یزدفردا :تاثیر از خارج ممکن است که ورق را در قصیر و جنگ داخلی در سوریه برگرداند.

جنگ به درازا کشیده شده در سوریه در یک حباب روی نمی دهد بلکه در میان گزارشهای کمک پنهانی برای رژیم بشار اسد از سوی حزب الله، ایران و روسیه و تلاش در حال انجام که یک صلح بین المللی برقرار گردد، اتفاق می افتد.

وزیر دفاع آمریکا، چاک هگل، روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که ثبات باید یک ارجحیت اصلی برای منطقه اطراف سوریه باقی بماند که اگر جنگ دو ساله داخلی از کنترل خارج شود، این کشورها ممکن است درگیر بشوند. او دولت روسیه را به خاطر موافقت با فروش موشکهای پیشرفته ضد ناو به دولت سوریه مورد سرزنش قرار داد که با آخرین گفتگوهای دیپلوماتیک با ایالات متحده آمریکا در تضاد می باشد.

در طی دیدار اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از مسکو، روسیه تقبل نمود که با او در سازماندهی یک اجلاس صلح در تابستان امسال در ژنو همکاری نماید. وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف میگوید که هر اجلاس صلحی باید شامل ایران نیز بشود که او میگوید اهمیت مستقیمی در جنگ در سوریه دارد.

به گزارش پرس تی وی، لاوروف روز یکشنبه گفت: “اگر ما بپذیریم که ایران نفوذ زیادی بر آنچه که میگذرد دارد پس بایستی که در مذاکرات به عنوان یک شرکت کننده، به عنوان یکی از کشورها در حلقه خارجی همسایگان سوریه، حضور داشته باشد.”

هیئت روسی در اجلاسی مشابه در سال گذشته حاضر به این نشد که خواستار براندازی رئیس جمهور سوریه بشار اسد شود که اواخر هفته گذشته اعلام نموده است که مذاکرات احتمالا به شکست خواهد انجامید.

بر طبق گزارش رویتر او به روزنامه «کلارین» گفت: “در دنیا بین راه حل سیاسی و تروریسم اشتباه میشود. آنها تصور مینمایند که کنفرانس سیاسی، تروریستها را در کشور متوقف خواهد نمود. این غیر واقع بینانه است.”

ایران و روسیه تنها قدرتهای خارجی هستند که بنظر میاید دستی در تشدید اقدامات اخیر دولت سوریه بر علیه شورشیان دارند. آسوشیتد پرس روز دوشنبه گزارش کرد که در شهر سوری «قصیر» نزدیک «حمس» و مرز لبنان ۲۸ مبارز حزب الله کشته و ۷۰ نفر دیگر زخمی شده اند. حزب سیاسی شیعه مبارز لبنانی یک متحد تاریخی رژیم اسد است و از ایران کمک دریافت مینماید.

رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما با رئیس جمهور لبنان میشل سلیمان روز دوشنبه از طریق تلفن در مورد آنچه که اوباما آنرا “نقش فعال و رو به رشد حزب الله در سوریه و مبارزه به نفع رژیم اسد که برخلاف سیاستهای دولت لبنان است،” صحبت نمود.

بر طبق یک بیانیه از طرف کاخ سفید “دو رهبر توافق نمودند که تمام احزاب بایستی به سیاست دولت لبنان در کنار نشستن از منازعه در سوریه احترام گزارند و از اعمالی که موجب درگیری مردم لبنان در منازعه شوند اجتناب نمایند،”.

آسوشیتد پرس میگوید که دخالت حزب الله همچنین حاکی است که جنگ در سوریه هرچه بیشتر به حالت قومی درآمده است. شورش که در ماه مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است بیشتر توسط اکثریت سنی انجام میشود.

این جنگ بر سر قصیر معرف نبرد بزرگتر بین شورشیان و رژیم میباشد در حالیکه نیروهای اسد برای کنترل جاده ای که منتهی به منطقه ساحلی تحت کنترل وفاداران به گروه مذهبی علوی میباشد مبارزه مینمایند. این نقطه ای است که اسد اگر مجبور شود از دمشق خارج شود به آنجا عقب نشینی خواهد نمود.

«دان لیمن» رئیس روابط رسانه ای برای گروه حمایت سوری میگوید: “اسد حتما احتیاج دارد که «حمس» را باز نگاه دارد.” “قصیر یک موضوع بسیار بسیار مهم است.”

رژیم کنترل حدود ۶۰ درصد شهر را بدست آورده است و جلوی ارسال تدارکات و نیروهای کمکی را برای مبارزان شورشی گرفته است. اسد این را یک کانال حیاتی می بیند.

«لیمن» میگوید که “اسد نوشته را بر روی دیوار میبیند که اوضاع دارد به ضرر او جریان پیدا می کند، پس او در طی شش ماه آتی بطرز مهمی تغییر خواهد نمود،”. «لیمن» اضافه نمود که اگر قصیر به دست اسد بیفتد بسیار مشکل خواهد بود که بتوان دوباره آنرا از کنترل او بیرون کشید.” “اگر قصیر دوباره بدست رژیم بیفتد، ضربه روانی بزرگی بر مخالفان خواهد بود.”

در گزارشی که در روز دوشنبه انتشار یافت گفته شده است: “حزب الله مدتی است که در نبرد بر سر «حمس» درگیر است اما تهاجم ۱۹ ماه مه دلالت روشنی بر افزایش دخالت حزب الله است،”.

“تنشها در لبنان همراه با دخالت روز افزون رشد نموده است. به عنوان مثال، در روز ۱۹ ماه مه شورشیان شهر «هرمل» را با توپخانه مسلح به موشک مورد هدف قرار دادند. و خشمی که سنی های لبنانی نسبت به حزب الله احساس می کنند میرود که بصورت منازعه مسلحانه تمام عیاری درآید.”

ایران و روسیه همچنین ادامه به تحویل تدارکات بسیار ضروری به رژیم اسد میدهند که شامل تدارکات برای نیروی هوائی میباشد که از آن برای بکار بردن جنگ افزارها بر علیه شورشیان استفاده مینماید.

استراتفور می گوید: “کمک خارجی، سوریه را قادر نموده است که شبه نظامیان جدیدی به وجود آورد که به نیروی دفاع ملی معروفند تا تلفاتی را که ارتش متحمل شده است بدین طریق جبران شود. با کمک مشاوران ایرانی و حزب الله، رزیم قادر بوده است که به سرعت این نیروی شبه نظامی را آموزش داده و به کار گیرد.”

استراتفور اضافه می نماید: “در طی چند ماه گذشته، جنگیدن به نبردها و مبارزات فرسایشی تبدیل شده است،”. “مواردی که شورشیان بسرعت میتوانند یک شهر عمده را فقط در عرض چند روز به تصرف خود درآورند، همانطور که در راقّا موفق شدند، اکنون بعوض روال معمولی، یک استثناء هستند.”

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا