حسن روحانی این روزها در حال چینش اعضای کابینه اش است. این موضوع واکنش‌هایی به دنبال داشته است. عده ای سعی در مشاوره دادن دارند و البته گروهی هم که هنوز شکست انتخاباتی را باورد نکرده اند به خود اجازه می‌دهند برای رییس جمهور منتخب شرط  و شروطی تعیین کنند.

 محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب مجلس از حوزه انتخابیه اردکان یزد با تاکید بر اینکه " عده ای به خود این اجازه را می‌دهند که برای دولت و رییس جمهور منتخب شرط و شروطی تعیین کنند به سؤالات "عصر ایران" در این باره پاسخ گفت:

 *برخی همچنان اصرار دارند برای دولت تکلیف تعیین کنند. رییس جمهور منتخب باید چه واکنشی به این روند نشان بدهد؟

 اظهارنظرهایی که این روزها از جانب اصولگرایان شنیده می‌شود، به سه بخش تقسیم می‌شود. گروهی واقعا بر اساس دغدغه‌ها و اهداف ملی سعی می‌کنند که با اظهارات خود دولت آینده را کمک کنند که دولت باید به آن‌ها توجه کند و به قولی حرف آن‌ها را به روی چشم بگذارد.

 بخش دیگری هم با بداخلاقی، دنبال این هستند تا دولت روحانی را تضعیف کنند که به نظر من باید دولتی‌ها هیچ اهمیتی نشان ندهند، چرا که این نوع تحرکات نه تنها هیچ آسیبی به دولت بعدی وارد نمی‌کند، بلکه ریشه های جریان افراط را سست می‌کند. مکانیزم انتخاب دولت مشخص است و گزینه‌ها باید با رای نمایندگان انتخاب شود و به همین دلیل تحت هیچ شرایطی، هیچ کس نباید به خود حق تعیین شرط برای دولت بدهد. به همین دلیل باید گفت که دولت تلاش کند با تخریب کنندگان مقابله کند تا آنها نتوانند در کار دولت آتی کارشکنی کنند.

 *تصمیم مجلس مبنی بر تعیین شرط برای گزینه های وزارت هم در همین راستا مطرح شده بود؟

 لازم می‌دانم بگویم که همانطور که برای کاندیداتوری در مجلس کاندیداها باید فاکتورهایی برخوردار باشد، حتما لازم است افرادی که برای وزیر شدن مورد توجه قرار می‌گیرند هم باید از ویژگی‌هایی مشخصی برخوردار باشند، پس باید گفت که تعیین شرط فی نفسه اشتباه نبود اما طرح این مساله در حالی که دولت بعدی اختلاف سلیقه سیاسی با مجلس دارد، این شائبه را به وجود آورد که مجلس دنبال سیاسی کاری است و دقیقا به همین دلیل، طرح پس گرفته شد و قرار است در آینده در صحن مجلس مطرح شود.

 *پس این مساله منتفی است؟

 بله، تاکید می‌کنم که این طرح، طرح خوب و لازمی است. وقتی شرط لیسانس نمایندگان مجلس به فوق لیسانس ارتقاء یافت، شاهد بودیم که کارایی خانه ملت بالا رفت و سطح کارشناسی تصمیمات نمود بیشتری پیدا کرد. به همین دلیل باید گفت که در زمان لازم باید برای گزینه های وزارت شرط و شروطی تعیین شود.

 *رای به روحانی مرهون حمایت هاشمی و خاتمی خوانده می‌شود. این موضوع، صحیح است؟

 به نظر من در وهله اول خدا به مردم و کشور نظر کرد و نگذاشت که دوران هزنیه ساز، تکرار شود. البته تلاش آقای خاتمی در ائتلاف و کنار کشیدن عارف و همچنین حمایتی که آقای هاشمی رفسنجانی از حسن روحانی داشت، باعث شد تا در روزهای منتهی به انتخابات، نظرها به روحانی جلب شود. البته نمی‌توان به نقش و سهم رییس جمهور منتخب بی توجه بود، او در مناظره‌ها به معنای واقی درخشید و با توجه به مشکلات و مطالبات مردم باعث شد تا مردم به این نتیجه برسند که حسن روحانی انتخاب برتر است.

 *چالش‌ میان کاندیداهای اصولگرا در مناظره‌ها چقدر در نتیجه انتخابات نقش داشت؟

 آنها در مناظره همدیگر را تخریب کردند و دست به افشاگری و این مسایل زدند. طبیعی است که مردم با مشاهده اینگونه رفتارها تصمیم گرفتند با رای خود به جریان افراطی پایان بدهند و به اعتدال و اصلاح طلبی رای بدهند. مردم از شرایطی که به واسطه ندانم کارهایی به جامعه تحمیل شد، خسته شدند و به همین دلیل در 24 خرداد حضوری پرشور در پای صندوق‌های رای داشتند تا فرصت افراط را از افراطیون سلب کنند.

 *این روزها بحث های زیادی در خصوص تشکیل کابینه مطرح است. ترکیب دولت یازدهم را چطور پیش بینی می‌کنید؟

 همانطور که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی وعده کرده‌اند، دولتی فراجناحی تشکیل خواهند داد تا بتواند از همه پتانسیل‌های موجود استفاده کند. دولت بعدی با حضور نیروهای معتدل شروع به کار خواهد کرد. البته باید اینطور گفت که کشور به قدری دچار بحران است که چاره ای جزء استفاده از همه نیروهای موجود در کشور وجود ندارد.

 *اولویت دولت باید تمرکز روی چه مساله ای باشد؟

 اقتصاد و محدودیت های مالی که مردم را با گرفتاری‌های زیادی مواجه کرده، دغدغه اصلی دولت و کل جامعه است. به همین دلیل انتظار این است که دولتی‌ها به بررسی دقیق شرایط بپردازند و راه های برون رفت از این وضعیت را پیدا کنند. چرا که ادامه چنین روندی، مطمئنا هم هزینه ساز است و هم درشان نظام مقدس اسلامی نیست. البته باید توجه داشت که برای بهبود این اوضاع هم مدیریت اقتصادی را باید تغییر داد و هم اینکه سیاست داخلی و البته سیاست خارجی را با روشی منطقی‌تری مدیریت کرد.

 اگر نتوانیم با جهان به رابطه خوب و همکاری مناسبی برسیم، نمی‌توانیم منتظر بهبود شرایط باشیم. البته فضای کشور در این یک ماهی که از انتخابات گذشته، پر از امید است و مردم امیدوارانه به آینده نگاه می‌کنند.

 *البته این امید می‌تواند تبعات منفی هم داشته باشد.

 چه تبعاتی؟

 

*اینکه این انتظار در جامعه به وجود آید که دولت به زودی همه مشکلات را حل کند.

 مردم به خوبی می‌دانند که کشور مشکل دارد و این مشکل‌ها چیزی نیست که به راحتی قابل حل باشد. به همین دلیل آنها حتما این فرصت را به دولت خواهند داد تا بتواند با راهکارهایی افق جدیدی برای مردم و کشور مشخص کند. انشاءالله دولت بتواند این اطمینان را به مردم بدهد و خدا نکند که روزی به این نتیجه برسند که وعده های داده شده فقط شعار بود، آن وقت است که جامعه به سوی اختلاف و بی اعتمادی حرکت خواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا