یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه حسن روحانی تعادل بین جناح‌ها و گروه‌ها را در چینش کابینه مراعات کرده بود، از کم‌لطفی طیفی از موثرین مجلس که به گفته وی می‌توانستند در رای‌آوری کل کابینه اثرگذار باشند، گلایه کرد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: معتقدم که باید کلیت کابینه حسن روحانی را ضمن توجه به سوابق مثبت مدیریتی او در طول 30 سال گذشته در نظام ببینیم و توجه داشته باشیم که خواست و مطالبات مردم از ایشان چه بوده و ایشان چه قول‌هایی برای تحقق آن مطالبات داده است.

وی با بیان اینکه ترجمان رای مردم، رای به اعتدال، عقلانیت، تدبیر، تنش‌زدایی و دوری از تشنج در کشور بوده است، افزود: آقای روحانی هم متناسب با خواست مردم کابینه‌ای فراجناحی انتخاب کرده بود که بتواند شعارهایش را محقق کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: اگر ما صرفا با دیدگاه اصلاح‌طلبانه و دوستان اصولگرای‌مان صرفا با دیدگاه اصولگرایی به کابینه نگاه می‌کردیم، ممکن بود برخی گزینه‌ها در کابینه مطلوب نباشد ولی وقتی به پیام رای مردم و قدرت تدبیر، تعامل و هماهنگی رییس‌جمهور توجه داشته باشیم مناسب بود که به کلیت کابینه رای می‌دادیم تا دولت می‌توانست کارش را با اقتدار آغاز کند.

تابش با اشاره به حضور برخی چهره‌های شاخص اصولگرا در کابینه حسن روحانی، خاطرنشان کرد: اگر ما می‌خواستیم صرفا با دید اصلاح‌طلبی نگاه کنیم می‌گفتیم اینها در کابینه نباشند؛ اما رییس‌جمهور تعادل و موازنه بین جناح‌ها و گروه‌ها را در چینش کابینه مراعات کرده بود و از این جهت شاید طیفی از موثرین مجلس، آنها که می‌توانستند در رای‌آوری کل کابینه اثرگذار باشند، کم‌لطفی کردند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس به وجود چند دیدگاه در بین نمایندگان در مورد گزینه‌های پیشنهادی رییس‌جمهور اشاره کرد و گفت: یک دیدگاه فراکسیون اصولگرایان بود که می‌گفتند حداقل باید پنج نفر بیفتند، دیدگاه تندتر جبهه پایداری‌ها بودند که می‌گفتند هفت، هشت نفر باید بیفتند و خیلی از آنها قائل به این بودند که به دو سه نفر از گزینه‌ها بیشتر رای نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اما در این میان انتظار از فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس بیش از این بود. با توجه به اینکه افراد بسیار نزدیک به ریاست‌ مجلس در کابینه حضور داشتند که مورد وثوق ایشان بودند، انتظار می‌رفت فراکسیون رهروان ولایت کم‌لطفی نمی‌کرد و به همه اعضای کابینه رای می‌داد.

نماینده مردم اردکان در مجلس در عین حال گفت: البته از تلاش ریاست مجلس نباید گذشت که دو بار جلسه تشکیل داد ولی نتیجه رای منفی به دو سه نفر از آقایان را اعلام نکردند. با این وجود معتقدم که می‌شد رای فراکسیون رهروان ولایت به کابینه مثبت باشد که اگر این اتفاق می‌افتاد شاید تنها یک نفر از اعضای کابینه رای نمی‌آورد اما نتیجه این شد که آقای نجفی هم رای نیاورد.

تابش در ادامه به برخی اتفاقات پشت صحنه روز رای اعتماد به وزرا اشاره کرد و افزود: یکی از اینها نامه رییس شورای شهر بود که به نحوی اعتراض ایشان را به اظهارات آقای نجفی در مورد تغییر نام میدان حق‌شناس و هیات اعزامی‌ شورا برای سر زدن به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث پس از انتخابات 88 منعکس می‌کرد و نامه دیگر مربوط به رییس وقت سازمان هلال‌احمر بود که بر اساس گزارشات برخی اکیپ‌های اعزامی برای عیادت از خانواده‌های آسیب‌دیده چیزهایی را علیه هیات اعزامی شورای شهر مطرح می‌کرد.

وی با انتقاد از توزیع این نامه‌ها علیه وزرای پیشنهادی در روز رای اعتماد و همچنین برخی پیامک‌ها در این زمینه، تاکید کرد: توزیع این نامه‌ها هیچ توجیه عقلانی و منطقی نداشت و من در این باره با ریاست مجلس صحبت کردم به ویژه اینکه این نامه‌ها فاقد دستور هیات رییسه بود. البته عده‌ای هم از سوی دیگر به رییس مجلس اعتراض کرده بودند که چرا نمی‌گذارند جوابیه اینها در صحن قرائت شود. از حق نباید گذشت که ایشان از هر دو طرف تحت فشار بود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه نامه‌ها و پیامک‌ها در شرایطی منتشر شد که فرصت دفاع برای کسانی که در معرض رای مجلس بودند وجود نداشت، اضافه کرد: مجموع این حواشی و پشت صحنه‌ها باعث شد که سه نفر از اعضای کابینه رای نیاوردند در حالیکه با توجه به معرفی زود هنگام کابینه از سوی رییس‌جمهور و خواسته رهبری برای هر چه سریعتر آغاز شدن کار دولت ما می‌توانستیم از طرف مجلس پیام محبت‌آمیزی را شاهد باشیم که کل کابینه رای بیاورد اما این حواشی و مسائل پشت پرده مانع این اتفاق شد.

وی اضافه کرد:‌ در روز رای اعتماد همچنین حرف و حدیث و شایعاتی در مورد وزیر پیشنهادی علوم آقای میلی‌منفرد هم مطرح شد که باعث شد ایشان نتواند رای اعتماد مجلس را کسب کند به ویژه اینکه این آقایان قدرت دفاعی در آن شرایط نداشتند و نمی‌توانستند توضیحاتی ارائه کنند.

تابش خاطرنشان کرد: من آرزومند این بودم که همه کابینه رای بیاورد اما در هر صورت پیش‌بینی کرده بودم که یک تا سه نفر رای نخواهند آورد. اگرچه معتقدم اگر موثرین مجلس با سعه صدر بیشتری برخورد می‌کردند کل کابینه می‌توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد و یا حداکثر یک نفر رای نیاورد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد که به جای سه گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور که موفق به کسب رای اعتماد مجلس نشدند، هر چه زودتر افراد صالح و شایسته‌ای معرفی شوند و مجلس هر چه زودتر به آنها رای دهد تا کابینه با قدرت و قوت مشغول به کار شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا