میرزا محمد کاظمینی

یزدفردا :میرزا محمد کاظمینی متولی موقوفات کاظمینی یزد که سالها قبل یکی از عمارت های تاریخی در محله امامزاده جعفر یزد را بازسازی و دفتر کار و موزه ای را در آن راه اندازی نموده است  به واکنش های مختلف پیرامون طرح توسعه امامزاده جعفر یزد واکنش نشان داده و با نگاشتن نامه ای خطاب به مهندس علی اکبر اولیاء نماینده سابق یزد که یکی از امضاء کنندگان نامه 9 نفر از مسئولین سابق استان یزد بوده است مطالبی را مطرح نموده که نسخه ای از آن در اختیار یزدفردا قرار گرفته است "

متن کامل نامه میرزامحمد کاظمینی در رابطه با طرح توسعه آستان مقدسه امام زاده جعفر(ع) یزد به شرح زیر است :

دوستان بیراهه رفته اند؟

برادر بزرگوار و نیکوخصال جناب آقای مهندس علی اکبر اولیا

با سلام و عرض ادب

در مود طرح جامع آستانه ی مقدّسه ی امامزاده جعفر(ع ) و فعّالیّت های حضرتعالی و بزرگواران دیگر که  بی شک از سر دلسوزی، در سخنرانی ها و طومارهایی به نقد تخریبی این طرح پرداخته اند؛ از سرارادت و بالاتراز آن توجّه به گسترش فضای عبادی، تفریحی و فرهنگی، این نوشتار را تقدیم می نمایم و حضرتعالی را به نمایندگی از همه ی دلسوزان میراث فرهنگی مورد خطاب قرار می دهم:

استحضار دارید طرح جامع، نخست با تأیید میراث فرهنگی و متولّیان مربوط حوزه ی شهری، تهیّه شده و به تصویب رسیده است؛ طرحی که چنانچه با دقّت بررسی شود؛ گام بزرگی در حوزه ی شهری دارالعباده است و با تمهیدات اندیشیده شده، به راستی قطب بزرگ فرهنگ یزد خواهد بود و بدون توجّه به مسائل سیاسی، باید از استاندار، هیئت امنا، اداره ی اوقاف، شورای شهر و سازمان مسکن و شهر سازی قدردانی نمود؛ چرا که اخذ بودجه ی کلان کشوری برای این طرح جای تجلیل دارد، امّا پرسش حقیر ازحضرتعالی این است که آیا بهتر نبود برخی دوستان مدّعی علاقمندی به میراث فرهنگی کشور، به جای فریاد نابجا در رسانه های خبری؛ تا آنجا که شبکه های بی بی سی و شبکه ی صهیونیستی من و تو، ساعت ها به آن پرداختند و به گونه ای این ماجرا را مسخره کردند و نیز بیم عدم اجرای طرح و عدم جذب این اعتبار سنگین، ایجاد شد؛ به ارائه ی راهکارهایی درست در راستای اجرای طرح می پرداختند؟

جناب آقای اولیا :

آیا می دانید خانه های محدوده ی میراث فرهنگی، پشت کارگاه های هنرستان شهید رجایی، یکشبه تخریب و تبدیل به پارکینگ شده و دم هیچ کس در نیامده است؟! آیا می  دانید در مجاورت همین اراضی، یک ساختمان مسکونی، به  صورت آپارتمان در حال ساخت است؟ چرا وقتی خانه ی تاریخی خضری، در مجاورت آستانه، تخریب و تبدیل به پارکینگ شد؛ کسی حرفی نزد؟! آیا اطّلاع دارید با مجوّز میراث فرهنگی، یک مغازه ی سه طبقه ی بوتیک، به سهولت روبروی درِامامزاده ساخته شد و فریاد حقیر و سایر اعضای هیئت امنا به جایی نرسید؟

به هرحال ذکر این نکته ضروری است که بیش از شصت درصد فضای مربوط به طرح جامع، یا آجری است یا مربوط به دوره ی پهلوی اول که در جای خود، دلیل بر تخریب نیست، امّا بین بد و بدتر، بهتراست بد را انتخاب کنیم. این آستانه جدای از طرح امامزاده ی واجب التّعظیمش، مدفن بسیاری از علما و دانشمندان است. همچنین بزرگ ترین موزه ی خصوصی ایران به آن تعلّق دارد و باید در نظر داشت اوقاف و آستانه که برای نمونه، اقدام به بازسازی کاروانسرای مشیری به شکل زیبایی کرده اند؛ قطعاً در احداث بناها، مسائل مربوط به میراث فرهنگی را رعایت خواهند کرد؛ بنابراین پیشنهاد می گردد با ارائه ی طرح هایی، هم بودجه ی اختصاص داده شده، از دست نرود و هم طرح را مطرح و به کمک کارشناسان، در اجرای آن یاری رسانید.

بحث فروش قبر و استفاده از الفاظی که بوی رانت خواری و سیاسی بازی در شرایط کنونی می دهد و عدّه ای نیز بهایی گری را درقالب ادّعاهای دلسوزانه مطرح می نمایند؛ حرف های عبث و بیهوده ای است که می طلبد حضرتعالی و دوستانتان، به کمک طرّاحان و مدیران حوزه ی شهری بیایید و کاری کنید کارستان. همچنین بدیهی است که باید خسارت مردمان ساکن درمجموعه ی طرح، چه از لحاظ مادّی و چه از لحاظ معنوی، جبران شود؛ خاصّه هیئت عاشورایی امامزاده جعفر ( ع ) که لازم است از یک پایگاه بزرگ عاشورایی برخوردارگردند.

نکته

پایان سخن این که اگر این طرح بر اساس اعتراض ناشیانه ی برخی افراد به تعطیلی بیانجامد؛ قطعاً مظلمه ی دنیا و آخرت آن، دامن آنان را می گیرد که ان شاء الله چنین مباد...

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا