رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفتگو با برنامه دوستان جوان رادیو یزد به راه اندازی دیپلماسی مهارتی برای نخستین بار در کشور و جهان اشاره کرد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد دکتر کوروش پرند در این گفتگو دیپلماسی مهارتی را از جمله برنامه های جدید سازمان برشمرد و گفت : این طرح به موضوع نقش و تأثیر آموزش های مهارتی در سیاست خارجی کشور و اینکه چگونه سیاست های خارجی و بحث دیپلماسی می تواند به ارتقاء آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای کمک کند می پردازد .

وی در ارتباط با صادرات آموزش های مهارتی به کشورهای همسایه نیز اظهار کرد : از ابتدای سال جاری تاکنون 121 مربی عراقی برای فراگیری آموزش های مهارتی و انتقال آن به کشورشان آموزش داده شده اند و در حال حاضر 31 نفر از آنها فارغ التحصیل شدند .

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با اشاره به برگزاری مرحله استانی چهاردهمین مسابقات ملی مهارت ابراز کرد : درمرحله شهرستانی از کل کشور 35 هزار و 789 کارآموز شرکت داشتند که از این تعداد 5 هزار و 28 نفر به مرحله استانی راه یافتند .

دکتر پرند می افزاید : از هر استان یک نفر برای رقابت در سطح ملی انتخاب می شود و برگزیدگان دوره 14 و 15 مسابقات ملی مهارت با شرکت در اردوی شش ماهه برای حضور در مسابقات جهانی مهارت که هر دوسال یکبار برگزار می شود آماده می شوند .

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی یکی از اساسی ترین معضلات کشور را فارغ التحصیلان بیکار دانست و گفت : در سال گذشته 4 میلیون و 200 هزار دانشجو داشتیم که 65 درصد آنها در مقطع کارشناسی و کمتر از 20 درصد در مقطع تکنسین و کاردان مشغول به تحصیل بودند اما تنها 17 درصد آنها در حوزه آموزش های مهارتی قرار دارند .

وی تأکید کرد : در حوزه آموزش و پرورش باید این اندیشه در کشور ایجاد شود که دانش آموزی که ضعیف است نباید به کاردانش برده شود بلکه می بایست در تمام حوزه ها افرادی توانمند پرورش دهیم و این مفهوم باید گنجانده شود که افرادی که دیپلم فنی دارند بیشتر از افرادی که دارای دانش نظری هستند وارد کار می شوند .

دکتر پرند خاطر نشان کرد : افزایش آمار داوطلبان در کنکورهای کارشناسی ارشد و دکترا زنگ خطری است که نشان می دهد هرم دانشجویی و نیاز کشور متناسب با یکدیگر دیده نشده است و باید در این خصوص برنامه اساسی تدوین شود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا