شورای آموزش و پرورش عملکرد سوادآموزی استان و وضعیت تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی را بررسی کرد .

 به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ، چهارمین نشست شورای آموزش و پرورش استان در سال 92 با حضور استاندار یزد و سایر اعضا در محل سالن شهید ساداتی اداره کل آموزش و پرورش برگزارشد .

استاندار یزد در این نشست با تبریک ماه مبارک رمضان  بر ضرورت بهره مندی مؤمنان از ماه میهمانی خداوند تأکید کرد و اظهار امیدواری نمود مؤمنان با بهره گیری از ایام ماه رحمت الهی برای رسیدن به آمرزش الهی و بهشت جاودان در حق همدیگر دعا کنند .

" محمد رضا فلاح زاده " مهاجرت اتباع خارجی به استان که اغلب بیسواد هستند را یکی از مشکلات سوادآموزی ذکر کرد و گفت : از آنجائی که درصد قابل توجهی از آمار بیسوادان استان را اتباع خارجی تشکیل می دهند ، جدا سازی اتباع بیسواد و برنامه ریزی برای باسواد کردن آنها ضروری است .

 

فلاح زاده همچنین بر تشکیل  کارگروهی به منظور بررسی میزان باسوادی استان و اعلام پایان سوادآموزی در استان تأکید کرد .

در ادامه این نشست ، مدیر کل آموزش و پرورش ، گزارشی از عملکرد و برنامه های آموزش و پرورش استان در یک ماهه گذشته را ارائه کرد و به تشریح وضعیت تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی دراستان پرداخت .

" محمد کاظم رحیمی نژاد " گفت : در سال تحصیلی 92-91 افزون بر 9 هزار دانش آموز اتباع خارجی که اکثریت آنان از اتباع افغانی هستند در 630 مدرسه استان به تحصیل اشتغال داشته اند .

 

رحیمی نژاد به پراکندگی دانش آموزان  اتباع در مدارس استان اشاره کرد و افزود : منطقه نیر با 3 نفر و نواحی یک و دو یزد با افزون بر 6 هزار نفر به ترتیب کمترین و بیشترین آمار دانش آموزان اتباع را داشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم اختصاص اعتبار برای پرداخت قبوض آب ، برق و گاز مدارس اشاره کرد و اظهار داشت : بدهی مدارس در این زمینه در سطح وزارتین آموزش و پرورش و نیرو به شکل تهاتر  مفاصا حساب  شده است  ولی در سطح استان شاهد قطع برق و گاز برخی از مدارس هستیم .

سپس معاون سوادآموزی آموزش و پرورش نیز گزارشی از عملکرد سوادآموزی استان را ارائه کرد و افزود : براساس سرشماری سال 90 از 711 هزار و 273 نفر جمعیت استان 29 هزار و 573 نفر بیسوادند و 5 هزار و 480 نفر وضعیت سواد خود را اظهار نکرده اند .
" احمد خاکزاد " گفت : 17 هزار و 834 نفر از جامعه بیسواد استان را اتباع بیگانه تشکیل می دهند و11 هزار و 666 نفر ایرانی بیسواد در سطح استان پراکنده شده اند .

 

خاکزاد برنامه ها و فعالیت های سوادآموزی استان در شناسائی ،  جذب و با سوادی گروههای مختلف بیسواد جامعه از جمله اولیای  بیسواد دانش آموزان و  خدمات گیرندگان از دستگاههای حمایتی را برشمرد و از مشارکت دستگاههای مختلف استان در امر سواد آموزی خبر داد و افزود : عملکرد دستگاههای استان در امر سواد آموزی مورد ارزیابی قرار می گیرد و 4 دستگاه برتر استان در این زمینه معرفی خواهند شد .

معاون سوادآموزی استان در بخش دیگری از سخنان خود بر برنامه ریزی برای مسدود کردن ورودی بیسوادی ، اتخاذ سیاست های تشویقی و تنبیهی برای ارائه سواد به اتباع بیگانه و فراهم آوردن زمینه اعلام باسوادی به عنوان یک موضوع حاکمیتی تاکید کرد .

در ادامه این نشست اعضای شورای آموزش و پرورش استان بر تداوم مصوبه ی قبلی مبنی بر عدم به کارگیری دبیر مرد در دبیرستان های دخترانه تاکید کردند .

 

همچنین شورای آموزش و پرورش خواستار همکاری ادارات آب

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا