آيينه يزد: همه چيز از پنجشنبه 7 شهريور شروع شد. نعيمه اشراقي نوه امام خميني در نوشته‌اي در صفحه فيس بوك خود برداشتي شخصي از سخنان همان روز هاشمي در جماران را منتشر كرد. «آقاي هاشمي رفسنجاني در ملاقات با جمعي از مردم استان اصفهان در حسينيه جماران كه ساعتي پيش انجام شد در ارتباط با بمباران اخير سوريه سخناني بدين مضمون ايراد نمود: دولتي كه ملت خود را بمباران شيميايي كند عواقب سخت آن را خواهد ديد همانگونه كه صدام در بمباران حلبچه ننگ ابدي را بر خود خريد و دچار چنين سرنوشت هولناكي شد.»

اين نوشته بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها داشت.

اما هيچ كدام از خبرگزاري‌ها خبري مبني بر اينكه به صراحت هاشمي بمباران شيميايي را به گردن دولت سوريه انداخته باشد منتشر نكردند.

خبرگزاري ايسنا با انتشار خبري از اين ديدار نوشت: «هاشمي با بيان اينكه بمباران شيميايي مردم شوخي نيست، گفت: چهره صدام با اين كار براي دنيا روشن شد و به همين دلايل مورد تهاجم بود كه سايه اين موضوع امروز بر سر سوريه افتاده است.» روز جمعه هم سايت هاشمي با انتشار سخنان وي پيرامون بمباران شيميايي سوريه نوشته‌ي نعيمه اشراقي را تاييد نكرد. «هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه كساني كه بعد از مدت‌ها خواستند عصر امام را كهنه كنند و ياران مخلص امام را تار و مار كردند، ظلم كرده‌اند ولي به نظر مي‌رسد خدا نمي‌خواهد كه برخي افراد بر مردم سختي وارد كنند، تاكيد كرد: شما امروز از من اسم مي‌بريد، اما اتفاقي كه رخ داده، كار مردم و ملت بوده است و گر نه من و امثال من چه اقدامي مي‌توانستيم انجام دهيم.

آخرين مصائبي كه ملت ايران بعد از آن ميزان حوادث و جنگ تجربه كرد اين بود كه در دوره‌هاي اخير شاهد بوديم كساني كه بسيار به اين انقلاب خدمت كردند دچار مشكلات شدند و بايد به تدريج اين مشكلات حل شود. اين‌ها هماني هستند كه امروز شما با آمدن نامشان به هيجان مي‌آييد. هر روز اخبار جدي تري از مردم كشور سوريه مطرح مي‌شود و حال با مسئله مهم بمباران شيميايي مواجه هستيم.

بمباران شيميايي در ايران و زمان جنگ تحميلي افراد بسياري را از بين برد و حال قربانيان بسياري را براي مردم سوريه مي‌گذارد. در شرايط فعلي شاهد قرباني شدن عزيزان سوريه‌اي و تخريب خانه‌هاي آن‌ها و آوارگيشان هستيم و بايد راهي پيدا كنيم تا دنيا مسيري در سايه آرامش و اعتدال و عقلانيت را با آن‌ها در پيش بگيرد.»

پس از اين مدير كل روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اظهارات هاشمي در آن جلسه كه دچار تحريف شد،‌به خبرگزاري فارس گفت: «آقاي هاشمي آنجا گفت كه بنده به حلبچه رفتم و ديدم كه مردم مثل برگ خزان كشته شده بودند؛ سلاح شيميايي سلاح مخوفي است و يكي از دلايل ختم جنگ احساس خطر از احتمال استفاده صدام از اين سلاح عليه كشورمان بود.»

اين داستان به همين جا ختم نشد تا جايي كه خانم افخم سخنگوي جديد وزارت خارجه هم مطالب منتسب به هاشمي را تكذيب كرد و نمايندگان مجلس هم نسبت به آن واكنش نشان دادند. البته نعيمه اشراقي هم در صفحه شخصي خود با عذرخواهي از هاشمي نوشت: « اگر برداشت نزديكان من از سخنان آقاي هاشمي در حسينيه جماران برداشت صحيحي نبوده از همين جا و بعدا حضوري از ايشان عذرخواهي مي‌كنم. ولي سايت‌ها و افرادي كه به دنبال گل آلود كردن آب و گرفتن ماهي از آن هستند، بدانند بيهوده انرژي خود را هدر مي‌دهند و زحماتشان بر باد فناست.»
هنوز پرونده سخنراني هاشمي پيرامون سوريه در جماران بسته نشده بود كه هاشمي رفسنجاني به مراسم سالگرد ارتحال آيت‌الله صالحي مازندراني در شهر شيرگاه سواد‌كوه مازندران دعوت شد. در اين مراسم به گزارش پايگاه اطلاع رساني هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «عملكرد دولت قبل تنبيهي براي ماست... تحريم هستيم و از منابع و صنايع نمي‌توانيم استفاده كنيم و به دليل عدم پرداخت پول، نفت را نمي‌توانيم بفروشيم و اگر بفروشيم در قبال آن بايد كالايي با قيمت گزاف تامين كنيم... آمريكا و جهان غرب به يك كشور عربي اعلان جنگ كردند و اكنون در سوريه گوشها منتظرشنيدن صداي انفجار بمب هستند و صدها هزار نفر از مردم سوريه كشته شدند و هشت ميليون آواره در داخل و خارج از كشور دارد و تعدادي در زندانها بسر مي‌برند و از ورزشگاهها براي زندان استفاده مي‌شود.»
اما خبرگزاري ايلنا در خبري از قول هاشمي نوشت: «مردم از طرف حكومت خودشان مورد حمله شيميايي واقع شده‌اند و حالا هم بايد منتظر حمله خارجي‌ها باشند.» طولي نكشيد كه اصلاحيه براي اين خبر صادر شد و عبارت «از طرف حكومت خودشان» به «از يك طرف» تغيير يافت. سايت بلاغ (جامعه جهادگران مجازي شمال) در خبري اختصاصي با انشتار فايل صوتي از اين ديدار خبر ابتدايي خبرگزاري ايلنا را تاييد كرد و چند ساعت بعد هم با پخش فيلمي از مراسم كه با موبايل گرفته شده بود مدعي شد اين «پايان يك ابهام» است. اما پايان واقعي اين داستان زماني است كه تنها منبع رسمي انتشار سخنان هاشمي رفسنجاني يعني پايگاه اطلاع رساني وي فيلمي از مراسم منتشر و جوابيه‌اي براي رسانه‌ها تنظيم كند.
با اينكه سخنان سياستمدار كهنه‌كاري همچون هاشمي هميشه سوژه‌ي جذابي براي رسانه‌ها و موافقان و مخالفان وي مي‌باشد اما بمباران شيميايي سوريه و احتمال حمله آمريكا به اين كشور باز هم پاي هاشمي را به ميانه رسانه‌هاي داخلي و خارجي باز كرد. گرچه با نگاهي دقيق‌تر به اين موضوع و سخنراني‌هاي مسئولان نظام مي‌توان به چند نكته كليدي مشترك دست يافت.
مقام معظم رهبري، هاشمي، رييس جمهور و وزير امور خارجه همه معتقد به نادرست بودن حمله آمريكا به سوريه هستند و نتيجه كار را غيرقابل پيش‌بيني مي‌دانند و خطرهاي اين جنگ را به همه كشورهاي خارجي گوشزد كردند. پيرامون عامل بمباران شيميايي در سوريه هم رييس جمهور و دستگاه ديپلماسي ايران اظهار نظر دقيقي نداشته و فقط وزير امورخارجه احتمال ارتكاب اين جنايت توسط گروه‌هاي افراطي را با توجه به شرايط ميداني و اسناد موجود، بسيار بالاتر دانسته است و نفس اين عمل را مذموم شمرده همچنان كه هاشمي هم معتقد است ايران هم قبل از سوريه طعم تلخ سلاح‌هاي شيميايي را چشيده است و هنوز هم از آن رنج مي‌برد.
مقام معظم رهبري هم تا اين لحظه پيرامون اينكه اين عمل غيرانساني را چه كسي انجام داده است اظهار نظري نداشته‌اند.
نتيجه حمله به سوريه همچون حمله به افغانستان و عراق نامشخص و به بي‌ثباتي هرچه بيشتر منطقه كمك مي‌كند و البته بمباران شيميايي از هر طرف كه باشد اقدامي بسيار زشت و ناجوانمردانه است اما يادآوري نظر وزير امور خارجه فعلي ايران پيرامون بشاراسد شايد جوابي براي تندروي‌هايي در خصوص مسايل سوريه كه اين روزها دامن برخي از جمله صداوسيما را گرفته است ضروري به نظر مي‌رسد: «بشار اسد با اشتباهات بزرگ خود زمينه را براي سوءاستفاده فراهم كرده است».

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا