رضا سلطان زاده مدير مسئول آیینه یزد

«رئيس ستاد اقامه نماز از وضعيت نمازخواندن در كشور ابراز نگراني كرد و گفت: متاسفانه وضع نماز در كشور خوب نيست و نيمي از جوانان ما نماز نمي‌خوانند. محسن قرائتي اظهار كرد: بنده از قرآن كريم 200 آيه در زمينه كار فرهنگي درآوردم كه يكي از آيات قرآن كريم به شراكت در كار فرهنگي اشاره دارد. اگر مي‌خواهيد كار فرهنگي انجام دهيد نگاهي به اين آيات بيندازيد زيرا انجام كار فرهنگي به صورت تنهايي نمي‌شود. وي درباره نحوه اجراي كارهاي فرهنگ افزود: كار فرهنگي بايد روان باشد، همچنين هنر بايد به گونه‌‌اي باشد كه فرد زود متوجه آن شود. هر ابتكاري هنر نيست و نبايد در هنر با الفاظ بازي كرد. رئيس ستاد اقامه نماز كشور گفت: هنر فقط شعر و سرود و تنبك نيست و هنر واقعي بايد از اينها خارج شود. همچنين رمز بي‌مسجدي ما، وجود مساجد گران قيمت است. مساجد ما الان مانند كاروان شاه عباسي است.»1
يكي از علت‌هايي كه بعد از گذشت 35 سال از پيروزي انقلاب اسلامي سبب شده است نيمي از جوانان نماز نخوانند اينكه، ‌دنياي استكبار مي‌خواهد مسلمانان بويژه نسل جوان را از اخلاق نيكو و معنويات تهي كند. ديدن برنامه‌هايي از طريق ماهواره‌ها، در دسترس قرار دادن فيلم‌ها و مجلات و‌كتاب‌هايي كه با ديدن و يا مطالعه آن پايه‌هاي زندگي كودكان، نوجوانان، ‌و جوانان به تباهي كشيده و آنان را از درون فاسد مي‌كند و در انحراف جامعه نقش موثري ايفا مي‌نمايد. آمار مراجعه به سايت‌هاي مستهجن در آن حد است كه لرزه بر اندام پدران و مادراني مي‌اندازد كه آينده فرزندان خود را در خطر مي‌بينند.
اما آنچه مورد توجه قرار نگرفته و بايد خود را مقصر بدانيم بي‌عدالتي و در نتيجه خودداري از امر به معروف و نهي از منكر و در نهايت ايجاد فاصله و اختلاف طبقاتي و عدم توجه كافي براي از بين بردن تفاوت و تبعيض‌هايي است كه بر اثر عملكردها در جامعه ما ايجاد شده است. گاه صحنه‌هايي از رسانه ملي و صدا و سيما پخش مي‌شود كه كاخ‌نشيني و زندگي اشرافي‌گرو‌هي را نشان مي‌دهد. متاسفانه عده‌اي از مقامات و دولتمردان به خاطر دست داشتن در امور اقتصادي و پاسخگو نبودن براي اينكه شهروندان بتوانند سره را از ناسره تشخيص دهند بر مشكلات افزوده‌اند. تعدادي از افرادي كه بايد الگو باشند عملكردشان نشان از آن دارد كه مورد اعتماد قرار نگرفته‌اند بعضي با قيافه‌هاي حق به جانب در جلسات و از تريبون‌ها مردم را به خيرخواهي و نيكي سفارش مي‌كنند اما خود و اطرافيان و يا خانواده‌اشان به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كنند. مردم انتظار دارند همه‌ي مسئولان و مديران،‌جاه‌طلب و ثروت اندوز نباشند و نحوه زندگي آنها در جامعه نشان از چيز ديگري غير از صداقت و راستي نداشته باشد.
اسراف و تبذير زراندوزان و مقايسه زندگي عده‌اي از ثروتمندان و دست اندركاران، با مردم عادي و مستضعف كه در اداره زندگي و تهيه نان بخور و نمير دست بگريبانند نشان از تفاوت و تبعيض موجود در جامعه دارد. چه بسيار خانواده‌هايي كه با حقوق اندك و حتي بدون سرپناه معمولي زندگي خود را اداره مي‌كنند و يا تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و ديگر موسسات خيريه امرار معاش مي‌نمايند و براي خريد دارو و استفاده از وسايل درمان در بيمارستانها و مراجعه به پزشك جهت مداواي خود و زن و فرزندانشان با مشكلات سرسام‌آوري دست بگريبانند يا جواناني كه هنگام ازدواج و تشكيل خانواده به معناي واقعي عزا مي‌گيرند. يا ميليون‌ها معتاد و زنان و كودكان خياباني كه زندگي آنها را همان بهتر كه مردن تدريجي با عذاب و سختي نامگذاري كرد داستان زير نمونه‌هايي از صدها و هزاران موردي است كه باعث دوري و يا سستي مردم به‌ويژه جوانان از انجام فرائض مي‌باشد.
«محسن يكي از قربانيان ماجراي ورود خون‌هاي آلوده از فرانسه است... وقتي درباره وضعيت خواهرش صحبت مي‌كند، غم در چشمانش ته‌نشين شده است: اشكالي در غده هيپوفيز خواهرم وجود داشت كه تحت عمل جراحي قرار گرفت، با همان عمل كليه‌اش دچار اختلال شد. كليه پيوندي‌اش سه سال بيشتر كار نكرد... پدرمحسن در سال 73 با صد هزار تومان حقوق بازنشسته شد و اكنون هم كه افزايش سالانه يافته، تازه به 450 هزار تومان رسيده است... آنها تاكنون چند مرتبه خانه محل زندگي‌شان را فروخته‌اند تا از پس هزينه‌هاي جراحي و معالجه و دياليز محسن و خواهرش برآيند...»
كريم 37 ساله بيمه تكميلي ندارد و بايد ماهانه به طور متوسط 300 هزار تومان براي تامين داروهايش هزينه كند. سعيد هم هشت سال است كه پيوند كليه كرده است. او از وضعيت داروهاي بيماران كليوي نگران است و مي‌گويد: اگر بيمار پيوندي سه چهار روز دارو مصرف نكند، كليه‌اش پس مي‌زند. با اين حال گاهي پيش مي‌آيد كه يك دارو تا دو ماه هم عرضه نمي‌شود...
محمد متولد سال 1342 است. كليه‌هايش از سال 74 دچار مشكل شد و دو سال بعد يك كليه به بدنش پيوند زدند. او مي‌گويد: از كار بيكار شده‌ام به گونه‌اي كه حتي براي پرداخت قبض آب و برق خانه‌ام هم مانده‌ام و برادرانم قبض‌ها را پرداخت مي‌كنند. يك وام از انجمن بيماران كليوي گرفته‌ام، اما بازپرداخت ماهانه 50 هزار تومان آن هم از عهده‌ام خارج است.»2
اين كجا و آن زندگي در ويلاها و خانه‌هاي چندين ميليارد توماني و سوارشدن بر مركب‌هاي چند صد ميليون توماني، ‌مسافرت‌هاي خارج و پس‌اندازهاي آن چناني در بانك‌هاي داخل و خارج كجا؟!!
ماجراي زير داستان عملكرد 45 روزه دولت مهرورز و مدعي عدالت گستري است كه خود را قانونمندترين و پاك‌ترين دولت تاريخ مي‌دانست و مجلس هشتم و نهم وظيفه نظارتي خود را در مراحل مختلف به نحو احسن انجام نداد.
«مهندس اكبر تركان، مشاور عالي رئيس جمهور، در سخناني قابل تامل در خصوص پشت صحنه روزهاي انتقال دولت از «احمدي نژاد به روحاني» مي‌گويد: شما حرف‌هاي افراطيون را به ياد داريد؟ چه حرفهايي زدند؟ مگر سال‌ها نگفتند در صنعت نفت مافيا داريم؟ مگر دست در جيب كت خود نكردند و گفتند كه ليست مافيا را در جيب دارند؟ آن مافيا كجاست؟ كدام يك از اين بچه‌هايي كه همكار آقاي زنگنه بودند، مافيا بودند؟ اينها افراطي‌گري نبود؟ آيا پيروز شدند؟ آيا ادعاهاي خلاف خود را ثابت كردند؟ يكي از حرفهايي كه مي‌زدند را ثابت كردند؟ خير. اما ما حرفهايمان را ثابت كرديم. الان هم ثابت مي‌كنيم. ما وقتي مي‌گوييم اينها در دسترسي به بيت المال صالح نبودند، برايش سند داريم. من 45 روز اخير را برايتان مثال بزنم. فاصله ميان 24 خرداد تا 12 مرداد ماه، براي خود يك تاريخ است. من اميدوارم كه جناب آقاي جهانگيري به عنوان معاون اول دستور بدهند تاريخ اين 45 روز را بنويسند. در اين دوره 45 روزه با بيت المال چه كردند؟ چه دارايي‌هايي را بخشيدند؟ چه اموالي جابه جا شد؟ چه مصوباتي در دولت براي اموال دولتي تصويب شد؟ برخي از كاغذهاي آن را من دارم. تنها جلوي برخي از اين اقدامات را ما توانستيم بگيريم. چقدر استخدام نابجا انجام شد؟ چقدر نقل و انتقال نابجا انجام شد؟ چقدر حكم جديد زدند در اين 45 روز؟ به نظر من تاريخ اين 45 روز را با همين عنوان بايد همراه با مستنداتش نوشته و منتشر كرد تا همه ببينند.»3
«از نهاد رياست جمهوري خبر مي‌رسد مبلغ 160 ميليارد ريال در آخرين روز دولت گذشته از حساب رياست جمهوري برداشت شده است.» سايت «انتخاب» با درج خبر فوق نوشت: «مسوولان جديد نهاد رياست جمهوري در جريان پيگيري اين اقدام به سرنخ هايي رسيده‌اند كه ممكن است در روزهاي آينده به اطلاع عموم برسد. ايجاد دفاتر براي مسوولان سابق و تاسيس دانشگاه توسط آنان از جمله مواردي هستند كه در فهرست اين پيگيري‌ها قرار دارند.»4
جامعه از حاكمان در نظام اسلامي توقع دارد منش و روش پيامبر اكرم (ص) و ديگر پيشوايان را الگو قرار دهند.
پيامبر گرامي اسلام (ص) مردم را با اخلاق نيكو به اسلام دعوت مي‌كرد، ‌ساده زيستي و بي توجهي به زرق و برق دنيوي، ‌مهر و محبت و حلم و بردباري و حسن رفتار رسول اكرم(ص)، قلوب مردم را به آن حضرت جلب مي‌نمود، ‌شور و شوق و علاقه وافري به هدايت خلق داشت و بر رهانيدن مردم از فقر و پريشاني و جهل و فلاكت و در نهايت نجات آنها بسيار حريص بود، پيام ايزدمنان را به طور واضح وآشكار مي‌رساند و اكراه و اجباري در كار آن نبي گرامي نبود. علاوه بر آن بشارت و هشدارهاي لازم را به مردم مي‌داد. خاتم پيامبران بشير و نذير بود، با دليل و برهان و حكمت مسلمانان را موعظه و نصيحت مي‌كرد، با خرافي‌گري در هر سطح و شكلي مبارزه مي‌كرد صبر و استقامت فراوان داشت و در تعليم و تربيت و هدايت و ارشاد امت اسلامي با اخلاص عمل مي‌كرد و بر توام بودن علم و عمل تاكيد فراوان مي‌فرمود.
علما، دانشگاهيان، فرهنگيان، مسئولان فرهنگي، دولتمردان، و همه اصناف و اقشار گوناگون جامعه بايد بدانند!
«كساني كه درباره به كار بستن ظواهر احكام شرع تاكيد مي‌كنند، و ‌به امر به معروف و نهي از منكر به صورتي سطحي مي‌پردازند، ‌بدون آنكه به ثروتمندان و صاحبان مال‌هاي گزاف، ‌قارونان تورٌّم آفرين، و سردمداران «كيل و ميزان» و انبوه كاسبان متجاوز، امر به معروف كنند و بگويند كه حقوق محرومان گوناگون را به ايشان بازگردانيد، و نيز بي‌آنكه توانگران را از اين «منكر» جامعه برانداز باز دارند كه همان غصب كردن حقوق و اموال و ارزاق مردم است، و ايجاد تورمّهاي مرموز و افسار گسيخته و سرسام آور، مكيدن بسيار ظالمانه خون توده‌ها.. .. [و چه بسيار تباهي‌ها و فسادها كه از اين نابساماني‌ها حاصل آيد].
و اين واقعيتي است كه تعاليم اسلامي از سويي و تجربه‌هاي اخير از سويي ديگر، آن را روشن كرده است، ليكن بسياري از علماي دين از آن غافل مانده‌اند، و بسياري از حاكمان منتسب به دين از آن تغافل مي‌كنند.
درباره كارهاي جنايت آميز متكاثران داخلي (و سستي‌گري برخي مقامات مسئول‌، به دليل ناتواني، يا همسودي و.. ..) مانند به تعطيلي كشيدن برخي كارخانه‌ها، و بيكار كردن دهها – و شايد صدها – و( هزاران) كارگر شريف، و در محروميت و استضعاف فرو بردن هر چه بيشتر پسران و دختران و خانواده‌هاي آنان، ‌در نتيجه فقر معيشتي و فرهنگي و... ايجاد زمينه سقوط‌هاي بزرگ در سطح اجتماع.. .. همه و همه براي وارد كردن پاره‌اي كالاها و به جيب زدن سودهاي كلان... و سپس پرداختن خود پسران و دختران و نزديكان به شاد خواري و اتراف و اسراف در اين سوي و آن سوي و اين ساحل و آن كشور.. .. همچنين دست زدن برخي به دزدي‌هاي كلان و افسانه‌اي و...»5
به مردان، زنان و جواناني كه در اثر تربيت صحيح پدر و مادر و مربيان و يا تحصيل در محيط‌هاي آموزشي كه منطبق با تعاليم عاليه اسلام به معناي واقعي بنا شده و آشنا شدن به راه و رسم زندگي سعادتمندانه توانسته‌اند خود را به كمالات آراسته نمايند درود مي‌فرستيم و اميدواريم زمينه‌هايي فراهم شود تا بتوانيم همگان با درستي و صفا و صميمت بيش از گذشته تبعيض و فساد و اختلافات طبقاتي و بي عدالتي را از تمام سطوح جامعه كاهش داده و عامل به دستورات دين باشيم.

پي نوشت ها:
1- «آيينه يزد»، شماره 330، صفحه 3، 16/5/92
2-خبرگزاي دانشجويان ايران، پنجشنبه 9 آذر 1392
 3- «تركان: دولت قبلي در 45 روز آخر چه كرد؟!»، مجله همشهري، 7/6/92
4- «روزنامه اعتماد»، نويسنده: عظيم محمودآبادي، مورخ 5/6/92
5- «الحياه»، علامه محمد رضا حكيمي، جلد ششم، صفحه 632 و 633، ترجمه احمد آرام

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا