متوسط طول عمر در ایران

آمار جدیدی درباره متوسط عمر در ایران وجود ندارد. بنا بر آمارسازمان بهداشت جهانی که متعلق به سال ۲۰۰۵ میلادی است، متوسط عمر مردان ایرانی ۶۸ سال و متوسط عمر زنان ۷۳ سال است. بنا بر همین آمار، مردان ایرانی ۵۶ سال و زنان ۵۹ سال از عمر متوسط خود را در سلامت می‌گذرانند.

رژیم غذایی؟

طبق تحقيقاتی که مجله آمريکايی Forbes انجام داده، نام ۱۰ کشور اعلام شده که سنت‌های غذايی آن‌ها به حفظ اندام مناسب و طول عمر کمک می‌کند که در اين ميان نام ايران مشاهده نمی‌شود. ژاپن، سنگاپور، چین، سوئد، فرانسه و کشورهای حوزه دریای مدیترانه رده‌های نخست این لیست را به خود اختصاص داده‌‌اند.

استرس کمتر؟

تحقیقات نشان داده است که کنترل استرس به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. اگرچه اکثر مردم نمی‌توانند به طور همیشگی از استرس دوری کنند.

ورزش؟

شواهد بسیاری نشان می‌دهد که افرادی که ورزش می‌کنند، عمر بیشتری دارند. ورزش منظم باعث کاهش بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، انواع سرطان‌ها و افسردگی می‌شود. ورزش همچنین موجب قوی‌تر شدن ذهن می‌شود.

گیاهخواری؟

تحقیقات ۶ ساله پژوهش‌گران دانشگاه لوماليند کاليفرنيا بر روی بيش از ۷۰ هزار داوطلب نشان می‌دهد که که افراد گياهخوار از طول عمر بيشتری برخوردارند.

فعالیت‌های تفریحی، جسمی، اجتماعی و تولیدی؟

پژوهشگران سوئدی در تحقیقاتی که بر روی ۱۸۰۰ فرد سالمند برای مدت ۱۸ سال انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که فعالیت‌های تفریحی، جسمی، اجتماعی و تولیدی (مثل باغبانی) دارند به نسبت افرادی که فاقد این گونه فعالیت‌ها هستند بیشتر عمر می‌کنند.

بهبود بهداشت

بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، ارتقای علم پزشکی، درمانی و کیفیت بهداشت باعث افزایش سن متوسط مردم جهان در دهه‌های گذشته شده است.

استفاده از نخ دندان؟

دندانپزشکان نخ دندان را به عنوان یک راز طول عمر می‌شناسند و اعتقاد دارند استفاده از نخ دندان و خارج کردن جرم هایی که میان دندان‌هاست می‌تواند از بیماری های قلبی و گوارشی جلوگیری کرده و عمر ۱۰۰ ساله را تضمین می‌کند. آن‌ها همچنین بر این عقیده هستند که استفاده دائمی از مسواک در کنار نخ دندان یکی از واجبات به حساب می‌آید.

دلایل روحی و روانی

گفته می‌شود که افراد با طول عمر بالا معمولا دیدگاهی مثبت ‌گرا نسبت به زندگی دارند. شخصیت این افراد شاد و خوشبخت است.

ازدواج؟

به گزارش تبیان: «محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند احتمال رسیدن به سن ۷۰ سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که حداقل ۲۰ سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آنهایی است که از همسرشان جدا شده‌اند. ازدواج، نوعی آرامش روحی برای افراد به دنبال دارد و انزوا و افسردگی را از آنها دور می‌کند».

چرت زدن؟

محققان در تحقیقی که بر روی ۲۴ هزار نفر انجام دادند، به این نتیجه رسیدند "افرادی که در طی روز هنگام خستگی و خواب آلودگی کمی چرت می زنند، ۳۷ درصد کمتر دچار بیماری‌های قلبی" و به دنبال آن مرگ می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که چرت زدن باعث کاهش هورمون‌های استرس زا می‌شود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا