشترک ارائه می دهیم:
· از بانک عشق تان در مقابل سپرده گذاری دیگران محافظت کنید؛
· سپرده گذاری واحدهای عشق را برای همسرتان آسان و برای دیگران مشکل کنید؛
· مطمئن باشید هیچ کس جز همسرتان نمی تواند مهم ترین نیازهای عاطفی تان را برطرف کند؛
· بیشتر تفریح تان را با همسرتان سپری کنید بطوری که شما و همسرتان در کنار هم از تفریحات لذت ببرید؛
· اگر کسی از جنس متفاوت را جذاب یافتید، از سپری کردن اوقات خود با او اجتناب کنید؛
· از ابراز علاقه به هر شخصی به جز همسرتان پرهیز کنید، حتی اگر او به شما گفت جذاب هستید؛
· هرگز به هیچ فردی از جنس متفاوت، به غیر از همسرتان نگوئید که او جذاب است و
· بطور مداوم چهار قانون را در زندگی زناشویی تان به کار ببرید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا