«تغییرات مثبت» شاید بهترین تعبیر برای دولتی باشد که می‌خواهد با «تدبیر» به «امید» برسد. تغییراتی که حال بعد از یک ماه ونیم کم کم دارد روی خوش خودش را نشان می‌دهد. علوی حالا در وزارت اطلاعات پرچمدار است؛ پرچمداری که پیش از انتخابش در سمت وزیر اطلاعات از محدودیت ها و فضای امنیتی گفت و البته از «امید» برای تغییر این وضعیت .

 

وعده علوی پیش از رای اعتماد برای وزیری وزارتخانه اطلاعات اما برای آنان‌که از ریسمان سیاه‌وسفید هم چشمانشان ترسیده بود با مقاومت مواجه شد. چه‌بسا که تلاش برای بازگشت گزینه علی یونسی برای از بین بردن فضای امنیتی نیز مطرح شد و علوی برای آن‌ها فرد ناشناخته ای بود که انتخابش می‌توانست مثبت یا منفی باشد.

اما درنهایت این سیدمحمود علوی بود که توانست سکان هدایت وزارتخانه اطلاعات را در دست بگیرد و با گرفتن این سمت نشان داد که گزینه مناسبی برای رسیدن به «عقلانیت و اعتدال» در کابینه حسن روحانی خواهد بود. حال بر مسند وزارت اطلاعات وزیری نشسته است که می‌گوید وجود فضای امنیتی در کشور را قبول دارد اما اطمینان داده بود که این فضا به‌زودی «تغییر» کند.

حال اطمینان و وعده وزیر اطلاعات کم‌کم دارد رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. 16 تن از زندانیان حوادث سال 88 از زندان آزاد شده و به فاصله چند روز از این آزادی وزیر اطلاعات عازم قم شده تا در دیدار با مراجع گزارشی از «تغییر رویکردها» ارائه کند. وزیر اطلاعات می‌گوید که «اگر رفتارها و هنجارها براساس ارزش‌ها با رعایت موازین اسلام باشد نظام دوست ندارد حتی یک زندانی داشته باشد.» وزیر اطلاعات پنجشنبه خود را در قم گذراند تا ضمن ارائه گزارش به مراجع پیام قم‌نشینان را بشنود. براساس این گزارش سیدمحمد علوی در سفر به قم با آیات عظام موسوی‌اردبیلی و حسین نوری‌همدانی و شبیری زنجانی دیدار کرد.

 

همچنین وزیر اطلاعات پیش‌تر دیدارهایی را با آیات عظام مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در مشهد برگزار کرده بود. آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در دیار با علوی او را به داشتن «دقت» توصیه کرد و آیت‌الله نوری‌همدانی اظهارات وزیر اطلاعات در روز رای اعتماد را «امیدبخش» خواند. علوی نیز در دیدار با مراجع با ارائه گزارش تاکید کرد که «نظام دوست ندارد حتی یک زندانی داشته باشد.»


آیت‌الله موسوی‌اردبیلی: مراقب باشید، تضییع حق نکنید


به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در دیدار با علوی با مهم توصیف کردن جایگاه وزارت اطلاعات خطاب به علوی گفت: «وزارتخانه تحت امر شما وزارتخانه‌ای مهم است که اکثر نیروهای آن نیروهای خوب و متعهدی هستند که این از مزیت‎های این دستگاه است. به همین اندازه که وزارتخانه اطلاعات مهم و قابل توجه است، مسئولیت شما سنگین و کار شما حساس است و شما باید باکمال دقت این مسئولیت را انجام دهید؛ به این معنا که در کنار انجام مسئولیت، مراقب باشید موجبات تضییع حق افراد فراهم نشود.» وی با بیان این‌که


«ممکن است با یک گزارش چند کلمه‎ای شما که دقت کافی در آن نشده فرد یا افرادی تا سال‎ها دچار خسران و زیان شوند»، گفت: «سعی شما بر این باشد کاری کنید مردم شما را خادم و دلسوز خود بدانند.»


آیت‌الله نوری‌همدانی: مطالب روز رای اعتماد امید بخش بود


آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی نیز از دیگر مراجعی بود که علوی در سفر خود به قم به دیدار وی رفت. آیت‌الله نوری‌همدانی در این دیدار گفت: «نظام اسلامی نعمتی است که با ایثارگری‌ها، تلاش‌ها و زحمات فراوان، پایه‌گذاری شده و وزارت اطلاعات باید با تمام قدرت از آن حفاظت کند.»


وی با اشاره به سخنان وزیر اطلاعات در هنگام رای اعتماد در مجلس، خطاب به علوی خاطرنشان کرد: «مطالبی که در مجلس بیان کردید، بسیار امیدبخش بود و امیدواریم که ان‌شاءالله این مطالب در عمل هم محقق شود.»


علوی: مردم در نظام سالم و تندرست باشند


براساس گزارش «فارس»، سیدمحمود علوی نیز بعد از این دیدارها در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره آزاد‌ی زندانیان گفت: «همه مردم باید در نظام اسلامی سالم و تندرست باشند و باید مردم نیز به گونه‌ای عمل کنند که نظام مجبور نشود که کسی را زندانی کند و این به خود افراد بر می‌گردد و خود افراد هم باید کمک کنند که با عملکرد صحیح کارشان به زندان نکشد.»

 

علوی بیان کرد: «امیدواریم که افراد فعال در عرصه‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی به صورت سالم حرکت کرده و آرامش و وحدت جامعه را مد نظر داشته باشند تا نظام مجبور نشود که براساس احکام اسلام عمل کند.» وی گفت: «اگر رفتارها و هنجارها براساس ارزش‌ها با رعایت موازین اسلام باشد نظام دوست ندارد حتی یک زندانی داشته باشد.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا