یزد فردا - مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان به دنبال شيوع بيماري روده اي در روزهاي گذشته در شهرستان اردكان اظهار كرد: روز بعد از عيد فطر  اورژانس بیمارستان اردكان تعداد زیادی مراجعه با علائم اسهال، استفراغ، دل پیچه و تب داشت که بلافاصله برای بررسی علت این طغیان، کار‌شناسان مرکز بهداشت ضمن بررسی‌های فنی از منابع احتمالی سرایت این بیماری با مراجعین و بیماران بستری مصاحبه و در مراحل اولیه شرح حال مشخص شد که تعدادی از آن‌ها به دلیل مصرف سبزی در افطاری‌های تجمعی مبتلا شده‌اند.

دکترسیّدمحمّدپورهاشمی اردکانی در گفت و گو با خبرنگار وب دا يزد ادامه داد: البته باید توجه داشت شرایط فصلی از قبیل گرما، کم آبی، شرایط ویژه ماه مبارک رمضان از علل تسهیل بروز و شیوع این بیماری بوده است.

وي با بيان اين كه منابع تأمین کننده آب شهرستان نیز به طور ویژه‌تر مورد بررسی‌های شیمیایی و میکروبی قرار گرفت افزود: خوشبختانه تا کنون موردی نبوده و در حال حاضر کلر موجود در آب نیز به حدّ کافی موجود است.

پورهاشمي عنوان كرد:  در عین حال بررسی‌های مکرر و ویژه همچنان ادامه و هماهنگی کامل در این خصوص با ارگان‌های ذیربط از جمله اداره آب و فاضلاب وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان اظهاراميدواري كرد: بحمد الله در حال حاضر بروز بیماری رو به کاهش بوده و امیدواریم که در چند روز آینده با دقت مردم در رعایت اصول بهداشت به ویژه بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی کاملاً مرتفع شود.

وي با تاكيد بر  رعات اصول بهداشتي توسط مردم به روش هاي پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای به ویژه در فصول گرم سال اشاره كرد و گفت: همشهریان مي توانند با رعایت این اصول از ابتلا به این بیماری‌ها مصون بمانند.

پورهاشمي به رعایت اصول بهداشت فردی تاكيد كرد و ادامه داد: رعایت اصول بهداشت فردی به ویژه شستشوی دست‌ها با آب و صابون بالاخص قبل از غذا، پس از توالت، پس از تماس با بیماران، کوتاه نمودن ناخن‌ها و غيره از مهمترين اين موارد است چرا كه تعدادی کمی باکتری لازم است تا این نوع بیماری را منتقل كند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردکان  همچنين بر ضدعفونی کردن سبزیجات، کاهو و غيره. قبل از مصرف تاكيد كرد و گفت: اين عمل به صورت علمی در چهار مرحله: ۱) شستشو، ۲) قراردادن در مجاور مایع ظرفشوئی جهت جدا شدن انگل‌ها، ۳) ضدعفونی کردن با پرکلرین و ۴) آبکشی بايد صورت گيرد متآسفانه علیرغم تآکید برلزوم ضد عفونی کامل سبزیجات  دیده شده که برخی از همشهریان برای ضد عفونی کردن سبزیجات فقط از مایع ضرفشویی و یا نمک استفاده می‌كنند که هیچ تأثیری در ضد عفونی کردن سبزیجات ندارد.

پورهاشمي در ادامه بر استفاده از منابع آبی مطمئن، عدم نگهداری مواد غذایی پخته شده در خارج از یخچال و عدم استفاده از این نوع غذا‌ها و      عدم خریداری مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد تاكيد كرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا